יום שבת, 9 בינואר 2021

קול / כריסטינה דאלצ’ר


                                                                       
העלילה מתרחשת בארצות הברית ומתארת מציאות דמיונית ומצמררת שבה הממשל הוציא חוק שלפיו על הנשים במדינה חל איסור לדבר יותר מ-100 מילים ביום! כל אישה בגבולות ארה”ב נדרשת לענוד מין אזיק שהינו סופר מילים ומתריע כאשר המכסה של ה-100 מילים מגיעה לסיומה. באם האישה מוציאה מילה נוספת מעבר למכסה, היא מקבלת מכת חשמל שרק הולכת ומתגברת עם כל מילה מיותרת.

בארה”ב נבחר נשיא חדש, הנשיא מאיירס, אשר יד ימינו הוא הכומר קרל, איש דת שהפך לאדם בעל כוח ועוצמה הסוחף אחריו קהל רב אשר מתגאה בכך שהפך ל”טהור” ופועל בדיוק כפי שנדרש ממנו על פי החוקים החדשים והנוקשים.

ד”ר ג’ין מקלילן, נוירולוגית מומחית בטיפול בנפגעי ראש, נאלצת כמו כל יתר הנשים, לעזוב את מקום עבודתה ולהפוך לעקרת בית. ממש כמו פעם כשהגברים יצאו לעבוד והנשים עסקו בטיפול בילדים ובבית. ג’ין נשואה לפטריק ולהם ארבעה ילדים: בת אחת ושלושה בנים. בנה הבכור של ג’ין בן ה-17 הפך אף הוא לאחד מבין עשרות אלפי המעריצים של הכומר קרל. הוא התחיל להשתנות ולזלזל באימו, מה שעורר בג’ין רגשות מעורבים של כאב וזעם על בנה. היחסים בין ג’ין ובעלה פטריק כבר זמן מה רעועים, אם כי הם ניסו לשמור על חיי נישואים שבשגרה.

כשאחיו של נשיא ארצות הברית נפגע בראשו בתאונת סקי, ג’ין נדרשת להפעיל את כישוריה ולעבוד על נוסחה שתביא להבראתו. האזיק מונה המילים מורד מזרועה והיא יכולה לשוב ולדבר, אבל היא יודעת שברגע שתבצע את המשימה שהוטלה עליה, המצב שלה יחזור לקדמותו והיא תשוב לביתה וייגזר עליה לשוב ולשתוק, בדיוק כמו בתה הצעירה סוניה, אשר התרגלה למציאות החדשה והאיומה ואף ניצחה בתחרות בבית ספרה מאחר שהצליחה שלא להוציא אפילו מילה אחת מפיה לאורך כל היום והותירה את המונה על הספרה 0.

ג’ין כועסת על עצמה על שלא נקפה אצבע בכדי להתנגד למהלכים האיומים שבהם נקט השלטון. היא נזכרה בחברתה מהקולג’ שעמדה בראש הפגנות והזהירה אותה לא פעם מפני הבאות. כשהיא עובדת על נוסחאות שיביאו להחלמת אחיו של הנשיא, היא מגלה על תכנית זדונית אף יותר שעתידה להתרחש בזכות כישוריה וכישוריהם של הצוות שעמו היא עובדת, ומתחילה לפקפק בסיבה האמיתית שלשמה הזדקקו לכישוריה המקצועיים. על כן, ג’ין מחליטה לעשות מעשה בכדי לשנות את המצב העגום שבו נמצאות הנשים בארה”ב ותושבים רבים אחרים. היא תעשה את הכל על מנת שקולה, קול בתה וקולן של כל נשות ארצות הברית ישוב להישמע.

אז מה היא התכנית האמיתית המסתתרת מאחורי גיוסה של ג’ין וצוותה? האם ג’ין והצוות יצליחו לשבש את התכנית המקורית ולבטל את הגזרה האיומה שחלה על הנשים בארה”ב?
את כל התשובות תמצאו בדרמת המתח “קול”!

זהו ספר הביכורים של הסופרת, עובדה שלא הורגשה כלל בשל הכתיבה המעולה של הספר. העלילה הוצגה בגוף ראשון מפיה של ג’ין והייתה דרמטית לכל אורכה, כשבמהלכה היו פרקים מותחים ומצמררים כאחד.

הספר מתאר מציאות בדיונית מזעזעת שבה קולן של הנשים מושתק והגברים הם אלה אשר מנהלים את הכל. האישה לא רשאית לעבוד, לקרוא דברי דואר, להצביע, להביע את דעותיה. סטייל “תיהי יפה ותשתקי”. בבית הספר לא מלמדים את הילדות קרוא וכתוב, אלא שיעורי ציור, תפירה וכדומה. כל כך מטריד ומפחיד לחשוב שדבר כל כך נוראי יכול להתרחש. הספר תיאר לא רק את סתימת פיותיהן של הנשים, אלא גם את הפעולות שננקטו נגד קהילת הלהט”בים שחבריה נשלחו למחנות עבודה, וילדיהם נלקחו מחזקתם.

הספר כאמור היה דרמטי ומותח לכל אורכו, אם כי לקח לי זמן להתחבר לעלילה ולדעתי, רק במחציתו המתח גבר. היו קטעים מסמרי שיער שגרמו לחשוב על הרוע האנושי הטמון בחברה, גם אם מדובר בעלילה בדיונית. הפרקים היו קצרים וקולחים וסיפקו חוויית קריאה טובה מאוד.

שורה תחתונה: דרמת מתח בדיונית על שטיפת מוח, השתקת נשים ודיכוי כל מי ששונה וכל מי שאינו מסכים לחוקים הנוקשים. הספר כתוב היטב ומומלץ!

380 עמודים
מאנגלית: יואב כ”ץ
הוצאת דני ספרים
שנת הוצאה: 2020

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...