יום שבת, 28 באוגוסט 2021

המתמללת

המתמללת / קייט אטקינסון


העלילה מספרת את סיפורה של ג'ולייט ארמסטרונג, צעירה אשר גדלה לצד אם חד הורית ולאחרונה התייתמה, וכעת מצאה את עצמה בעל כורחה בעולם הריגול בתקופת מלחמת העולם השנייה. ג'ולייט מגויסת ל-MI5 והתפקיד שמוטל עליה הוא האזנה לתומכי נאצים ותמלול ההקלטות של אותם אנשים אשר להוטים לפעול למען היטלר בכל דרך שהם יכולים.
ג'ולייט מאזינה לכל המתרחש במפגשים החשאיים שלהם ומתמללת ככל יכולתה את הנאמר. את המפגשים מנהל גודפרי טובי, סוכן בריטי מסתורי אשר מצליח להוליך שולל את הפשיסטים מהאיגוד הבריטי. טובי היא סוכן מיומן אשר התנהלותו האדישה מעוררת השתאות ולעיתים קרובות קשה לנחש את אופן מחשבתו. אצל טובי רב הנסתר על הגלוי.

לעיתים תפקידה של ג'ולייט נראה לה מאוד מונוטוני ומשעמם, אבל אז מוטלת עליה משימה נוספת ומאתגרת שמציפה אותה באדרנלין. אבל, דווקא ברגע שהכי פחות מצפים, משהו בלתי הפיך מתרחש ומוליד תפניות בלתי צפויות שעלולות להשפיע על כל המעורבים.
עשור אחרי, אירופה מנסה להתאושש מהמלחמה הקשה. ג'ולייט כבר אינה חלק מעולם הריגול ועובדת ב-BBC כמפיקה בשידורי הרדיו לבית הספר. היא חשבה שהחלק שלה בעולם הריגול תם ונשלם, אבל זה לא בדיוק כך. היא פוגשת במקרה את גודפרי טובי, הסוכן שאותו לא ראתה כבר עשור והוא מצידו מתכחש לעובדה שהם מכירים זה את זו,. בנוסף, ג'ולייט מקבלת מסר מאיים מגורם בלתי ידוע, והיא חוששת שהעבר חוזר ומאיים להפר את השלווה היחסית בחייה, ובכל הנוגע לעבר - יש דברים שהיא פשוט מעדיפה שלא יצופו מעל פני השטח.

מה התרחש בעבר ומאיים על שלוותה של ג'ולייט? ? את התשובה תמצאו ברומן הריגול: "המתמללת"!

הספר כתוב היטב ועלילתו מאוד מעניינת. זוהי ספרות בריטית במיטבה. כתיבה קולחת, רהוטה, עמוקה המשולבת בהומור ואיפוק בריטיים אשר יחדיו יוצאים תמונה מהימנה של אנגליה בימי מלחמה. בין הטקסטים ניתן למצוא ציטוטים נבחרים של שייקספיר שאילולא ההערות בתחתית העמוד לא הייתי מודעת למקורם. העלילה כאמור מתרחשת כאמור בתקופת מלחמת העולם השנייה, תקופה שאני אישית תמיד נהנית לקרוא אודותיה ולגלות בכל פעם עוד נקודות מבט על אותה מלחמה איומה.

העלילה נעה לסירוגין על גבי שני צירי זמן עיקריים: 1940 עם גיוסה של ג'ולייט לארגון החשאי, ו-1950 כשג'ולייט עובדת ב-BBC, שהפרק שפותח וחותם את הספר לקוח משנת 1981.

בסוף הספר בדברי המחברת, קייט אטקינסון מספרת כי עלילת הספר הינה בדיונית, אם כי אנשים אמיתיים היוו השראה לדמויות שהיא רקמה. ניכר כי אטקינסון קראה רבות על עולם הריגול הבריטי ועשתה תחקיר מקיף על כל הנושאים שמוזכרים בספר. היא חיברה, החסירה, הכפילה וחילקה ויצרה משוואה חדשה לחלוטין להתרחשויות שהופכת את כל הסיפור לבדיה מרתקת במיוחד.

שורה תחתונה: רומן חכם על עולם הריגול הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה שבו לפעולות מסוימות יש השלכות מטרידות היות וסודות בסופו של דבר עתידם להתגלות.

333 עמודים
מאנגלית: קטיה בנוביץ'
הוצאת ידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2021


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...