יום רביעי, 28 באפריל 2021

שאגי ביין

שאגי ביין / דאגלס סטיוארט



שאגי ביין הוא הצעיר מבין ילדיה של אגנס ביין, עקרת בית מגלזגו הסובלת מאלכוהוליזם. לשאגי יש שני אחים גדולים מנישואיה הראשונים של אימו: קתרין ואלכסנדר המכונה ליק. אביו של שאגי שעל שמו הוא קרוי הוא נהג מונית ורודף שמלות חסר תקנה שהבטיח לאגנס הרים וגבעות ובמקום זאת הוביל אותה לחיי עוני וסבל.

שאג הבטיח לקחת את משפחתו לבית חדש ומבטיח, אבל הבית החדש מתגלה כמקום מחפיר ומתפורר מלא בעובש וחפצים שיצאו מכלל שימוש. מיד לאחר המעבר, שאג נוטש את משפחתו ומותיר את אגנס לבדה על שלושת ילדיה. אגנס משתכרת בלי הפסקה. היא מבזבזת את מעט הכסף שניתן לה כקצבה על אלכוהול ומזניחה את ילדיה. הילדים היותר בוגרים יכולים לדאוג לעצמם, אבל שאגי עוד קטן וזקוק לאימו לצידו, אם כי, כשהשניים נותרים לבדם, לא ברור מי זקוק למי יותר.

למרות נסיבות חייו הקשות עם אב שעזב בלי להביט לאחור ואמא שרק שותה את עצמה לדעת, שאגי הוא ילד מחונך ומנומס, מה שמבדיל אותו מהסביבה שבה הוא חי והופך אותו למושא של התנכלויות מצד ילדי האזור שמתייחסים אליו כאל עוף מוזר וקוראים לו בשמות. שאגי רק רוצה לחיות חיים רגילים ולהיות ילד נורמלי כמו שאר הילדים. אבל הבית שבו הוא חי הוא לא בית נורמלי. אימו אמנם חיה איתו באותו הבית, אבל היא לא מטפלת בו, לא דואגת לארוחותיו ולא שומרת על רווחתו. למעשה, שאגי הוא זה שצריך לדאוג לאגנס ולמצבי רוחה המשתנים על פי כמות האלכוהול שבדמה.

מציאות חייו של שאגי היא מטרידה ומכאיבה. כששאגי עוזב את ביתו לבית הספר, הוא שב הביתה עם חששות מאחר ואינו יודע באיזה מצב הוא ימצא את אימו כשישוב הביתה. הוא מאזין לקולות מתוך הבית בכדי לנסות לאמוד את מצבה. בכל יום הוא חרד מחדש להתרחשויות אפשרויות שכל אחת מהן עלולה להיות גרועה מהאחרת. הוא נאלץ להתמודד עם כל כך הרבה דברים והוא בסה"כ ילד צעיר שצריך שידאגו לו, יאהבו אותו, יחבקו ויגנו עליו, אבל אין מי שיהיה שם בשבילו כי אגנס רואה רק את האלכוהול ולא שום דבר אחר.

סיפורו של שאגי ביין הוא סיפור מדיר שינה, מעורר חמלה ונותן פרופורציות לחיים. מדובר בספר ביכורים, דבר שכלל לא הורגש בכתיבה המצוינת, ועל זה מוסיפים את התרגום המעולה ומתקבל ספר סוחף ועוצמתי שבאותה המידה שהוא קשה, כך הוא ממגנט.

העלילה מבוססת על חייו של הסופר כילד בגלזגו, אזור שפעם שימש כמרכז תעשייתי המייצר בעיקר ספינות עבור האימפריה האנגלית, אך, עם סיום מלחמת העולם השנייה אנגליה הפכה למדינה ענייה, חדלה להשקיע בספנות ושינתה את פניה, מה שהוביל את גלזגו להפוך לעיר רפאים אשר בה הגברים שקודם לכן עבדו ככורים, מצאו את עצמם מובטלים ובלי כיוון בחייהם. המציאות העגומה שנחתה על תושבי גלזגו גרמה לאנשים למצוא מזור באלכוהול ובסמים ומשפחות אשר גם לפני כן חיו במחסור, מצאו את עצמם בחרפת רעב והילדים היו עזובים ופגיעים למעשי אלימות על מגוון סוגיה.

הספר לא קל לקריאה והתיאורים בו מאוד לא פשוטים ומציגים מציאות שכה קשה להכיל. ויחד עם זאת, זהו ספר נהדר, משובח ומומלץ שקשה להניח מהיד ומצאתי את עצמי קוראת אותו באיטיות ובדריכות ועוקבת במועקה אחר מסלול חייו של שאגי ביין הצעיר שעבר דרך חתחתים מעוררת חמלה ועצב.

חייבת לציין לטובה גם את עיצוב הכריכה שניכר כי הושקעה בה מחשבה רבה. תוך כדי הקריאה היה ניתן ממש לראותה מתרחשת מול העיניים.

616 עמודים
מאנגלית: שי סנדיק
לסה הוצאת ספרים
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...