יום ראשון, 26 בספטמבר 2021

החדר שמול החומות

החדר שמול החומות / שפרה הורן


הספר הינו סאגה משפחתית היסטורית מרתקת המתחילה בירושלים, ממשיכה בלונדון,  מסתיימת בישראל, ומספרת את סיפורם של חמישה דורות של נשים ממשפחה אחת. 

אלכסנדרה היא סופרת במקצועה. היא בתחילת שנות ה-40 לחייה, נשואה לבועז וביחסים מרוחקים עם אמה. בעידודו של בעלה התומך, אלכסנדרה מגיעה מידי יום לבית הארחה לסופרים ולאומנים שבמשכנות שאננים בירושלים בכדי לכתוב את ספרה אשר בו תגולל את סיפורם של אבות אבותיה. 

את ספרה אלכסנדרה מבססת על פרטים ששמעה מסבתה, אדוארדה, אשר גוללה בפניה את סיפורם של אמה ויקטוריה וסביה גרשון ושושנה. את מה שלא שמעה מסבתה, השלים דמיונה של אלכסנדרה, וכך, היא כותבת סיפור שחלקו מציאות וחלקו האחר בדיה. 

אלכסנדרה מספרת על אשר התרחש שנים רבות לפני כן במאה ה-19, וכך אנו מתוודעים לסיפורו של גרישה, יהודי יליד רוסיה אשר גויס במלחמת קרים לצבא הרוסי ומצא את עצמו פצוע בבית חולים בריטי, תוך כדי שהוא מאפשר למרפאיו להאמין כי הוא חייל בריטי. גרישה, אשר שינה של שמו לגרשון, מגיע לירושלים ומתחבב על הקונסול הבריטי ואשתו אשר לוקחים אותו תחת חסותם. גרשון פוגש בשושנה, יתומה ממוצא ספרדי ומתאהב בה. השניים מקימים בית בירושלים מחוץ לחומות העיר וגרשון שהינו משורר ובעל כישרון בכתיבה, הופך למאמין גדול בבואו של המשיח, ואמונתו זו תעצב את גורלו ותוביל לכל אשר יקרה לו ולמשפחתו בהמשך. 

לגרשון ושושנה תיוולד בת אשר לה יקראו תמר וגם ויקטוריה, כהוקרה ליחסם המטיב של הקונסול הבריטי ואשתו. אותה ויקטוריה שהייתה ילדה שובבה ומלאת חיים, תגדל ותמצא את עצמה בלונדון, ושם, יחכה לה עתיד שתחילה נראה מזהיר ומסנוור, אך, סופו מאוד שונה מזה של האגדות. 

תוך כדי כתיבת הסיפור על משפחתה, אלכסנדרה גם משתפת בחייה שלה, בקשר המרוחק עם אמה שלא גילתה כלפיה חיבה ואהבה והייתה נוקשה ומאוד לא מפרגנת לאורך השנים, על האב שלא ידעה את זהותו, ועל החברה הטובה שליוותה אותה מימי בית הספר ועד שנות ה-20 המוקדמות. כתיבת הספר לוקחת את אלכסנדרה למסע אחורה בזמן למקורותיה, וגם מאפשרת לה להתמודד עם ההווה. 

וכך, העלילה נעה בין עבר והווה, בין סיפור אבות אבותיה של אלכסנדרה ובין מציאות חייה שלה, שביחד יוצרים סיפור מרתק וסוחף הגדוש באהבה, תשוקה, שקרים וסודות, אשר לצד הבדיון מוזכרות בו התרחשויות ודמויות היסטוריות אמיתיות. היה מאוד מעניין לקרוא על ירושלים בתקופה שבה שלטו בה העות'מאנים. ובכלל, תוך כדי הקריאה יכולתי ממש לדמיין את המראות שתוארו בספר. 

שורה תחתונה: סאגה משפחתית היסטורית מרתקת שתיקח אתכם למסע בזמן לירושלים של פעם, שנים רבות לפני הקמת המדינה.

445 עמודים
עורכת הספר: נועה מנהיים
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2021 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...