יום ראשון, 5 בספטמבר 2021

בשביל מה כל זה

בשביל מה כל זה / רמי מארק רום


אריק, רווק בסוף שנות ה-40 לחייו, עובד במשטרת לוד ומתחיל לחקור את מקרה היעלמותו של עובד ניקיון ממוצא אתיופי שנעדר מעבודתו ולא ידוע מה עלה בגורלו. אריק רשם בפניו את כתובת דירתו של האיש העונה לשם נח. מה רבה הייתה הפתעתו לגלות כי נח מתגורר בבניין שבו אריק התגורר בילדותו. דירתו של נח נמצאת באותה הקומה שבה התגורר אריק ובאותה הדירה שבה התגורר חברו הטוב מהילדות.

בכדי לגלות מה קרה לנח, אריק שב להתהלך בשבילים הישנים והנוסטלגיים של ילדותו. הוא פוגש בציפה הקשישה, מי שהייתה הסייעת בגן הילדים שאליו אריק הלך. לציפה תחביב מוזר וחריג מאז מות בעלה. היא החלה לאסוף אבנים מכל הצורות והצבעים. היא עקבית בפעולתה ולפניה מטרה הידועה רק לה.

מלבד ציפה, אריק פוגש בדיירים שגרים בשכירות בביתו הישן, דירה אותה משכירה אימו של אריק. שני הדיירים הם בוריס ודב. האחד מעתיק ספר נזנח והופך אותו ליצירתו שלו, והשני אוסף רהיטים נטושים ומשפץ אותם.

חקירתו של אריק מתנהלת באיטיות כשהאנשים והמראות בהם הוא פוגש גורמים לו לסטות מהעיקר ולהתמקד ולנתח את הטפל. אך, בעקבות החקירה שלא מתקדמת באופן משמעתי, אריק מעלה זיכרונות ישנים מחייו המדברים על בדידות, אובדן, והתמודדות עם מכאובי הנפש.
וכך למעשה, היעלמותו של נח, אלמן אשר אין לו כלל מכרים בסביבתו, מעוררים באריק ביתר שאת פחדיו, חולשותיו ואת בדידותו שלו.

מה קרה לנח? האם אריק יצליח לאתרו? תקראו את הספר ותגלו!

זהו רומן ביכורים כתוב וערוך היטב, אם כי אני אישית פחות הצלחתי להתחבר לאופן הכתיבה שלמרות היותה רהוטה, היא גם גדושה בדימויים והתעמקות בפרטים הקטנים, המון מחשבות, חיבוטי נפש, וקווי עלילה שעסקו בבדידות אך לא היו קשורים באופן ישיר לעלילה המרכזית, שבמבט לאחור היא בעצם לא הייתה העיקר.

כמו למשל סיפורו של אדם תימהוני בבית החולים שהתעקש להפוך לחלק מנוף המקום, לשוטט במסדרונות ולהפיק שלל המלצות לרופאים בשם החולים המגוונים והמתחלפים. הוא טרח רבות על ההמלצות אותן מסגר ולאחר מכן תלה על קירות בית החולים. מה שמצטייר כשולי ותמוה לאחד הוא למעשה כל עולמו של האחר.

שורה תחתונה: ספר ביכורים המדבר על זיכרונות ילדות, בדידות, אובדן ועל החיים עצמם.

245 עמודים
עורכת הספר: סלין אסייג
הוצאת ידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...