יום שבת, 17 באפריל 2021

הפרה של שטיינברג ושור הבר

הפרה של שטיינברג ושור הבר / צביקה רוזנברג


זהו סיפורו (או סוף סיפורו) של אריה דגן אשר מוצא את מותו בבית חולים סיעודי וכעת נשמתו עומדת בפני ההכרעה האם היא מועמדת להיכנס לגן העדן או שמא לגיהינום. מיד עם מותו, מגיע למיטתו המלאך רונאל ולוקח אותו עמו לבית הדין של מעלה ששם תתקבל ההחלטה בנוגע להמשך דרכה של נשמתו.

רונאל המלאך הוזעק לירושלים, מקום מגוריו של אריה. בדרך כלל אזור עבודתו של רונאל מתקיימת במרכז הארץ בלבד ומתמקדת בעיקר באנשים הטובעים בים, אך, בשל מותו הפתאומי והבלתי צפוי של אריה, רונאל התבקש לחרוג מסדר יומו וללוות את אריה לעולם הבא.

לפני לכתו, רונאל מאפשר לאריה לצפות בהלווייתו. שם הוא שומע את ההספד של בנו ורואה את כל מי שהגיע להיפרד ממנו, כמות אנשים פחותה ממה שאריה חשב שיגיעו. בהספד הוזכרה גם אשתו של אריה שנפטרה מספר שנים קודם לכן, ואריה מקווה כי כעת יוכל להתאחד עמה.

כשאריה ממתין למועד שנקבע לו בבית הדין של מעלה, הוא עורך סיור בגן עדן וגם בגיהינום. לאחר מכן, מוצגת בפניו מצגת על חייו מיום היוולדו ועד לרגע האחרון בחייו. המצגת מביאה את אריה לחשוב על תחנות שונות בחייו, על הקשיים שעימם התמודד כילד, ניסיונותיו להתגבר על הקשיים, גיל ההתבגרות, האירועים אשר עיצבו את דמותו והאנשים שהיוו חלק משמעותי בחייו, מערכת היחסים עם אשתו לאורך השנים, הקשר עם ילדיו ואופי החינוך שלהם, היחס של אריה להוריו והיחס של ילדיו אליו ואל אשתו. כל חלק וחלק בחייו נבחן על מנת להביא להכרעה האם החיובי בחייו גובר על השלילי, או שמא כף המאזניים נוטה לשליליות.

אריה מקווה בכל ליבו שמעשיו לאורך השנים יביאו אותו לגן העדן ולא לגיהינום. הסיור החפוז שלו בגיהינום הספיק לו בהחלט והוא לא היה רוצה שנשמתו תבלה שם לו רגע אחד נוסף.

מה יקבע בין הדין של מעלה? האם נשמתו של אריה תופנה לגן העדן או לגיהינום? תקראו את הספר ותגלו!

העלילה מסופרת בשתי נקודות מבט, זו של נשמתו של אריה וזו של המלאך רונאל. בעוד שאריה בוחן את חייו לאורך השנים ומציין אירועים מרכזיים בחייו, רונאל מספר על תפקידו כמלאך ומשתף במערכת היחסים שלו עם אלוהים ועל הנעשה שם למעלה.

העלילה כולה מתרחשת במשך יום אחד גורלי במיוחד. הכתיבה היא טובה וקולחת, לעיתים אף מבודחת, וזאת למרות שהיא עוסקת בנושאים מאוד רציניים. דווקא הכתיבה הקלילה מאפשרת לגעת בנושאים הללו ולבחון אותם באווירה פחות כבדה וטעונה. יש בספר הרבה תובנות בנוגע לבחירות של האדם בחייו ועל הדברים שחשובים באמת.

181 עמודים
עריכה: עמיר שינקמן
הגהה: יונת הורן
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...