יום שני, 1 בנובמבר 2021

פוגה

פוגה / שלווה קנצ'לי


הספר הוא רומן אוטוביוגרפי שאר בו הכותב מציג את סיפור חייו מרגע הולדתו בברית המועצות בשנת 1976 ועד היום.

תכירו את "פוגה", דחליל בשבילכם. הוא נולד בסוף שנות ה-70 ברוסיה, ברית המועצות דאז, והיה ילד שובב, פעלתני ופיקח שמאז ומתמיד הצליח להתחבב על כל הסובבים אותו ולסחוף אותם אחריו בכל אשר פנה. אם יש משהו שהוא מפחד ממנו זה השעמום, ולכן הוא דואג להעשיר את ימיו בעשייה מרובה על מנת שחלילה לא ישתעמם אפילו לא לרגע אחד. 

אביו, שאותו הוא כיבד ואהב מאוד, היה שוטר מוערך אשר בשל עבודתו המשפחה עזבה את רוסיה ועברה למדינת טורקמניסטן. כשהאב חלה, המשפחה עברה לגאורגיה, היכן שמתגוררת המשפחה המורחבת, והוא נאלץ להתרגל למציאות חדשה במקום מגוריו החדש. אבל בשבילו זו לא הייתה משימה קשה להתאקלם. הוא היה ילד יצירתי ודי מהר רכש חברים חדשים והחל בהרפתקאות חדשות בסביבתו חדשה.

כבר בגיל 10 החל לנסות את מזלו בעסקים וגם כשמשהו לא הצליח כמתוכנן הוא לא התעכב על הכישלון ופשוט עבר לניסיון הבא. כוח רצון, סקרנות ואומץ היה לו בשפע, וזה מה שסלל עבורו את הדרך שבה הלך והביא אותו להרפתקה הבאה. היה לו חוש עסקי, עקשנות ושאפתנות שעזרו לו בהתנסויותיו בחיים. כמו כן, הוא היה ספורטיבי ובעל כושר שכנוע שזו גם מעלה שעזרה לו במסלול חייו.

כשברית המועצות התפרקה, אי סדר שרר במדינות שתבעו את עצמאותן והשינוי לרעה הורגש בכל האזור. גם בגאורגיה. הוא החליט לנסות את מזלו בעסקים במוסקבה בעקבות המלצת חברתו של אחיו הגדול, אבל מהר מאוד הבין שאף אחד שם לא יעזור לו להפוך לאיש עסקים מצליח, ובסופו של דבר מצא את עצמו בבית מאסר לעברייני נוער ולאחר מכן כשנשפט כבגיר הגיע לגולאג, מקום שמצד אחד הפחיד אותו ומצד שני סיקרן אותו. מכל אשר ארע לו בעברו הוא השכיל ולמד, הותיר את הפרק הזה מאחוריו והוא למעשה שימש עבורו תמרור אזהרה בהמשך דרכו. 

כשהמצב בגאורגיה החמיר ופרצה מלחמת אחים, הוא שקל את כל האפשרויות ליציאה מהמדינה. וכך במקרה הוא גילה על שורשיו היהודיים והגילוי הזה הוביל להחלטה לעלות ארצה. בשל עיכובים בירוקרטיים, הוא הגיש מסמכים עבור יעדים נוספים במטרה לצאת כמה שיותר מהר מגאורגיה ובסופו של דבר הצליח לקבל את האישור המיוחל לעלות לישראל. גם בארץ החיים לא חייכו אליו מיד והוא ניתקל בלא מעט קשיים. אבל כמו בכל מקום חדש שאליו הגיע ובתוספת שליטתו המעולה בשפה האנגלית, הוא הצליח לסלול את דרכו הודות לכישוריו המגוונים והקים את ביתו ואת משפחתו.

סיפור חייו של הכותב מסופר בצורה טובה, מעניינת ומסקרנת ולעיתים הצגת האירועים וההתרחשויות מתובלים בהומור, מה שמוסיף לחוויית הקריאה ומעלה חיוך תוך כדי קריאת הספר. אגב צחוק, הכותב משתף כי אחד מתובנותיו הוא חשיבות הצחוק בחיים. חשוב לצחוק הרבה, גם כשהדברים לא תמיד מסתדרים. כמו שאומרים תצחק והחיים יצחקו אלייך בחזרה.

הסיפור בחלקו עצוב ובחלקו משעשע וגדוש בתובנות על עולם העסקים ועל יחסי אנוש. כאיש עסקים הכותב התנהל בצניעות ודאג להביט בעיני האנשים ולדבר עמם בגובה העיניים. הוא גם יודע איך להתנהל ולפעול נכון בזמן משבר ויעידו על כך רכישות שביצע בימי הקורונה שמולה אנו נאלצים עדיין להתמודד גם בימים אלה.


190 עמודים
עורכת ראשית: דנה נעמי בן שלומי
עריכה לשונית: מיכל שרון
הוצאת ספרי ניב 
שנת הוצאה: 2021









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...