יום רביעי, 26 באפריל 2023

הדרך מוואדי סאליב

הדרך מוואדי סאליב / פאני כהן הירשנברגר


העלילה מתרחשת בישראל של סוף שנות ה-50 ובמהלך שנות ה-60 ומספרת את סיפורה של אסתר כהן, ילדה בת 10 המתגוררת בשכונת וואדי סאליב שבחיפה עם הוריה ועם אחותה, יפה הגדולה ממנה ב-3 שנים. אסתר ומשפחתה עלו ארצה ממרוקו והחלו את חייהם החדשים בישראל. ההתאקלמות בארץ לא הייתה קלה עבורם. במיוחד לא עבור האם אשר בין היתר התקשתה מאוד ללמוד את השפה העברית.

מבין כל יושבי הבית, אסתר הצעירה הייתה זו שקליטת השפה הייתה הכי מהירה עבורה, אם כי ככל עולה חדשה, דרך ארוכה הייתה לפניה בטרם תשלוט היטב בעברית. אבל לא רק קשיי השפה העיבו על משפחת כהן. המשפחה הייתה מאוד ענייה והתקשתה לעמוד בהוצאות, מה שהביא בהמשך את האם לקבל החלטה ולעבוד בניקוי בתים של משפחות עשירות, למורת רוחו של הבעל שהרעיון של אשתו עובדת כלל לא קסם לו. אבל מה שהפך את הבית לעצוב וקודר הוא מחלתה של יפה אשר מאלצת אותה להעביר את כל ימיה ספונה בביתה.

מבעד לעיניה של אסתר הצעירה אנו מתוודעים לסיפורה של משפחה אשר מתמודדת עם קשיי קליטה ופרנסה ועם הכאב הכרוך בחיים לצד בן משפחה חולה. אסתר מצאה את עצמה מתבגרת בטרם עת. היא עזרה רבות בטיפול באחותה והייתה בודדה ועזובה בתוך משפחתה שלה. אמה הקדישה את כל כולה ליפה החולה ולא פינתה זמן בכדי להתעניין באסתר וברגשותיה. לאסתר הייתה חסרה החיבה והדאגה מצד אימה. היא הייתה ילדה מאוד עצובה אשר שמרה את רגשותיה לעצמה בכדי לא להוסיף צרות להוריה. הספר כתוב בצורה נהדרת והוא הצליח לרתק אותי כבר מהפרק הראשון. מאחר והוא מתאר את נקודת מבטה של ילדה צעירה ומסופר בקולה הצעיר ובעברית הקלוקלת שבפיה, יש בו אותנטיות ורגישות רבה אשר העצימו את חוויית הקריאה. 

הספר מחולק לשני חלקים. החלק הראשון מתאר את החיים בשכונת וואדי סאליב ואת כל חוויותיה של אסתר משכונת ילדותה. כמו, החברות שליוו אותה מידי יום ביומו, פסיפס האנשים שהתגוררו בשכנות למשפחתה, בית הקולנוע היחיד באזור שהיווה אטרקציה של ממש, ההפגנות שפרצו ברחובות וגרמו לתושבים לחשוש לצאת מן הבתים. החלק השני בספר מתאר את חייה של אסתר לאחר מעבר דירה לשכונת הדר, התאקלמותה במקום החדש, געגועיה לבית הישן ולחברות שיותר לא תפגוש. אבל לצד הגעגועים, אסתר מגלה את אהבתה למוזיקה שמעניקה לה מזור לנפש. אך אין לה רוגע של ממש היות והדאגה לאחותה והחשש מהעתיד הלא ידוע מעיב על כל חיוך שמפציע על פניה. דמותה של אסתר נוגעת ללב ושובה את לב הקורא. מומלץ בחום!  

220 עמודים
הוצאת שוקן 
שנת הוצאה: 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...