יום שבת, 29 במאי 2021

יוצרת חיים מאבק

יוצרת חיים מאבק / סנדרה ברקוביץ


בספר זה חושפת אלכסנדרה (סנדרה) ברקוביץ את סיפור חייה מימי ילדותה באוקראינה של שנות ה-70 ועד ימינו אנו.

בכתיבה ישירה, חושפנית, כנה עד מאוד וחדה סנדרה מספרת על עצמה כילדה שנולדה לזוג הורים אשר נישאו בלי ששררה ביניהם אהבה. על אביה שלא התעניין במשפחתו ולבסוף נטש את הבית עוד שהתגוררו באוקראינה, ברית המועצות דאז, ואף ויתר על מעורבות בחייה של בתו ובמקביל אמה ויתרה על דרישת מזונות.

סנדרה עלתה ארצה עם אמה והשתיים נאלצו להתמודד עם קשיי עלייה והתאקלמות בארץ חדשה. גם אביה עלה ארצה כשנה אחריהן, אך, לא הייתה כל תקשורת ביניהם מלבד מספר מפגשים שלא צלחו והובילו אותה למסקנה שאין טעם לחדש את הקשר היות ובכל פעם התאכזבה ממנו מחדש. רק בדיעבד שמעה על מותו.

סנדרה מספרת כי גם לצד אמה בארץ הרגישה לבד כי האם למעשה לא הייתה שם בשבילה ולא תמכה בה רגשית, אלא להפך, דאגה לומר לה כמה שהיא איומה ודומה לאביה. סנדרה כלל לא הרגישה אהבה מצד אמה. מי שגידלה את סנדרה הייתה סבתה שאהבה אותה ולצידה היא חשה מוגנת.

היא משתפת גם בפגיעות המיניות שחוותה, על ההסתרה והפחד, וגם על כך שכשסיפרה לאמה על הפגיעה מצד בן זוגה הנשוי של אמה, האם סירבה להאמין לה אך, כן החליטה לסיים עמו את הקשר, גם אם לא מיד לאחר חשיפת הבת אלא לאחר זמן מה שבמהלכו הקשר הלך ודעך.

סנדרה אובחנה בדיכאון ואף אושפזה בשל מצבה הנפשי. היא גם התמודדה גם עם קשיי למידה קשים, אובחנה אצלה דיסלקציה ולמרות הכל היא הצליחה להשלים בגרויות ואף לקבל ציונים גבוהים. בהמשך היא אף למדה לתואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך והמשיכה לתואר שני בהגירה ושילוב חברתי. היא עובדת בתחום החינוך וההוראה ומרגישה שמחה על כך שמצאה את ייעודה בו היא יכולה לתרום ולעזור לאחרים.

דרכה הפתלתלה והכה קשה מעוררת השראה. היא התגברה על הקשיים הרבים שהחיים הציבו בדרכה ועל החוויות המטלטלות שעברה. היא גם לא הרימה ידיים למרות האבחנות של ליקוייה הלימודיים והוכיחה כי בעזרת כוח רצון הכל אפשרי.

סנדרה גם מזכירה בספר את האנשים החשובים בחייה. סבתה שהייתה שם בשבילה כל עוד היה באפשרותה לתמוך בה, מורה אשר גילתה אכפתיות רבה כלפי סנדרה, אישה אשר סנדרה אהבה וראתה בה אמא מאמצת, ופסיכולוג מהרווחה שסיפק לה אוזן קשבת ונתן מזור לנפשה.

סנדרה החליטה לשתף בסיפורה הקשה בכדי לתת השראה לאחרים אשר חווים קשיים בחייהם ולעודדם להביט אל עבר העתיד ולא לאפשר לעבר להכתיב את חייהם. אחד המשפטים אשר עזר לסנדרה לקבל את ההחלטה לכתוב את הספר היה ציטוט מאת אלון אולמן: "העבר שלך אינו סימן לעתיד שלך".

המסר החשוב בספר הוא שלמרות חוויות קשות ומהלומות בחיים, עלינו להאמין בעצמינו ולהסתכל על חצי הכוס המלאה כי הדברים ישתנו בעתיד לטובה היות אנו אחראים לגורלנו.

111 עמודים
עריכה: זוהר גולדפרב
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...