יום שבת, 9 בינואר 2021

בזמן אחר / ג’יליאן קנטור


                                                                         
העלילה מספרת את סיפור אהבתם המרגש והסוחף של מקס בייסינגר, צעיר גרמני, והאנה גינסברג, צעירה יהודייה.

השנה היא 1931 ומקס, צעיר בשנות העשרים לחייו, בן להורים גרמניים שהלכו לעולמם, מנהל חנות ספרים בעיירה קטנה, לא רחוק מברלין. כשהוא בדרכו לקורס שאליו נרשם, הוא טועה בדרך ובטעות נכנס לאודטוריום שבו צעירה בשם האנה מנגנת בכינורה. מקס מוקסם מנגינתה של האנה וכן ממנה. הוא מחליט לכבוש את ליבה וכבר מדמיין את עתידם המשותף. האנה היא סטודנטית יהודייה המנגנת בכינור בכישרון רב. את הכינור שתמיד נמצא איתה, היא קיבלה מסבה כשהייתה בת 12 בלבד. מאז, הכלי הפך לאהבה הכי גדולה ונפלאה שלה. ואז היא פגשה במקס ולראשונה חשה אהבה עצומה מלבד אהבתה לכינור.
הימים בגרמניה מנבעים שחורות, בעיקר לתושבים ממוצא יהודי. אך, למרות כל סימני האזהרה, הציבור שאנן ולא מעלה על דעתו את האפשרות שהיטלר יצליח להגיע לשלטון.
אבל למקס יש סוד שאותו לא חשף בפני אף אחד. מקס בטוח שאותו סוד יכול להציל את חייה של האנה, להבטיח את עתידה ולהגן עליה מפני הנאצים. האמנם? מה הוא אותו סוד שמקס שומר באמתחתו?

השנה היא 1946 האנה מתעוררת ומוצאת את עצמה בשדה בפאתי ברלין. היא רואה את השמיים זרועי הכוכבים, אך לא מבינה היכן היא ואיך הגיעה לשדה. היא מגלה כי עשר השנים האחרונות בחייה נמחקו מזיכרונה כליל. לא משנה כמה ניסתה לגלות מה קרה לה בכל התקופה הזו, היא לא הצליחה להיזכר בדבר. היא גם לא יודעת היכן נמצא מקס אהובה ומה עלה בגורלו.
האנה יוצרת קשר עם אחותה הגדולה, יוליה, המתגוררת עם בעלה וילדיה בלונדון. אחותה פתחה בפניה את ביתה והאנה החליטה להקדיש את כל זמנה ומרצה לנגינה בכינור. הכינור היה עבורה כמו אוויר לנשימה, כמו איבר בגופה, הוא היה חלק בלתי נפרד ממנה. ומכיוון שזיכרונה לא שב אליה והיא אינה יודעת מה עלה בגורלו של מקס, היא החליטה להגשים את חלומה ולנגן בתזמורת כמו שתמיד חלמה לעשות. היא אכן מצליחה לנגן כפי שכה רצתה, אך העבר שאותו הדחיקה שב להטריד את מנוחתה. כמו כן, רגשותיה למקס נותרו בעינן, ליבה נותר שלו למרות כל השנים שחלפו.

האם האנה תצליח לזכור את 10 השנים שנמחקו כליל מזיכרונה? מה באמת קרה לה במהלך אותן שנים? ומה עלה בגורלו של מקס?

את כל התשובות תמצאו ברומן ההיסטורי המרגש: “בזמן אחר”!

איזה ספר יפהפה! הוא כתוב היטב והיה קשה להניחו מהיד. העלילה מרתקת וסיפור אהבתם של מקס והאנה היה מקסים ומרגש בעיני. אני מאוד אוהבת רומנים היסטוריים המתרחשים בתקופת מלחמת העולם השנייה. כי דווקא באותה תקופה אפלה, זה מרגש לקרוא על אהבה שצמחה ונאבקה בכדי להתקיים למרות האווירה הקודרת שמסביב.

העלילה מתוארת על שני צירי זמן ומשתי נקודות מבט: 1946 ואלך- נקודת מבטה של האנה המסופרת בגוף ראשון ו- 1931 אלך – נקודת מבטו של מקס המסופרת בגוף שלישי.

דמויותיהן של מקס והאנה היו מרתקות כל אחת בדרכה. מקס אהב את האנה בכל ליבו והוא האמין וקיווה שיצליח להצילה מהסכנה הצפויה לה בגרמניה בתור יהודייה. והאנה אהבה מאוד גם היא את מקס, ובנוסף, אהבה בכל ליבה לנגן. הכינור היה עבורה כל עולמה, יחד עם מקס. הכינור היה לחלק בלתי נפרד מחייה, והוא ליווה אותה לכל מקום שאליו פנתה. תשוקתה למוסיקה התבטאה היטב בכל פעולה שנקטה ובכל צעד שעשתה.

זהו ספרה השלישי של הסופרת ג’יליאן קנטור שתורגם לעברית, ואני בהחלט מצפה בקוצר רוח לספרה הבא.

שורה תחתונה: זהו סיפור יפהפה על אהבה גדולה בתקופה קודרת ואפלה. אהבה הנמדדת במבחן הזמן, ומאפשרת לגיבורים להמשיך להאמין, לנגן ולחלום.

334 עמודים
מאנגלית: ניצה פלד
הוצאת ידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2020

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...