יום שישי, 12 בנובמבר 2021

אני רוצה שתדעו שאנחנו עוד כאן

אני רוצה שתדעו שאנחנו עוד כאן / אסתר ספרן פויר


אני בדרך כלל לא נוהגת לקרוא ספרי עיון, אבל הספר המרגש הזה מאוד עניין אותי היות והוא מתייחס לתקופת מלחמת העולם השנייה וחושף בפני הקורא את מסעה של אישה בעקבות האמת אודות משפחתה. מסע מרתק במיוחד המאפשר לה להשלים את הפאזל החסר בחייה ולהצליח להתאבל על כל אלה שכבר אינם. 

אסתר ספרן פויר היא בת של ניצולי שואה. הוריה איבדו את כל משפחתם והתחילו בחיים חדשים שבמהלכם הם נמנעו מלדבר על העבר. כשאסתר הייתה בת 8, אביה נפטר בנסיבות טרגיות, ובהיותה אישה מבוגרת שמעה לראשונה מאמה על כך שלאביה הייתה משפחה, אישה ובת שנרצחו בשואה.

הגילוי החדש הזה חיזק את רצונה העז לגלות יותר פרטים אודות אביה וקורותיו בתקופת מלחמת העולם השנייה. היא ידעה כי אביה שרד הודות למשפחה שהסתירה אותו בביתה ועל כן, רצתה לאתר את משפחתו של מי שהציל את חיי אביה ובכך, אפשר את הולדתה והולדתם של בניה ונכדיה. כמו כן, אמה לא ידעה לספר לה על אשתו הראשונה ובתו שמתו, ואסתר הייתה נחושה לברר את הנושא לעומק ולגלות כל שיכלה על האחות למחצה שמעולם לא זכתה להכיר וכמו מעל מיליון ילדים, חייה נגדעו באכזריות על ידי הנאצים. 

בנה של אסתר, ג'ונתן, כתב ספר על השטעטל, עיירה יהודית קטנה בשם טרוכנברוד אשר כל תושביה נרצחו והעיירה נכחדה. שם אביה חי עם משפחתו. עלילת הספר של ג'ונתן הייתה דמיונית, אך, ספרו הביא לתודעה את קיומה של אותה עיירה והחשיפה הזו אפשרה לאסתר לגלות יותר פרטים על טרוכנברוד. 

רק כעבור שנים, ב-2009 היא אזרה אומץ וטסה לאוקראינה בכדי לראות במו עיניה את האזורים שעליהם חקרה בקדחתנות וניסתה לדלות כל פרט אפשרי אודותיהם. בכל מקום שבו ביקרה לאורך השנים, אסתר נוהגת לקחת עמה שקיות אטומות ולשים בתוכם מזכרות מאותו ביקור. את כל אשר אספה היא מעבירה לצנצנות הנמצאות בביתה והאוסף העצום שלה רק הולך וגדל. 

אסתר יצאה למסע הנועד לגלות את אשר עבר אביה בזמן המלחמה ותקוותה היא לגלות אודות האחות שלא זכתה להכיר. במסעה היא גם מקווה לאתר את המשפחה שהצילה את חייו, אותה משפחה אוקראינית שמעשה הגבורה שלה אפשר את המשכיות השושלת לבית ספרן. המסע גם נועד להימצא קרוב ככל האפשר לאבות אבותיה של אסתר, המשפחה שנרצחה ונקברה בקבר אחים באזור השטעטלים, ולומר להם "אני רוצה שתדעו שאנחנו עוד כאן". 

200 עמודים
מאנגלית: קטיה בנוביץ
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...