יום חמישי, 22 באפריל 2021

הים ואני חיים שכאלה

הים ואני חיים שכאלה / מתי מורגנשטרן


הספר מביא את סיפורו של הכותב, מתי מורגנשטרן אשר בדרך כלל לא נוהג לספר על עצמו, אך, שוכנע לכתוב את הספר ובכך לספר את סיפורו, סיפור על צעיר נחוש וחדור מוטיבציה שמתחיל ברומניה וממשיך בישראל.

מתי נולד ברומניה בשנת 1934 בעיירה פשקאן. חיי המשפחה היו טובים ושלווים, עד אשר פרצה מלחמת העולם השנייה וביתם הופצץ בעקבות קרבות שהתנהלו בין הגרמנים והרוסים.
המשפחה נאלצה לעזוב את העיירה עם חפצים בודדים בלבד. המפעל של אביו, מקור הפרנסה נהרס ואחרי איבוד ביתם, המשפחה עברה להתגורר בעיירה אחרת, שם נשארו עד שהסתיימה המלחמה.

עם סיום המלחמה, נסעו לבוקרשט וניסו להתחיל בחיים חדשים. אב המשפחה דאג לשמור למקרה חירום על כסף בצד מבעוד מועד, ומחשבה זו אפשרה להם לפתוח בחיים החדשים בבירת רומניה. מתי ואחותו החלו ללמוד בבתי ספר בבירה, אך, מתי שהיה בן 11, התעניין בפועלם של שליחים מתנועת "גורדוניה" אשר הגיעו מישראל במטרה לשכנע כמה שיותר צעירים לעשות עלייה. די מהר מתי מצא את מקומו בתנועה.

למתי היה ברור שהוא רוצה לעלות לארץ ישראל. לפני מות סבו, הסב הותיר עבורו סכום כסף שישמש אותו עבור לימודיו בירושלים, ומתי לא שכח זאת והוא התחיל לחשוב על עתידו והחליט בבוא העת לעלות ארצה. וכך, בהיותו בן 13 בלבד נפרד ממשפחתו ויצא אל עבר עתידו. מספר שנים אחרי שעלה ארצה, גם משפחתו החליטה לעלות לישראל. הוא משתף בספר בחייו האישיים וגם בטרגדיה שפקדה את משפחתו.

מתי כותב על העבודה הראשונה שמצא בארץ ועל המתנה ששלח לאימו במשכורת שקיבל. עוד הוא משתף במצב הנפיץ בארץ עם פרוץ המלחמה ב-1948 ועל הסכנה הממשית שחווה עם יתר חברי קיבוץ גזר שבו שהה.

בהמשך מתי החל בעבודתו על אונייה של חברת "צים". מצא חן בעיניו העובדה שבעבודה הזו יינתן לו כל מה שהוא זקוק לו., אוכל, לינה ושכר עבודה. הוא היה נחוש להפוך למלח. תחילה הוא לא התקבל לעבודה בשל גילו הצעיר, אבל בשל עקשנותו ונחישותו הרבה בסופו של דבר הוא הועסק כ"נער תאים" ב"קדמה", אוניית הנוסעים הראשונה של "צים" וככה התחילה דרכו הארוכה בחברת "צים".

מתי היה נחוש להוכיח את יכולותיו ואט אט פילס את דרכו והצטיין בכל תפקיד שבו הוצב. הוא אפילו הכריז בקול על רצונו להפוך למנכ"ל חברת" צים", רצון שהתגשם בסופו של דבר כנגד כל הסיכויים. אך, בטרם הפך למנכ"ל, מילא במשך שנים תפקיד במשאבי אנוש, תפקיד שגרם לו לשחיקה אבל גם לסיפוק רב.
מתי משתף בחוויות מהפלגותיו ובמגוון האנשים שפגש ובקשרים שיצר.

הקריירה ארוכת השנים ב" צים" נשזרה בהיסטוריה של ישראל, והחברה שינתה פניה בהתאם לשינויים שהתרחשו במדינה. מתי שימש כמנכ"ל "צים" במשך 15 שנה, ואף הוציא לפועל תוכנית הבראה לחברה אשר הציל אותה מפשיטת רגל. הוא פעל ימים כלילות בתפקידו כמנכ"ל ומנע את קריסת החברה. בהיותו המנכ"ל, היה חשוב לו לשמור על קשר עם עובדיו ולהכירם אישית.

אופן ניהולו הוכיח את עצמו בכל הפעולות שננקטו על ידו ופועלו הוביל את החברה להישגים חשובים בקנה מידה בינלאומי. מתי מדגיש כי התוצאות הטובות עומדות לזכות עבודת צוות ואינן הישג שלו בלבד.

גם לאחר שסיים את תפקידו ב"צים", מעורבותו בקהילת העסקים בארץ ובעולם לא פסקה והוא הוצב בתפקידים שונים ומגוונים בהם יכול היה לבטא את ידיעותיו.

את הספר מלוות מספר תמונות מאלבומו האישי של מתי, כמו למשל תמונתו עם ידידו שמעון פרס ז"ל בעת ביקורו ב"צים", ותמונה של מתי מטקס קבלתו ל"היכל התהילה" של ארגון הסחר הבינלאומי הגלובלי בלוס אנג'לס.

159 עמודים
עריכה: אסתי קון
אוריון הוצאת ספרים
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...