יום שבת, 26 בנובמבר 2022

אבן עין

אבן עין / רוני וולף


עלילת הספר מתפרסת על פני עשורים רבים ובתחילתה אנו פוגשים ברבקה, שחקנית לשעבר הנולדה בהונגריה ומתגוררת בירושלים בגפה. רבקה היא אלמנה שעובדת בחנות פרחים. בעלה נפצע אנוש בתאונה ומת כעבור מספר שבועות ומאז, היא לא מוצאת מנוח לנפשה. היא מתראה עם גברים מזדמנים ומתגעגעת לשני בניה הגדולים שעזבו את הארץ והקימו משפחה הרחק מישראל. הבדידות מלווה אותה מידי יום ובכדי להקל במעט את מכאוביה הפיזיים, רבקה מגיעה מידי שבוע ביום קבוע אל יאנצ'יבאצ'י, מסאז'יסט ומתאבק לשעבר אשר גם הוא יליד הונגריה.

ליאנצ'יבאצ'י סיפור חיים עצוב וקודר. הוא ניצול שואה אשר בשנים שלאחר המלחמה היה מתאבק וכונה "חתול הבר". הוא מעולם לא ישכח את הקרב שבו הביס גרמני וחש סיפוק עצום מהנקמה הקטנה והמתוקה הזו של פגיעה באדם המשתייך לעם שניסה למחות מעל פני האדמה את היהודים. במפגשיהם השבועיים, רבקה ויאנצ'יבאצ'י משוחחים ביניהם. היא מספרת את אשר בליבה ונרגעת ממגע ידיו המקצועיות, והוא מנסה בעברית קלוקלת לעודד את רוחה, גם אם רוחו שלו מעונה. הוא אמנם נשוי לאישה טובה, אב לבת וסב לנכדה שמתגוררת בביתו, אבל אירועי העבר לא נותנים לו מנוח. נפשו מיוסרת ורגשות הנקמה בוערים בו.

אבל שתי הדמויות הללו הינן רק הדמויות אשר מתחילות את הסיפור המתפתח לאורך השנים וחושף דמויות נוספות עם קשרי משפחה פתלתלים. ובמרכזו של הסיפור ישנה אבן שהגיע לירושלים מסין. אבן מיוחדת הגורמת לאוחזים בה לחוש באנרגיה עצומה ובלתי מוסברת. מי שלקח עימו את האבן הקסומה הבטיח להשיבה למקומה. אך, נסתרות הן דרכי האל. אותו אדם לא יכול היה להשלים את משימתו. אך, האבן תשוב בבוא היום למקומה וסיפורה נשזר בסיפורם של אלה שאליהם הגיעה.

את סיפורה של האבן הנשזרת בסיפורה של משפחה על דורותיה תוכלו לקרוא ברומן הפיוטי:" אבן עין"!

הספר כתוב בשפה יפה ועשירה. הוא מעניין, מסקרן, דורש סבלנות שבסופו של דבר משתלמת והוא התפתח לכיוונים בלתי צפויים. ישנם בספר תיאורים ציוריים ואותנטיים של רחובות ירושלים, חנויות נוסטלגיות, השלג שמגיע ומפתיע את התושבים שרק מחכים לאטרקציה שהוא מספק. הספר נוגע בנושאים כמו השואה, דיכאונות, סודות משפחתיים ויש בו גם קורטוב של מיסטיקה.

תחילה, חשבתי כי דמויותיהן של רבקה ויאנצ'יבאצ'י הן הדמויות המרכזיות בספר. אך, הן היוו רק את החלק הפותח את השתלשלות האירועים שמשלבים הווה וזיכרונות עבר בצורה מעניינת. הייתה איזו התפתחות לקראת סיום הספר שפחות התחברתי אליה והיא נראתה לי תמוהה. כמו כן, לא תמיד הצלחתי לעקוב אחר הקפיצות בזמן שהתבררו לי רק תוך כדי הקריאה. אבל כן אהבתי את הגילויים וההתפתחויות לאורך השנים שרמזים לגביהם ניתנו במהלך הקריאה. כמו כן, אהבתי את סגירת המעגל סביב סיפור האבן אשר לוקח את הדמויות עד לאזור ציורי בסין. 

שורה תחתונה: "אבן עין" הוא רומן פיוטי על קשרי משפחה, זיכרונות עבר, ייסורי נפש וסגירת מעגל. 

197 עמודים
עורכת הספר: דפנה שחורי
הוצאת מטר
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אורח באחוזת פארלי

אורח באחוזת פארלי / ריס בואן השנה היא 1941 ובאחוזת פארלי הממוקמת במחוז קנט באזור כפרי באנגליה חייל נופל אל מותו כשהמצנח שהיה ברשותו לא נפתח....