יום ראשון, 16 בינואר 2022

ספינת הגורל

ספינת הגורל / כריסטינה בייקר קליין


העלילה מתרחשת במאה ה- 19 ומספרת את סיפורן המטלטל של שתי נשים מבריטניה אשר נגזר עליהן עונש כבד והן הוגלו למושבה רחוקה ומבודדת ביבשת אוסטרליה, מקום שנמצא כה רחוק מהמקום שהיה עד כה לביתם. ואת סיפורה של יתומה אבורג'ינית שנעקרה מביתה ואולצה להתחיל בחיים שהם כה זרים מכל מה שהכירה עד כה.

השנה היא 1840 ואוונג'לין הגיעה ללונדון מעיירה קטנה. אביה שנפטר היה כומר העיירה, הוא גידל אותה ובודד אותה מהסביבה ובכך מנע ממנה להכיר את העולם, על חסרונותיו ויתרונותיו, מה שהפך אותה לצעירה מאוד תמימה. בלונדון, היא מצאה עבודה כאומנת של שני ילדים ממשפחה אמידה. בן המשפחה המבוגר ממנה במספר שנים פיתה אותה, הצהיר על אהבתו והעניק לה טבעת זהב עם אבן אדומה בוהקת.

בזמן שאותו צעיר שהה מחוץ לבריטניה, אוונג'לין שבינתיים גילתה כי נכנסה להריון, מואשמת בגניבת הטבעת השייכת לאביו של הצעיר. היא נידונה ל-14 שנות גלות בכלא בארץ ון דימן שביבשת אוסטרליה. אחרי שהות בתנאים מחפירים בכלא שבלונדון, אוונג'לין עולה על ספינת האסירות לעבר יעדה הסופי. על הספינה, היא מתחברת לשתי אסירות: אוליב, שבניגוד לאוונג'לין היא כלל לא תמימה ויודעת איך מתנהל העולם, והייזל, נערה בת 16 שנאסרה בעבירת גניבה.

השלוש היו כה שונות זו מזו אבל מצאו מכנה משותף והתחברו. הייזל הגיעה מגלזגו, שם גרה עם אם שלא טיפלה בה כראוי ושלחה אותה לכייס אנשים ברחוב. הדבר החיובי היחיד שהעבירה לה הוא כישוריה כמיילדת והידע הרב ברקיחת צמחי מרפא. לאור העבר, הייזל מתקשה לבטוח בסובבים אותה, אבל אט-אט היא פותחת את ליבה בפני אוונג'לין ובין השתיים מתפתחת חברות אמיצה. 

במקביל, בצד השני של כדור הארץ, נמצאת מתינה, ילדה אבורג'ינית יתומה אשר נלקחת בניגוד לרצונה לביתם של המושל החדש של ארץ ון דימן ואשתו. השניים מתייחסים למתינה כאל פרויקט בניסיונם לביית אותה ולהפוך אותה מילדה פראית, יחפה הלבושה בסחבות, לילדה בעלת נימוסים הלבושה היטב מכף רגל ועד ראש ושולטת בשפה כנדרש. 

כל אחת מהנשים בעלילה נאלצת להתמודד עם הגורל המר שנכפה עליה בלי שתוכל לעשות דבר על מנת לשנותו. אבל גם ברגעים הקשים, הן לא מאבדות את התקווה ומשוועות לעתיד טוב יותר. 

מה יעלה בגורלן של שלוש האסירות שהפכו לחברות בספינה המובילה אותן אל ביתן החדש? האם מתינה תצליח להסתגל לחייה החדשים? את כל התשובות תמצאו בספר המקסים: "ספינת הגורל"! 

איזה ספר נהדר! הוא סוחף, כתוב היטב, יש בו הרבה עצב וכאב, דמויות נפלאות ומכמירות לב ותמונה מצמררת של מציאות רחוקה ובלתי נתפסת. העלילה הצליחה לרתק אותי כבר בתחילתה והיה לי קשה להניח את הספר מהיד. 

הספר מדבר על אחוות נשים בזמנים קשים מנשוא ותעצומות הנפש שלהן והרצון העז להתחיל בחיים חדשים, על התקופה האפילה שבה נשלחו אסירות להגליה באוסטרליה, ועל ההשתלטות הבריטית על שטחי הקהילה האבורג'ינית ורצונם לשנות את אורח חייהם הפראי, תוך כדי אכזריות שבה מפרידים בין ילדים לבני משפחתם. 

שורה תחתונה: "ספינת הגורל" הוא רומן סוחף, מרתק ומשובח שלא תרצו להניח מהיד. זהו סיפור מטלטל ומכמיר לב על אחוות נשים בזמנים קשים. מומלץ בחום!

325 עמודים
מאנגלית: שרון פרמינגר
הוצאת ידיעות ספרים 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רסיסי לילה

רסיסי לילה / אילה דקל תכירו את יערה. היא נשואה למיכאל והשניים הורים לתום הקטנה. יערה היא מרצה להיסטוריה ששואפת להתקדם באקדמיה שבה היא מועסקת...