יום שני, 13 בספטמבר 2021

הצחוק

הצחוק / דני פרומצ'נקו


נוהגים לומר שהצחוק טוב לבריאות. גם כשקוראים את המילה "צחוק" מיד חושבים על משהו חיובי, מרומם רוח ומשמח. אבל בספר העוצמתי הזה הצחוק מקבל משמעות אחרת לגמרי. 

מקס פישר, יהודי שהתגורר בגרמניה והיה בעברו שחקן תיאטרון מוכר ומוערך, התעורר יום אחד במחנה עבודה במינכן ולא זכר דבר על עצמו ועל חייו. למקס אין שמץ של מושג מי הוא ומה הביא אותו למחנה העבודה כשלגופו סחבות מרופטות ודם קרוש. הוא רק יודע שבכל רגע נתון הוא שומע בתוך ראשו מן צחוק מזוויע, היסטרי ובלתי פוסק שמעיר אותו בבעתה מידי לילה ולא מניח לו אף פעם. 

כשגרמניה הנאצית מובסת ומחנה העבודה שוחרר, מקס מועבר למחנה עקורים המנוהל על ידי האמריקאים. לאותו מחנה מגיעה אלכסנדרה, שחקנית תיאטרון גרמניה הטוענת שהיא מכירה מקס וכי למרות שאינה אשתו, הוא אבי בנה היחיד. אל אלכסנדרה התלווה אייזן, גבר גדול ובעל חזות מרתיעה, אך, גסותו החיצונית הינה עטיפה בלבד שלא מעידה כלל על רכות ליבו.

מקס לא מזהה את אלכסנדרה, אך, הולך בעקבותיה ומתארח בביתה המרווח. הוא אמנם לא יודע דבר על חייו, אך, מנסה בעזרת אלכסנדרה להשיב אליו את כוחותיו ולגלות את מה שמוחו כלא עמוק בנבכי תודעתו.

מה קרה למקס בעברו שגרם לו לאבד את כל זיכרונותיו? איך הוא ואלכסנדרה הכירו? ומי הוא אייזן, הגבר בעל החזות המאיימת? את כל התשובות תמצאו בספר הנהדר: "הצחוק"! 

מאוד אהבתי את הספר הזה שלמרות ששמו הוא "הצחוק" הוא מלא בעצב, זיכרונות מודחקים וכאב. הוא כתוב בצורה מאוד קולחת וכלל לא הורגש כי מדובר בספר ביכורים. העלילה טובה ומרתקת והדמויות נוגעות ללב. ספרים שעלילתם מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה תמיד עניינו אותי, והספר הזה הצליח לרתק אותי לעלילתו עד לעמוד האחרון. 

העלילה נעה על גבי שני צירי זמן. הראשון מתייחס לתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה כשמקס איבד את זיכרונו, והשני מספר על קורותיו של מקס, לפני ובזמן המלחמה.  

מקס אמנם הצליח לשרוד את התופת, אבל הוא חי בתופת משלו ורק אחרי שישיב אליו את זיכרונותיו ויאבק בשדים של חייו, אולי אז, אם יצליח להתמודד עם כל אשר הדחיק, יוכל להמשיך באמת בחייו. 

אהבתי מאוד גם את דמותו של אייזן, טיפוס שלאור גודלו העצום הוא מרתיע את מי שלא באמת מכיר אותו. אבל ברגע שהוא חושף את אופיו, קשה שלא לחבב אותו. אייזן ניחן בכישרון יוצא דופן. הוא יודע לקרוא אנשים לפי העיניים ולחשוף את אשר על ליבם. מעלה שיכולה לשמש אותו ואת הסובבים אותו בכל נתיב שבו יבחר לצעוד. 

שורה תחתונה: "הצחוק" הוא ספר מרתק ומכמיר לב שבו הדבר האחרון שתרצו לעשות בעת הקריאה הוא לצחוק. 

253 עמודים
עורכות הספר: רותם בירון, יעל ינאי
הוצאת כנרת זמורה
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...