יום שבת, 9 בינואר 2021

מורדת / ענת בר ושדי


                                                                 
העלילה מספרת את סיפורה של רות גבע, דתייה ואם לארבעה ילדים אשר חווה אלימות נפשית ומינית מצד בעלה, אילן, שהינו דמות מאוד מוכרת, מכובדת וחינוכית ביישוב הדתי שבו הם מתגוררים. הוא מצטייר כאדם משכמו ומעלה אשר אותו כל תלמידיו מעריצים וכל שכניהם מכבדים. אך, מי שרואה בדרך זו את אילן, טרם ראה את התנהגותו היומיומית בביתו הפרטי. אילן הוא אולי כל מה שחושבים מחוץ לכותלי ביתו, אך, בבית עם רות וילדיהם הוא רודן אכזר, צועק על ילדיו, מקלל ומשפיל את רות, מתעלל בה מילולית ומינית וגורם לה לחשוב ולהאמין שבכל רק היא אשמה.

ערב אחד, רות מחליטה להפר את סדר יומה הקבוע ולעזוב את היישוב לכמה שעות בלי ידיעתו של אילן. היא מרגישה חנוקה ובמועקה גדולה, ולכן, כשמזדמן לה טרמפ לתל אביב היא לא מסרבת ומוצאת את עצמה מול הים של תל אביב והנוף המרגיע. שם, היא מתיישבת בשולחן של קיוסק שעל החוף ומציירת להנאתה. בעברה טרום נישואיה, רות נהגה לצייר בכישרון רב, אך בעקבות דרישתו של אילן, חדלה מכך.

גבר בשם גיא מבחין בה יושבת לבדה ומשרבטת על הדף שמולה. מסתבר שגיא שכיום הוא בעל כתב עת מקוון וכותב שירים, עסק בעברו כעובד סוציאלי. הוא זיהה את המבט הכבוי והאובד של רות ולא יכול היה להתעלם ממנה. גיא התרשם מהציור של רות ובכדי לנסות לגלות יותר על מה שעובר עליה הציעה לפרסם ציור שלה בעיתון שבבעלותו.

המפגש של רות וגיא השפיע מאוד על שניהם. גיא מצידו הרגיש חמלה על האישה שהסבל ניכר בה והוא רצה לעשות את כל אשר יצליח בכדי לעזור לה. ורות מצידה חשה בהתרוממות רוח במחשבה שתוכל לשוב ולצייר ואף שציור שלה יתפרסם בעיתון. היא לא ידעה כי גיא למעשה הצליח לקרוא את תחושותיה ורגשותיה שאותם היא כל כך מתאמצת להסתיר. מפגשם גרם לרות לבחון את חייה ולהגיע לתובנות ולהחלטה חשובה ומכריעה בנוגע לעתידה ולעתיד ילדיה.

מאוד אהבתי את הספר שהכתיבה בו נהדרת וגורמת לקורא לרצות להמשיך ולקרוא בסקרנות פרק אחר פרק. עלילת הספר סוחפת ומרתקת וכאמור, התקשיתי להפסיק לקרוא. הסיפור מלא רגש, ומתייחס לנושא שהמודעות לגביו מאוד חשובה, האלימות נגד נשים. אלימות שבאה לידי ביטוי לאו דווקא כאלימות פיזית, אלא גם כאלימות מילולית שחומרתה והשפעותיה יכולות להיות אף יותר חמורות. כמו כן, הספר מדבר על מצבן של נשים שחיות בהכחשה ולא מוכנות לקבל את העובדה שהן חוות התעללות. הן חשות אשמות, חסרות ערך, תלותיות, ומתביישות במצבן ולמעשה נמצאות במעגל שממנו קשה לצאת.

דמותה של רות כה נוגעת ללב ומעוררת אמפתיה. היה מעניין מאוד לקרוא את כל אשר חוותה, התהליך שעברה, וחשיפת הרגשות שלה ושל משפחתה.

מאוד מצאה חן בעיני העובדה שגם יתר הדמויות בעלילה קיבלו התייחסות נרחבת וניתנה הצצה לסיפורם האישי, מה קורה בחייהם ומה הם הקשיים שאיתם הם מתמודדים.

זהו רומן ביכורים נפלא של הסופרת ענת בר ושדי שהינה מחברת ספרי הילדים ומרצה ומנחה סדנאות כתיבה.

שורה תחתונה: סיפור מלא רגש וחמלה על אלימות במשפחה על כל סוגיה והשלכותיה, ועל האנשים שמלווים את נפגעי האלימות, אל עבר דרך חדשה עם תקווה לעתיד טוב יותר.

184 עמודים
אוריון הוצאת ספרים
שנת הוצאה: 2020

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...