יום חמישי, 15 באפריל 2021

המביא לבית הדפוס

המביא לבית הדפוס / דבורי יעקבי

רומן ביוגרפי - חייו של זאב-וולף -יוסקוביץ-יוסיפון


הספר מבוסס על קורות חייו של זאב-וולף יוסקוביץ-יוסיפון, אביה של הכותבת, בו היא משלבת מסמכים ארכיונים, זיכרונות והתרחשויות דמיוניות ברוח התקופה של השנים שלפני הקמת מדינת ישראל וגם בשנים שאחרי הקמתה.

וולף, אשר רק בהמשך יקרא גם בשם העברי, זאב, עלה לארץ בשנת 1919. עוד בטרם קיבל את ההחלטה לעזוב את פולין ולעלות ארצה, הוא נישא בניגוד לרצונו לאסתר. וולף החליט לברוח לישראל בגפו ואחרי מסע מפרך באונייה, הגיע לארץ והחל לעסוק בעבודות אדמה בראשון לציון. הוא החל לנטוש את הדת וחי חיים חילוניים.

וולף חש נקיפות מצפון בשל השארת אשתו לבדה בלי שתוכל להמשיך בחייה בלעדיו. היא הצטרפה אליו לישראל, אך, שניהם הגיעו למסקנה כי אין טעם להמשיך בנישואיהם. אחת הסיבות המכריעות הייתה חוסר הצלחתם להביא ילדים לעולם.

אסתר שבה לפולין ווולף הצטרף לקבוצת החלוצים. הוא רצה לתרום כמותם בהקמת יישוב בישראל, עסק בעבודות אדמה במטע בננות ודי מהר מצא את מקומו בקבוצה. וולף גילה כישרון רב בהקראת שירים, מאמרים ואף בכתיבה ועריכה בשפה העברית. הוא מצא את עצמו יותר ויותר מעורב בהוצאת כתבי עת, הפך לעורך בחברת דפוס וזכה להערכה על פועלו.

אחרי שהפך שוב לרווק, הוא נישא לצעירה בשם הדסה שהייתה חלק מקבוצת "גשר" שהוקמה על ידי החלוצים. עם הדסה הביא ילד לעולם, אך נפשו חשקה דווקא בשרה, אשת ידידו הטוב, יגאל. זה שבזכותו הצטרף לקבוצת החלוצים. שרה אף היא לא נשארה אדישה לוולף והוקסמה מדקלומיו בשפה העברית.

היה מאוד מעניין לקרוא על התקופה של לפני הקמת המדינה וגם בשנים שאחרי הקמתה. עבודות האדמה, החיים הצנועים שלמרות המחסור האנשים היו שמחים לתרום את חלקם למען ישראל, כל אחד בתחומו.
בנוסף לעבודות האדמה ופיתוח הארץ על ידי החלוצים בישראל ותרומתו הרבה של יוסקוביץ לעולם התרבות העברית, הספר מתאר אירועים שונים ומגוונים שהתרחשו בארץ. כמו למשל הגעתה ארצה של המשוררת קדיה מולודובסקי ובעלה שמחה לב, אחרי שספרה "פתחו את השער" תורגם על ידי אלתרמן מיידיש לעברית.

עוד היה מעניין לקרוא על אירוע שנראה כבלתי אפשרי בימינו אנו - השלג שירד בתל אביב בשנת 1950 שהיווה אטרקציה של ממש עבור התושבים המופתעים.
גם חזרו על עצמם בספר הביקורים בבית קפה "כסית" הנוסטלגי ששם בין היתר נערכה פגישה בין וולף לנתן אלתרמן, ובאחד מהביקורים ב"כסית" לקח וולף עמו גם את הכותבת, בתו דבורי.

בשנת 1955 הוקם בעין הוד כרם יוסיפון לכבודו של וולף יוסקוביץ שיוסיפון היה שם המשפחה המעוברת שלו. בשנה זו וולף חגג את יום הולדתו ה-60 וזו הייתה הדרך להביע הערכה לפועלו.

בסוף הספר מוצגים קטעי ארכיון ביניהם מכתבים אותנטיים וגם הקדשה בכתב יד מאת נתן אלתרמן עבור וולף יוסקוביץ.

146 עמודים
עריכה: אורין מוריס
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...