יום שלישי, 9 בנובמבר 2021

שש מזוודות

שש מזוודות / מקסים בילר


זהו רומן משפחתי אפוף מסתורין, סודות ובגידות ובמרכזו נשאלת השאלה מי גרם למותו של סב המשפחה אשר נעצר בברית המועצות בשל פעילותו בשוק השחור ונידון לעונש מוות אשר בוצע בשנת 1960.

מאז שהסב הומת או כפי שבני משפחה מסוימים טוענים - נרצח, חל נתק בין חלק מהאחים לבית בילר שהתפזרו ברחבי העולם. ולדימיר מצא את מקומו בברזיל, לב עבר לגרמניה ולאחר מכן לשוויץ, דימה תיכנן לברוח למזרח ברלין, נעצר ונשלח ל-5 שנות מאסר בשל החזקת כסף זר, וסיומה, האח הרביעי שהוא אביו של הכותב עזב את ברית המועצות ועבר עם משפחתו לפראג, שם הכותב נולד. בהיותו בן 10, הכותב ומשפחתו עזבו את פראג ועברו לגרמניה. 

נסיבות מעצרו של הסב אינן ברורות. ישנה וודאות כי מדובר בהלשנה וההנחה היא כי היא נעשתה על ידי אחד מבני המשפחה. נשאלת השאלה מי המלשין שגרם בעקיפין למות הסב. האם המלשין הוא באמת בן משפחה? האם ההלשנה נעשתה בזדון או אולי נכפתה על המלשין בשל עינויים של ה-ק.ג.ב.? בספר הכותב מתחקה אחר אופן התנהגותם באותה התקופה של כל אחד מבני משפחתו, הוא נובר בכתם השחור של המשפחה ומקווה לפענח את כל הסודות הקיימים. לשם כך, בהיותו בן 15 בלבד, הוא נוסע ברכבת לביתו של דודו דימה על מנת לגלות אם הדוד הוא המלשין.

הספר כתוב היטב, הוא קצר וקולע וגם זורם וקולח ועל כן, קראתי אותו ברצף ובעניין עד לסיומו, יש לציין, הלא כל כך מהודק. הייתי סקרנית לגלות מה באמת התרחש בפרשת מעצרו של הסב, מה הייתה נקודת המבט של כל אחת מהדמויות בספר ואיך הייתה מערכת היחסים בין בני המשפחה. דבר שהפריע לי הוא שבאחד הפרקים סופר על מסיבת פורים שהתקיימה בדצמבר. אולי חל בלבול בין חנוכה ופורים וחבל למצוא שגיאה כזו, במיוחד כשהמשפחה שעליה מדובר היא עם שורשים יהודיים. כמו כן, היה מעט קשה לעקוב אחר הקפיצות המרובות בזמן שהתרחשו לכל אורך הספר.

אחת הדמויות היותר מעניינות בעיני הייתה נטליה, אשתו של דימה, האח שישב בכלא. נטליה אהבה בעבר את סיומה, אחיו של בעלה ואביו של הכותב, אך, כשזה סיים עימה את הקשר היא נישאה לדימה. בטרם התחברה למשפחת בילר היא הייתה לגמרי לבדה בעולם. כל משפחתה נספתה בשואה בעוד שהיא שרדה את המחנה ואת הזוועות, פתחה בפרק חדש בחייה וחיה כל יום מחויכת, שמחה, פרועה ונועזת ויצאה עם גברים רבים. נטליה כתבה תסריט לסרט שבו הגיבורה היא ניצולת שואה אשר כמוה, חיה חיים חסרי דאגות ובפתיחות יתרה. הבמאי והמפיק הופתעו מהסיום האופטימי של תסריטה וטענו שהסוף ההולם הוא התאבדותה של הגיבורה לאור כל מה שעברה. הרי איך מישהי שחוותה כל כך הרבה סבל וייסורים יכולה להמשיך בחייה בכזאת קלילות ושמחת חיים? האם נטליה הסכימה עם מסקנתם המעוותת? תקראו ותגלו!

שורה תחתונה: כשחיי אדם נמצאים בסכנה, האם יהפוך לגיבור או שמא לבוגד? זוהי שאלת השאלות. 

206 עמודים
מגרמנית: נועה קול
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...