יום שבת, 27 במרץ 2021

זה שהיה כאן קודם

זה שהיה כאן קודם / אורי לברון


יוני נבות הוא עורך דין במקצועו שהצליח להתקדם מקצועית והפך ליועצו, חברו ואיש סודו של ראש הממשלה. לאחר שנפצע בראשו מנפילה מגובה, יוני אושפז בבית החולים עם דימום מוחי ושב להכרתו אחרי שלושה שבועות. כשהוא סוף סוף התעורר, יוני בן ה-49 היה בטוח שהשנה היא 1993 ושהוא בן 24. הוא לא הבין מה הוא עושה בבית החולים והחל לקרוא בשמה של עמית, מי שהיתה חברתו דאז.

בגיל 24 יוני היה שותף בבר תל אביבי מצליח יחד עם חברו הטוב, יותם. הוא לא ממש ידע מה התוכניות שלו לעתיד וגם לא היה סגור על מסלול לימודיו. הדבר היחיד שהוא היה בטוח לגביו הוא אהבתו הגדולה לעמית אותה הוא הכיר דרך עבודתם המשותפת בבר.

אבל כל הפרטים האלה שייכים כאמור ליוני בן ה-24. יוני של ההווה לא זוכר דבר מה-25 השנים שחלפו. הוא מזדעזע לגלות שהאישה הבוגרת שלא זזה ממיטתו היא בעצם אשתו ושיש להם שני ילדים משותפים. הוא שואל את עצמו מדוע הוא התחתן עם אישה שהיא בכלל לא הטעם שלו? איך מישהי שהוא לא מרגיש אליה כלום היא בעצם אשתו?

יוני מתקשה להתמודד עם מציאות ההווה. הוא מאוד לא מרוצה מהאדם שהפך להיות ולא מצליח להבין איך התגלגלו חייו להיות כפי שהם כיום. בחדרו בבית החולים מוצבת שמירה קפדנית ביותר היות ובין זיכרונותיו האבודים מצויים פרטים חסויים הקשורים לביטחון המדינה וזליגת המידע עלולה להביא לתוצאות קטלניות.

הרופאים אופטימיים בנוגע לסיכויי החלמתו ומבהירים לו כי ישנם סיכויים מאוד גבוהים שזיכרונותיו ישובו אליו אט אט. יוני צפוי להתחיל בתהליך שיקום שבמהלכו יגלה דברים אודותיו שיובילו אותו לתובנות ולקבלת החלטות חשובות לגבי המשך חייו.

אז מה יוני בן ה-24 חושב על האדם שהוא הפך להיות? מי זה יוני-כרס? איך המכה בראש תשפיע על עתידו?
את התשובות תמצאו בספר המרתק: "זה שהיה כאן קודם".

מאוד נהניתי לקרוא את הספר שהיה מרתק בעיני ושמר על עניין לכל אורכו. הכתיבה מאוד טובה ומשובחת ותוך כדי התקדמות עלילת ההווה עם חזרתו להכרה של יוני ושיקומו לקראת החלמתו, מסופרת לסירוגין ובסדר כרונולוגי עלילת העבר על פי הקצב שבו זיכרונותיו של יוני שבים אליו, אופן כתיבה זו מוסיף רבות לחוויית הקריאה.

הספר אמנם סווג כספר מתח, אם כי, לדעתי האישית לא מדובר בספר מתח אלא יותר בכיוון של עלילה דרמתית. העלילה מציגה סיפור מעורר השתאות על אדם שהפך לבעל השפעה וכמו עכביש הטווה את הקורים, כך הוא הצליח לטוות קשרים ומהלכים מתוחכמים וגורם לכולם לרקוד לפי החליל שלו.

שורה תחתונה: איבוד זיכרונותיו מאפשר ליוני לבחון מחדש את חייו ולהגיע לתובנות ולמסקנות על המשך דרכו.

347 עמודים
עורכת הספר: יערה שחורי
עריכת לשון: לילך בן-דוד
הוצאת כתר
שנת הוצאה: 2020

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השחר עולה

השחר עולה / סטיבן קונקולי סטיבן קונקלי חוזר עם עוד מותחן אקשן בלי רגע דל ובו אנו שבים לפגוש בדבין גריי, סוכן מודיעין ו מומחה לריגול נגדי ולמ...