יום שני, 3 בינואר 2022

אבא טס עם לווייתן

אבא טס עם לווייתן / יובל דותן


כשקראתי את שמו של הספר, תחילה טעיתי לחשוב כי מדובר בספר ילדים. אבל לא, הספר הוא למבוגרים וגם מבין המבוגרים שאליו הוא מיועד, לא כולם יתחברו אליו. הספר שונה ומאוד לא שגרתי. הוא עוסק בנפש האדם ומדבר על עצבות, אלימות, הדחקה, ולעיתים מנתח דברים שוליים בצורה מעמיקה.

העלילה מתרחשת בעיירת ארקטה שבקליפורניה שלחופיה נשטפה גופה של לווייתן כחול. גופת הלווייתן אותרה לא רחוק מאוניברסיטת העיירה והוחלט להעבירה למתחם האוניברסיטה ולהציג את הממצא לכל המתעניינים לראותו. על מנת להעביר את שלד הלווייתן, הוחלט להיעזר בשני מסוקים אשר יובילו בבטחה את מה שנותר מהלווייתן שבינתיים נותר חשוף לבעלי חיים רעבים ולבני אדם סקרניים.

אחד משני טייסי המסוקים הוא אלן הרשקוביץ אשר בהגיעו לחוף, צילם את שלד הלוויתן מכל כיוון אפשרי בכדי להראות את התמונות הנדירות לבנו בן ה-7. במהלך אותה טיסה קצרה מהחוף לאוניברסיטה, אלן יוצא למסע פנימי אל עבר תחנות שונות בחייו. אלן מאוד לא אוהב את החיים שהוא חי. חיי נישואיו לא מאושרים ולמרות הקשר הטוב עם בנו הצעיר, גם הוא לא מעניק לו את השלווה שלה הוא כל כך משווע.

וכך אנו נחשפים לימי ילדותו של אלן ומגלים ילד בודד האוצר בתוכו זעם רב שאותו הוא מדחיק. הוא נוהג לקלל בכל הזדמנות, לא מצליח ליצור חברויות, ומשפחתו לא מהווה עבורו מקור של חום ועוגן. כשאלן עובר דירה, הוא פוגש בבארי מילר השני, ילד צנום, עדין, חלוש ובודד הסובל מהצקות והתעללות מילולית ופיזית בלתי פוסקת מצד אחיו הגדולים ומצד כל ילדי השכונה. אימו של בארי מתקשה להתמודד עם מכאוביה ולא פנויה להכיל את מכאוביו של בנה הצעיר.

למרות השוני בין אופיים של אלן ובארי, הבדידות ששניהם חווים הופכת למכנה המשותף ביניהם והם מתחברים ומעבירים את זמנם יחדיו. כל אשר התרחש בימי ילדותו ונעוריו של אלן, עיצבו את האדם הבוגר שהפך להיות. כבוגר, אלן חווה ניתוקים במהלך ימיו, והכל מתקשר למה שהתרחש בעבר שאותו הוא ממשיך להדחיק כפי שעשה לאורך השנים. אבל מגיע הרגע שבו אלן מבין כי הוא חייב שינוי ואינו יכול להמשיך לחיות כפי שחי עד כה, ועל כן, עליו לקבל החלטות מכריעות בנוגע להמשך דרכו.

זהו כאמור ספר שונה. תחילתו הייתה מאתגרת לקריאה במיוחד לאור ניתוח מעמיק שעסק בשאלה האם חל עיכוב בדיווח אודות מציאת גופת הלווייתן ואם כן, מדוע? היו עוד מספר ניתוחים כאלו במהלך הספר שאליהם פחות התחברתי. לעומת זאת, סיפור חברותם של אלן ובארי מילר היה מכמיר לב ומעורר עצבות וכעס רב על אכזריותם של ילדים כלפי החלש והשונה.

אם אתם מחפשים ספר שונה, ייחודי ושנון, ולא נרתעים מניתוחים מעמיקים על נושאים הזויים שלא ממש יש צורך לנתחם, סביר להניח כי "אבא טס עם לווייתן" יספק לכם את האתגר המבוקש.

208 עמודים
עורך: עמיחי שלו
הוצאת מטר
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70...