יום ראשון, 23 במאי 2021

בית גרמני

בית גרמני / אנט הס


העלילה מתרחשת בפרנקפורט שבגרמניה בשנת 1963 ומספרת את סיפורה של אווה ברוהנס, מתורגמנית במקצועה ובתם של זוג גרמנים המנהלים בהצלחה יתרה את מסעדת "בית גרמני". אווה מתגוררת בדירה הממוקמת מעל המסעדה עם הוריה, אחותה הגדולה שהיא אחות במקצועה ועם אחיה הצעיר והשובב. היא נמצאת בתקופה יפה בחייה בה היא מצפה שבכל רגע אהובה יבקש את ידה מאביה.

באותה העת, אווה מתבקשת מתוקף מקצועה, לתרגם את דבריו של ניצול שואה מאושוויץ וכך היא נחשפת לראשונה למה שבאמת התרחש במחנה המוות. בגרמניה מתחיל משפט אושוויץ אשר מעורר סערה ברחבי גרמניה כולה, ולאור העדות ששמעה מפי הניצול, אווה החלה להתעניין מאוד בנושא ועל כן מחליטה לקחת חלק במשפט ולהיות המתורגמנית של העדים דוברי הפולנית. הוריה לא מרוצים מכך ומביעים חשש ממעורבותה במשפט ובן זוגה מרוצה מהעניין אף פחות, אבל אווה מרגישה כי עליה להיות שם ולתרגם את דברי העדים הניצולים, להיות קולם ולזעוק את זעקתם. היא מחליטה ללכת אחר מה שמכתיב לה ליבה.

היא רק לא מתארת לעצמה עד כמה שהחלטתה תשפיע עמוקות על חייה ותחשוף בפניה אמיתות נסתרות.

איך תפקידה כמתורגמנית ישפיע על חייה של אווה ומדוע? את התשובה תמצאו בספר המצוין: "בית גרמני"!

איזה ספר מעולה! בכריכת הספר נכתב כי הקוראים לא יוכלו לעזוב את הספר עד העמוד האחרון, וכעת, אחרי הקריאה אני גם מבינה למה. גם אני התקשיתי להתנתק מדפיו של הסיפור העוצמתי הזה. הוא כתוב היטב ועלילתו סוחפת, מטלטלת ועוצמתית, ולא הייתי מנחשת שמדובר בספר ביכורים כי כתיבתה של אנט הס מעולה וממגנטת. דמותה של אווה נפלאה ומכמירת לב, והיה מעניין ביותר לקרוא ספר המציג נקודת מבט גרמנית על השואה.

הספר כאמור מתרחש כשני עשורים אחרי מלחמת העולם השנייה והוא מציג מציאות עגומה שבה נאצים האחראים למותם של מיליוני בני אדם ממשיכים בחייהם כאילו דבר לא קרה. הם כופרים באשמה בעיקשות וחיים באין מפריע ובתנאים טובים. הם הולכים ברחובות ונראים נורמטיביים לחלוטין ואף תמימים למראה והמביט בהם לא יכול לנחש על מעשי הזוועה שביצעו בלי להניף עפעף.

הספר מדבר על אדישות, אטימות וחוסר אמפטיה, על בחירות בחיים ועל תוצאותיהם, על העבר שבלתי אפשרי להתנתק מאירועיו הנחרטים עמוק בנפש, ועל צדק וחוסר צדק. הסיפור העוצמתי הזה ממשיך להדהד גם עם סיום הקריאה

שורה תחתונה: רומן היסטורי עוצמתי, מטלטל סוחף ובו מוצגת נקודת מבט גרמנית על זוועות השואה.

318 עמודים
מגרמנית: יוסיפיה סימון
הוצאת ידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...