יום שלישי, 18 במאי 2021

חיסול

חיסול / אימרה קרטס


בימים לא פשוטים אלה שאנו חווים בארצנו, הבריחה לעולם הספרים הינה מתבקשת ומבורכת. יש מי שיעדיפו לקרוא ספר קליל, מהנה ואופטימי בכדי לאזן את מצב הרוח, אבל אני דווקא בחרתי לקרוא את הספר "חיסול". אם כבר, אז כבר...

אמרה קרטס, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2002, כתב את ספרו "חיסול" כשנה לאחר שקיבל את פרס הנובל, וכעת יצירתו תורגמה לעברית.

את הסיפור אשר מתרחש בהונגריה מציגה דמותו של מר מר. מר הוא עורך ספרותי ולקטור בהוצאת ספרים. הוא מסור לעבודתו ומשקיע בה את כל כולו. אבל יש משהו שמטריד את מנוחתו של מר מר ועליו הוא מספר בהרחבה. ידידו הסופר המכונה ב' או בי, הלך לעולמו והותיר אחריו את עיזבונו, אותו מר מר רצה להשיג לפני שהמשטרה תשים את ידה על כתביו. בין כתבי היד שהותיר אחריו ב', מר מר מצא מחזה ספק קומי ספק טראגי המספר על מר מר ודמויות נוספות מסביבתו. למרבה הפלא, תוכן המחזה הינו כנבואה המגשימה את עצמה ומה שב' העלה על הדפוס אכן מתרחש בפועל.

אבל מר מר בטוח כי מלבד המחזה, ב' הותיר אחריו גם רומן אשר אותו סיים לכתוב בטרם הלך לעולמו. אבל הרומן לא נמצא בבית המנוח ומר מר נחוש לחקור את כל הכיוונים האפשריים על מנת לגלות מה עלה בגורלו של הרומן, שאם זה תלוי בו, הוא ידאג להבאתו להוצאה לאור על מנת שהיצירה של ידידו אשר אותו העריץ תתפרסם ברבים.

האם אכן ב' המנוח כתב רומן? ומדוע מר מר מתייחס למציאת הרומן כאילו מדובר בחריצת גורלו שלו? את התשובות לכך תוכלו למצוא ב"חיסול"!

הספר הוא אמנם קטן בגודלו וקצר בעמודיו, אך, הוא עשיר בתוכנו ובנושאים שבהם הוא נוגע. כך למשל הוא מתייחס למשטר הקומוניסטי בעברה של הונגריה ומעלה את התהייה האם באמת התחולל שינוי גדול ומשמעותי והאם אותו השינוי הינו לטובה או שמא ההפך הוא הנכון.

כבר בשם הספר, המילה "חיסול" מעוררת מחשבות מרתיעות של חיסול חשבונות, גדיעת החלומות, מחיקת העבר, הקץ של החיים, של האמונה ושל התקווה. בסוף הספר ישנו נספח של אחרית דבר מאת המתרגם רמי סערי, אשר בו הוא משתף בתובנותיו בנוגע לספר, ועל איך שהתוכן רלוונטי מאין כמוהו עבורנו הישראלים לאור השינויים המתרחשים בישראל.

כמו בספריו האחרים, קרטס מתייחס גם להשפעה של אושוויץ על חייו של ניצול, אשר גם שנים רבות אחרי לא מצליח להשתחרר מהזוועות שהתרחשו בשל השנאה ליהודים. יש בספר יותר מדמות אחת ממוצא יהודי, וכל אחת מהדמויות בוחרת להתייחס באופן שונה ליהדותה.

הספר כתוב בשפה רהוטה, לעיתים הכתיבה פילוסופית, מה שמצריך קריאה איטית בכדי להפנים היטב את מה שנאמר בין השורות. ולמרות שהספר הינו קצר, נדרשו לי מספר הפסקות בקריאה, בין אם מדובר בהפסקות יזומות ובין אם כאלה שנכפו עלי בשל האזעקות. אבל אני שמחה שהתמדתי בקריאתו היות ומדובר בספר המותיר לקורא תובנות ומעורר מחשבות על המציאות ועל העתיד.

167 עמודים
תרגם מהונגרית: רמי סערי
עורכת ראשית: יעל שכנאי
הוצאת רימונים
שנת הוצאה: 2021


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...