יום שבת, 27 בנובמבר 2021

אשת הרב, אשת הבישוף

אשת הרב, אשת הבישוף / חיותה דויטש, דוד יעקבסון


השנה היא 2020 ומגפת הקורונה מטלטלת את העולם כולו. השגרה מופרת ותושבים רבים מוצאים את עצמם מבודדים בבתיהם, מודאגים וחסרי מעש. רות היא ספרנית במקצועה שנאלצת כמו רבים אחרים לחדול מעבודתה. היא נמצאת בביתה יחד עם בעלה שהתגלתה אצלו מחלת האלצהיימר. 

לאור הבידוד שנכפה, רות מעסיקה את עצמה בחיפוש מידע אודות יואנה הלוי, יהודייה מהמאה ה-14 אשר הייתה נשואה לרב היהודי של בורגוס אשר בספרד, שלמה הלוי. לאחר הפרעות ביהודים בשנת 1391, שלמה החליט להמיר את דתו ולהפוך לנוצרי. על פי חוקי הנצרות, גם ילדיו התנצרו עימו ואילו יואנה סרבה להמיר את דתה, גם במחיר הפרדה מילדיה האהובים. 

הרב שלמה הלוי ששמו הנוצרי הוא פבלו דה סנטה מריה, ושכנוצרי הפך לבישוף, מוזכר בדפי ההיסטוריה בעוד שאשתו יואנה שהייתה נאמנה ליהדותה ולשורשיה הוזכרה רק כהערת שוליים בהיסטוריה. רות החליטה לספר את סיפורה על מנת שיכירו את יואנה הלוי, אישה אמיצה ונחושה שהלכה אחר האמת שלה. בשביל לגלות פרטים אודות יואנה, רות פרסמה שאלה בפייסבוק וקיבלה מענה מגבר צעיר בשם רפי אשר ידיעותיו בנושא היו רבות. תוך כדי כתיבת סיפורה של יואנה, רות התכתבה עם רפי והתייעצה עימו רבות. ההתכתבות הייתה ממושכת ורות חשה כי יש דברים שרפי מסתיר ממנה אודותיו. 

וכך, העלילה נעה בין קורותיה של רות בימי הקורונה, התמודדותה עם בעלה החולה, הדאגה לאמה, לילדיה ולנכדיה, שיחות המסרים בינה ובין רפי, ובין סיפורה המרתק של יואנה הלוי אשר אט-אט קרם עור וגידים ועלילתו התפתחה והפכה לרומן היסטורי סוחף ועוצמתי. 

איזה ספר נפלא וסוחף! פשוט עונג צרוף! כל כך נהניתי לקרוא ולהכיר את סיפורה של יואנה הלוי אשר כלל לא הייתי מודעת לקיומו. בזכות הספר החשוב והמעשיר הזה יואנה הלוי היא כעת הרבה יותר מהערת שוליים בהיסטוריה ומקסים בעיני להיחשף לפיסות היסטוריה שלא הייתי מודעת לקיומן. במיוחד כשמדובר באישה אמיצה כמו יואנה שכולי תקווה שרבים ייחשפו לסיפורה המרגש. 

ישנה יואנה נוספת בעלילה, אבל פרטים נוספים תוכלו לקרוא אודותיה בספר המעולה הזה שהסתיים באופן מקסים, מרגש ואופטימי. 

אם תחפשו בגוגל, תגלו שכמעט ולא קיים מידע אודות יואנה. בסיפורה של יואנה הלוי רב הנסתר על הגלוי, ויחד עם זאת, שיתוף הפעולה בין ד"ר חיותה דויטש וד"ר דוד יעקבסון הוליד ספר נהדר אשר בו נרקמה עלילה מרתקת ומיוחדת במינה שקשה להתנתק ממנה. ממליצה מאוד! אל תפספסו! 


316 עמודים
הוצאת ידיעות ספרים 
שנת הוצאה: 2021


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...