יום ראשון, 30 במאי 2021

בימים ההם בזמן הזה

בימים ההם בזמן הזה / יפה גואטה


הספר מורכב מאוסף של סיפורים אשר חלקם מציגים את התרבות, הצלילים והניחוחות של איראן, וחלקם מספרים על התרחשויות בישראל שלהן הייתה עדה הכותבת ואותם היא משתפת בסיפוריה.

יפה גואטה מתארת את התרבות של איראן, מדינת הולדתה. היא כותבת על קשיי הפרנסה של הורים לארבעה ילדים ועל אב המשפחה שלא הצליח להביא כסף לביתו היות ורוב מה שהרוויח בוזבז על ידו. על המגורים בחדר קטן ובתנאים ירודים ועל הצורך להסתיר את אחד הילדים בכדי שיתאפשר למשפחה לשכור את החדר היות ובדרך כלל אפשרו רק למשפחות עם עד שלושה ילדים לשכור חדר. היא כותבת על הקושי של האם לרכוש עריסה כשמועד הלידה הולך ומתקרב ועל התושייה שגילתה על מנת שלילדה יהיה עריסה. באחד הסיפורים היא כותבת על הצורך להותיר ילדה מאחור אצל דודה של הילדה בעת נסיעה לעיר אחרת מאחר ולא היה לאם מספיק כסף לשלם עבור הילדה הגדולה באוטובוס בעוד שעל אחיה הצעירים לא היה צורך לשלם בשל גילם הצעיר.

מלבד הסיפורים שממחישים ומנגישים את המראות והריחות של איראן וחושפות את הקורא לתרבות חדשה-ישנה, הכותבת מספרת גם על רגעים מהחיים בישראל. כך למשל היא מספרת על שיחה אקראית בתחנת רכבת עם קשישה שהתעניינה בסיבת נסיעתה ושיתפה אותה בסיבתה שלה בלי שנשאלה על כך. היא סיפרה על הצעירה שראתה על ספסל בקרבת תחנת האוטובוס והתעניינה בשלומה ובשלום תינוקה הפעוט מתוך דאגה כנה. עוד היא סיפרה על הצעירה שהתיישבה לידה באוטובוס ושוחחה עם חברה שלה היא בישרה כי החליטה סופית להתגרש מבעלה האלים.

בסיפור אחד עוצמתי במיוחד סופר על חלום שחלמה האם לפיו בנה מופיע מולה בלי ידיו. האם התעוררה בבהלה ונרגעה כשהבינה כי מדובר בסיוט ותו לא. אבל אז כשהבחינה בבנה, ראתה כי ידיו מלאות בפצעים. בזכות מהירות תגובתה והטיפול המסור בבית החולים ידיו של הבן ניצלו והוא הבריא לגמרי.

יש בסיפורים הרבה אופטימיות, רוך, דאגה, אכפתיות ואהבת חינם. זהו ספר הביכורים של הכותבת אשר עלתה מאיראן בגיל 7. הסיפורים כתובים בצורה טובה וקולחת והיה מאוד מעניין לקרוא על תרבות רחוקה, תקופה וניחוחות של פעם וגם על נחישותה של אישה להעניק לילדיה את כל מה שרק ניתן למרות הקשיים הרבים.

157 עמודים
עריכה לשונית וספרותית: מיכל שרון
הגהה: נועה נתנאל
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...