יום ראשון, 21 בנובמבר 2021

צופן הוורד

צופן הוורד / קייט קווין


כשאני מתחילה לקרוא ספר של קייט קווין, אני יודעת שמצפה לי חוויית קריאה איכותית ומשובחת וגם שיעור מרתק בהיסטוריה. קווין מצליחה לרקום עלילה סוחפת המבוססת על אירועים אמיתיים ומשלבת בתוכה גם בדיון, והתוצאה היא פשוט עונג צרוף! 

העלילה מתרחשת באנגליה והשנה היא 1940. שלוש הצעירות אוסלה, מב (מייבל) ובת', נקראות להתגייס לבלצ'לי פארק, אחוזה אפופת מסתורין אשר בימי מלחמה נעשו בה פעולות סודיות וקריטיות למען המולדת. 

אוסלה היא קנדית במוצאה אשר יכלה בקלות לברוח מאזור המלחמה ולחיות בבטחה אצל קרוביה במונטריאול, אבל היא צעירה נועזת, אמיצה ונחושה שעוד בטרם גויסה לבלצ'לי פארק, לא פחדה ללכלך את ידיה ועבדה במפעל למטוסים. בזמנה הפנוי בילתה עם פיליפ, נסיך יוון וזכתה לכינוי המזלזל "נערת חברה תוססת". היא שולטת בשפה הגרמנית ועל כן עסקה בבלצ'לי פארק בתרגום הצפנים המפוענחים. 

מייבל המכונה מב, היא צעירה גבוהה ומרשימה אשר לאחר אירוע טראומתי שחוותה החליטה לשנות את חייה, לצאת משכונת העוני ולמצוא גבר עשיר אשר יעניק לה את החיים שלכם תמיד חיכתה. מבחינתה, ימי מלחמה הוא הזמן לעשות את השינוי המיוחל בחייה. בבלצ'לי פארק היא הוצבה בתפעול מכונת הפענוח בומב. 

בת' התגוררה עם הוריה וכמעט ולא יצאה מביתה. היא הייתה נערה שקטה וביישנית שעסוקה במילוי פקודותיה של אמה השתלטנית שלא אפשרה לה לחיות את חייה ולהכיר את העולם שמחוץ לביתה. ואז היא הכירה את אוסלה ומב, החלה לעבוד בבלצ'לי פארק והוצבה במחלקה לפיענוח ופיצוח צפנים. היא אולי שקטה וביישנית, אך, מוחה מבריק ויכולת הריכוז שלה יוצאת דופן. 

שלוש הצעירות שהן כל כך שונות זו מזו התחברו הודות למקום עבודתן החדש אשר אליו נאספו גברים ונשים במטרה לפענח צפנים ולפצח אותם, ובכך, לגלות מסרים סמויים של הגרמנים, אבל לא רק. כל מחלקה עסקה בנושא אחר: פענוח צפנים, פיצוח, הפעלת מכונות אניגמה ובומב, תרגום שפות ועוד. כל המגויסים חתמו על הסכם סודיות וכל אחד ידע כי אסור לדבר על המתרחש שם, אפילו לא ביניהם.

בין אוסלה, מב ובת' נוצרה חברות איתנה ואמיצה. אבל באיזשהו שלב לקראת סוף המלחמה, אותה שותפות גורל התפרקה. סודות נחשפו ואיתם בגידה צורמת שבעקבותיה כבר לא היה ניתן להחזיר את הגלגל לאחור והחברות האמיצה שהייתה בין השלוש התמוססה כלא הייתה. 

מה גרם לשלוש החברות לפרק את הקשר האמיץ שנוצר ביניהן? 

השנה היא 1947, המלחמה כבר הסתיימה ובלצ'לי פארק חדל מלפעול והפך לאחוזה נטושה. חתונתם של הנסיכה אליזבת והנסיך פיליפ עומדת להתקיים וכל בריטניה מתרגשת ונרעשת לקראת האירוע הכה מצופה. אבל ישנם אירועים מהעבר שטרם הסתיימו. אוסלה, מב ובת' לא ראו זו את זו מאז שנותיה האחרונות של המלחמה. המלחמה חיברו ביניהן בקשר חזק, והתרחשויות מסעירות ומטלטלות הפרידו ביניהן. כעת, אחת מהן יוצרת קשר עם השתיים האחרות באמצעות מסר מוצפן ובו בקשת עזרה נואשת. החברות לשעבר יאחדו כוחות פעם נוספת במטרה לפענח את הסוד הבלתי מפוצח שנותר בעבר. 

האם יצליחו לפצח את הצופן המורכב וימלאו את שירותן למען המולדת ולמען כל אחת מהן? את התשובה תמצאו ברומן ההיסטורי המשובח: "צופן הוורד"! 

איזה ספר נפלא ומרתק! קייט קווין כהרגלה עשתה עבודת תחקיר מעמיקה ויסודית ומשלבת בכישרון רב אירועים אמיתיים יחד עם בדיון, והתוצאה היא עלילה סוחפת ומשובחת שממנה קשה להתנתק. הספר הוא עב כרס וכלל לא מרגישים זאת היות ונשאבים לספר ונסחפים לקורותיהן של דמויותיו. 

בסוף הספר קייט משתפת בחלקים האמיתיים בעלילה ומפתיע לגלות עד כמה המציאות עולה על כל דמיון. הספר חשף בפני פיסת היסטוריה מרתקת שלא ידעתי על קיומה. גם נהניתי מספר משובח וגם למדתי מידע חדש אודות מאמצי הלחימה בתקופת מלחמת העולם השנייה. 

שורה תחתונה: רומן היסטורי משובח אשר בו בתקופת מלחמה כשהכל נפיץ וחסר וודאות, מגויסים נשים וגברים תחת מעטה של סודיות, בכדי לפענח ולפצח צפנים ולתרום את חלקם במלחמה נגד הגרמנים. 

624 עמודים
מאנגלית: שי סנדיק
הוצאת אריה ניר ומודן
שנת הוצאה: 2021


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...