יום חמישי, 12 בינואר 2023

המטבח האנגלי של מיס אלייזה

המטבח האנגלי של מיס אלייזה / אנאבל אבס


הספר מבוסס על סיפורה האמיתי של אלייזה אקטון אשר התפרסמה בזכות ספר שירים שכתבה וספר בישול מצליח ובו מבחר מתכונים פרי עטה. אם אתם נהנים מרומנים היסטוריים ואתם גם חובבי קולינריה, צפויה לכם חווית קריאה מהנה פי 2. שתי הנאות בספר אחד.

אז מי היא אלייזה אקטון? יש מי שיטען כי מדובר ברווקה מזדקנת, יומרנית ונועזת ויש מי שדווקא יראה בה פורצת דרך שהקדימה את זמנה. בעוד שהנשים בתקופתה השקיעו את כל זמנן בלמצוא שידוך הולם ולהעשיר את ימיהן בקניות, תכשיטים ועוד פינוקים, אלייזה בחרה לחיות את חייה בדרך שלה. היא נאבקה למען שאיפותיה וחלומותיה ולא אפשרה לחברה להכתיב את מסלול חייה. 

זה התחיל בספר שירים נועז למדי לאותה תקופה. ספר אשר אימה של אלייזה התביישה בו והסתירה אותו מעיני כל. והמשיך בספר בישול שאותו החליטה לכתוב לאחר ששירים חדשים שכתבה נדחו על ידי המוציא לאור. אלייזה שכרה משרתת צעירה בשם אן קירבי על מנת שזו תשמש כיד ימינה בעבודתה המאתגרת והמהנה במטבח. 

אן היא צעירה ממשפחה קשת יום. אביה נכה ואימה אושפזה בבית משוגעים. למרות התנאים הקשים שבהם חיה, היא למדה מאימה קרוא וכתוב. היא ואלייזה מתחברות במהרה ויחד הן מגלות את האהבה הגדולה לבישול. השתיים חשות בנוח זו בחברת זו. הבדלי המעמדות ביניהן אמנם קיים, אבל במטבח הוא לא מורגש ושיתוף הפעולה שלהן ישנה את חייהן לעד. לצד ניסיונות בישול וטעימות אינסופיות, השתיים יתמודדו עם התרחשויות בחייהן. גם לאן וגם לאלייזה ישנם סודות שחשיפתם תתרחש בבוא העת. 

מה הם סודותיהם של אן ואלייזה, סודות כה כמוסים שאפילו לא חשפו אותם האחת בפני השנייה? מה מצפה לשתיים בהמשך דרכן? את כל התשובות תמצאו בספר המרתק: "המטבח האנגלי של מיס אלייזה"! 

נהניתי לקרוא את הספר אשר סיפק תמונה מהימנה של צורת החיים של פעם. הסופרת משלבת בספרה מציאות ובדיון ובכך רקמה עלילה מעניינת שהיא גם חגיגה קולינרית של טעמים וגם סיפור נפלא על חברות, אחווה ועוצמה נשית. גם המטבח היהודי נכנס לספר של אלייזה אקטון שבניגוד לאימה החמוצה, לה אין כל בעיה עם דתות זרות. והעדות לכך היא ידידותה עם הגברת מונטיפיורי שעימה היא נהנתה לשוחח ולהחליף מתכונים. 

דמותה של אלייזה היא דמות נהדרת ומעוררת השראה. אם כי קיימים שני צדדים למטבע. לא תמיד הצלחתי להבין את בחירותיה, אבל אין ספק שמדובר באישה פורצת דרך בתקופתה. ולמרות שדמותה של אן קירבי הינה דמות בדיונית, אני חייבת לציין שהוקסמתי ממנה, מהנחישות שגילתה ברגעים מסוימים ובתעוזה שהוסיפה לה חן רב. אז קחו קמצוץ של ריכוז, שלוש שעות של שקט, הוסיפו לו 100 גרם של שוקולד שישתיק לכם את הבטן המקרקרת במהלך הקריאה. תערבבו את הכל יחד ותרשו לעצמכם ליהנות ממסע בזמן לאנגליה של המאה ה-19 שבה היו גם נשים שלא התביישו להראות את כישוריהן ולהוכיח את ערכן.

שורה תחתונה: אלייזה אקטון כתבה מתכונים באותה תעוזה שהיא כתבה שירים. היא פורצת דרך בתקופתה אשר הגשימה את שאיפותיה עם כל מסירותה! 
 
342 עמודים (כולל נספח)
מאנגלית: קטיה בנוביץ'
תכלת הוצאה לאור 
שנת הוצאה: 2022 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...