יום חמישי, 11 בנובמבר 2021

נוכרי לאחיו

נוכרי לאחיו / חנה קלמר


העלילה מתפרסת על פני עשורים רבים, תחילתה באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה וסיומה בישראל. אברהם וגיטה הם ניצולי שואה אשר איבדו את כל משפחתם. הם הכירו עם שחרור המחנות, עברו למחנה העקורים, נישאו ועלו לישראל ובה הקימו את ביתם ונולדו להם ילדיהם יואל ונעמי. 

המשפחה ניהלה אורח חיים דתי מסורתי, ובעוד נעמי חיה חיים חילוניים תוך שמירה על מסורת, אחיה יואל התקרב יותר ויותר לדת. בלימודיו במסגרת החרדית הוא התחבר למיכאל, נער מבית חרדי אשר בניגוד ליואל, מוצא את עצמו יותר ויותר מתרחק מהדת. 

בעוד שיואל נישא לצעירה מהקהילה החרדית, מיכאל נישא לנעמי, אחותו של יואל. שני החברים הופכים למשפחה. אך, בכל הקשור לדת ואמונה דרכם היא אחרת וככל שחולפות השנים, הפער ביניהם רק הולך וגדל. 

מיכאל אוהב את נעמי, אשתו אשר העניקה לו שלושה ילדים אותם הוא אוהב בכל ליבו. אבל הסקרנות שלו לגבי הלא נודע והייצר גוברים על ההיגיון והוא מוצא את עצמו נחשף אל עבר נתיבים חדשים המרגשים אותו ומרוממים את רוחו. מבחינתו, כל עוד משפחתו לא מתפרקת הכל תקין. 

דמותו של מיכאל מלאה בדילמות ושאלות שאין לו מענה עליהן. לעיתים לא הצלחתי להבין את דרך החשיבה שלו. כמו למשל, באיזו זכות הוא מטיף לבחור צעיר על האיסור לעשות קעקועים, בעוד שהוא עצמו עבר על לא מעט איסורים. כאמור, היה לי קשה להבינו ועוד יותר לחבבו לאור ההחלטות שקיבל באורח החיים החילוני שבו בחר. 

הספר מעניין וקולח, אבל הכי עניין אותי לקרוא את תחילתו אשר עסק בסיפורם של אברהם וגיטה. דווקא הסיפור של מיכאל שהוא למעשה הסיפור המרכזי, פחות הצליח לרתק אותי, היות וככל שהעלילה התקדמה, כך הבנתי את מיכאל ומעשיו פחות. 

191 עמודים
עריכה: ד"ר גבי ברשי
הוצאת ספרי ניב 
שנת הוצאה: 2021 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...