יום חמישי, 12 באוגוסט 2021

חופת נעורים

חופת נעורים / חיים דהאן


העלילה אשר מתחילה במרוקו ומסתיימת בישראל, מסופרת על גבי שני צירי זמן.

השנה היא 1936 ובכפר קטן בעמק הדראע שבמרוקו, היהודי אהרון ואשתו אסתר נרגשים בעקבות הולדת בתם שמחה, או כפי שכונתה על ידי דודתה רחל והכינוי דבק בה - ממח. אהרון ואסתר דאגו מאוד לשלום התינוקת שזה עתה נולדה, מאחר ובעבר הלא רחוק הזוג איבד את התינוקות שלהם זמן קצר לאחד לידתם. אבל שמחה הביאה שמחה רבה למשפחה, שרדה וגרמה לנחת להוריה. אהרון אהב את בתו בכל ליבו וגם אחרי שנולדו לו ילדים נוספים היא הייתה המועדפת עליו.

השנה היא 1980 ובעיר קזבלנקה שבמרוקו התגוררה משפחתה של היאה, סטודנטית צעירה ויפה אשר הצטיינה בלימודיה ונהנתה להרחיב את אופקיה. אביה הנוקשה רצה שתלמד קרוב לבית, אך, זו העדיפה להתרחק כמה שיותר ולא הסכימה לאפשר להוריה להגביל את צעדיה. היא אהבה את משפחתה, אך, שהותה מחוץ לבית רק המחישה לה עד כמה גדול הפער בין מה שהיא רוצה לעשות בחייה לבין מה שאביה רוצה עבורה. אביה למשל, רצה לשדכה לגבר שהוא יבחר עבורה, בעוד שהיאה רוצה להינשא לגבר שליבה יבחר בו. כשנחשף בפניה של היאה סוד גדול על חייה, היא חוותה טלטלה עצומה והבינה כי חייה כפי שהכירה אותם עד כה כבר לא קיימים.

שני הסיפורים בעלילה נשזרים זה בזה והופכים לסיפור מקסים, יפהפה וסוחף עד לעמוד האחרון.

מאוד נהניתי לקרוא את הספר הכתוב היטב בשפה יפה ורהוטה ומספק הצצה מרתקת במיוחד ליהדות מרוקו. התיאורים של תפאורת מקום ההתרחשויות הוצגו היטב וממש היה ניתן לדמיין מול העיניים את המראות. הכותב הצליח להעביר בצורה טובה וברורה את התרבות, הנופים, המאכלים והמנהגים של פעם, והטקסים המסורתיים שהתקיימו בקהילה היהודית שהתגוררה באזור הכפרי של עמק הדראע. גם שם הספר "חופת נעורים" הוא על שם טקס המהווה מעין חופה סמלית בין ילד - החתן לילדה - הכלה, בהגיעם לגיל חמש, אשר חתונתם מסמלת את הקידושים בין עם ישראל לתורה.

גם אירועי מלחמת העולם השנייה ועליית הנאצים לשלטון הדהדו ברקע כשהיהודים בערים הגדולות שבמרוקו הושפעו מהגזרות האכזריות, בעוד שהיהודים שהתגוררו בכפרים פחות הרגישו את רוע הגזירה ויחסיהם עם שכניהם המוסלמים לא הושפעו בעקבות המלחמה. אך, כשמרוקו זכתה לעצמאות, אזי, מצב היהודים בכל מרוקו הורע והאנטישמיות התגברה, מה שהוביל לעזיבה מסיבית של יהודים אל עבר ארץ ישראל.

מאוד אהבתי את דמותה של ממח שכבר מגיל צעיר הייתה ילדה פיקחית וסקרנית שרצתה ללמוד קרוא וכתוב וזאת למרות שבעמק שבו גרה, רק את הבנים לימדו קריאה וכתיבה. ממח כיבדה את הוריה, את שורשיה ואת המסורת של משפחתה, אבל היו לה שאיפות לגבי עתידה וסקרנותה הרבה דרבנה אותה להרחיב את אופקיה ולשאוף להגשמת חלומותיה.
אהבתי את האופן שבו הסתיים הספר שגם אם ניתן היה לנחש את העתיד להתרחש, היה מאוד מעניין לקרוא.

שורה תחתונה: סיפור מרתק וסוחף אשר עלילתו המקסימה מציגה את יהדות מרוקו בצורה אותנטית וציורית.

232 עמודים
עריכה לשונית: אמירה בנימיני-נבו
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...