יום רביעי, 1 בספטמבר 2021

סודה של אנקה

סודה של אנקה / תמר אורנשטיין


העלילה המתחילה בוילנה ומסתיימת בתל אביב, מסופרת משתי נקודות מבט של שני צעירים יהודיים שהכירו לראשונה בוילנה, והגורל הפגיש ביניהם בשנית בארץ ישראל של שנות ה-30.

אנקה היא צעירה ממשפחה יהודייה המתגוררת בוילנה עם הוריה, אחיה ואחיותיה. היא מצטרפת לשומר הצעיר כבר בגיל צעיר ומאוד אוהבת את הפעילויות עם שאר חבריה ואת הסיפורים על ארץ ישראל. היא גם מאוד אוהבת את אברשה, נער המבוגר ממנה במספר שנים וצפוי להיות המדריך של קבוצתה בשומר הצעיר. בעוד שהיא מגניבה אליו מבטים בלי סוף, אברשה אדיש לגמרי לקיומה.

אברשה התגורר בווילנה עם הוריו ואחותו הקטנה. דרך חבריו, הוא נחשף לקבוצת השומר הצעיר, עבר בעקבות חבריו ללמוד במוסד לימודי יהודי שבו מלמדים עברית והוא חיכה בקוצר רוח ליום שבו יוכל לעלות לארץ ישראל.
כשמצב הקהילה היהודית בוילנה הורע והתרבו פשעי השנאה נגד היהודים, משפחות יהודיות רבות מחליטות לעזוב את וילנה ולעלות לארץ ישראל, בתקווה ששם יוכלו לחיות בשקט ובשלווה ובלי שאף אחד יאיים על קיומם.

לאור ההתנכלויות כלפי היהודים ובעקבות המצב המשפחתי, אברשה עולה לארץ עם אמו ואחותו הקטנה. אנקה עצובה לגלות על העזיבה של הנער אשר שבה את ליבה. היא אפילו שוקלת לעזוב את השומר הצעיר, אבל אומרים שהזמן מרפא, ואנקה ממשיכה בחייה ומצליחה להתגבר על העצב והאכזבה מהיעדרו של אברשה ואפילו למצוא אהבה חדשה שהפעם היא אינה חד צדדית.
מגיעה תקופה שבה רחובות וילנה הפכו לעוד יותר מסוכנים עבור היהודים, ואנקה גם היא מגיעה לארץ ישראל, ובתל אביב היא פוגשת את אברשה, האהבה הראשונה שלה.

האם הפעם אברשה יבחין בקיומה? ומה אנקה מרגישה לגביו אחרי כל השנים שחלפו? ומדוע הגיעה לישראל לבדה? את כל התשובות תמצאו בספר: "סודה של אנקה"!

מאוד נהניתי לקרוא את הספר. הוא כתוב היטב, זורם וקולח ומתאר את חייהם של היהודים בוילנה בשנים שקדמו לפרוץ מלחמת העולם השנייה. הספר מתאר את החיים בצל הסכנה של הקהילה היהודית שאנשיה הותקפו ברחובות על לא עוול בכפם ורק בשל היותם יהודים. השכנים הפנו להם גב ויותר ויותר יהודים החליטו לעזוב את ביתם בוילנה מאחר והיו חרדים לשלומם ולשלום יקיריהם.
היה גם מאוד מעניין לקרוא על ישראל של לפני קום המדינה, כשהבריטים שלטו באזור, ויהודים מכל רחבי העולם הגיעו בהמוניהם בכדי לשנות את פני המדינה העתידה לקום.

העלילה כאמור הייתה מעניינת מאוד לכל אורכה, והיא נעה בין שתי נקודות מבט. זו של אברשה וזו של אנקה. שני הסיפורים היו מרתקים בעיני והייתי מאוד סקרנית לגלות איך יתפתח סיפורם וסיפור הסובבים אותם, אם כי, אני אישית פחות התחברתי לפרק שחתם את הספר משום שתוכנו לא הסתדר לי כל כך עם שם הספר.
שורה תחתונה: רומן היסטורי מרתק המתחיל בוילנה ומסתיים בתל אביב ומציג תמונה מסקרנת של ישראל בשנים שלפני הקמתה.

340 עמודים
עריכה ספרותית: שרה קליימן
עריכה לשונית: אמירה בנימיני נבו
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אורח באחוזת פארלי

אורח באחוזת פארלי / ריס בואן השנה היא 1941 ובאחוזת פארלי הממוקמת במחוז קנט באזור כפרי באנגליה חייל נופל אל מותו כשהמצנח שהיה ברשותו לא נפתח....