יום ראשון, 22 באוגוסט 2021

נערה במעיל כחול

 נערה במעיל כחול / מוניקה הסה


העלילה מתרחשת באמסטרדם שלאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה ועליית הנאצים לשלטון. השנה היא 1943 והנקה רק בת 18 וכבר יודעת שיברון לב מהו. אהובה בס התגייס לצבא הולנד לפני שנתיים בכדי להגן על מולדתו ולהילחם בצבא הגרמני הנאצי. אבל בס לא שב הביתה מעולם והנקה נותרה עם לב שבור ומועקה גדולה.


לפני המלחמה, הנקה הייתה נערה הולנדית שמחה ומאושרת. היא חשבה על עתיד עם בס ונהנתה גם לשהות במחיצתה של חברתה הטובה ליסבת. אבל כעת, היא לבד. בס כבר לא איתה וגם ליסבת לא. היא מדחיקה את בכאב ומעסיקה את עצמה בדאגה להוריה ובלהביא פרנסה הביתה, והיא אפילו מצליחה להשיג תוספות של אוכל בזכות פעולותיה בשוק השחור.

כשהיא מגיעה לביתה של גברת יאנסן, קשישה אשר איבדה בעל ובן בזמן המלחמה ונותרה לבדה, הקשישה מבקשת ממנה בקשה יוצאת דופן. שתאתר עבורה צעירה יהודייה שאותה החביאה בביתה, אך, לפתע נעלמה כאילו בלעה אותה האדמה.

בקשתה של הגברת יאנסן מרתיעה את הנקה. היא לא ממהרת לסכן את חייה בשביל מישהי שהיא לא מכירה. כמו כן, אם יקרה לה משהו, מה יהיה על הוריה?
החלטה חשובה לפניה, ובזמן שהיא שוקלת את צעדיה, היא גם נזכרת בעבר, בתקופה מאושרת וחסרת פחד לצד אהובה בס וחברתה הטובה ליסבת. באמצעות זיכרונותיה אנו נחשפים אט-אט לפרטים מעברה.

האם הנקה תסכים להיענות לבקשתה של גברת יאנסן ותאתר עבורה את הנערה היהודייה שנעלמה? מה יתגלה על התרחשויות העבר אשר הובילו לנתק בין הנקה וחברתה הטובה ליסבת? את כל התשובות תמצאו בספר המקסים: "נערה במעיל כחול"!

איזה ספר נהדר! מאוד נהניתי לקרוא את הספר המצוין הזה שהיה מרתק בעיני לכל אורכו. הכתיבה מאוד קולחת, והעלילה טובה מאוד, סוחפת ועם התפתחויות מעניינות. עלילות המתרחשות בתקופת מלחמת העולם השנייה תמיד ריתקו אותי, וכך גם הפעם מצאתי את עצמי קוראת בעניין רב על אותה תקופה אפילה מנקודת מבטה של הולנד תחת הכיבוש הנאצי.

הספר מסופר בגוף ראשון מפיה של הנקה, אותה צעירה הולנדית אשר מבעד לעיניה תוארה מציאות עגומה, הפעם לאו דווקא מנקודת מבט יהודית, אלא של הולנדית שחוותה אובדן בעקבות המלחמה. סיפורה מציג את כל אשר חוו היהודים ומתנגדי הנאצים בהולנד, ואת פעולות הגבורה של חברי המחתרת. כמו כן, מתוארים המחסור ומצוקת התושבים ותחושת הפחד התמידי ואי הודאות אשר ליוו את כל התושבים מידי יום ביומו. והיו כמובן כאלו שמצבם שפר עליהם בזכות תמיכתם בנאצים מה שהפך אותם לתושבים בעלי פריבילגיות.

שורה תחתונה: סיפור מרתק על תקופת מלחמת העולם השנייה בהולנד, המדבר על אהבה ואומץ, פחד וחרטות ועל ההשלכות של החלטות נמהרות.

285 עמודים
מאנגלית: גרשון גירון
הוצאת פן וידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...