יום שני, 17 באפריל 2023

יחידה X - הקומנדו היהודי הסודי של מלחמת העולם השנייה

יחידה X / ליאה גארט

הקומנדו היהודי הסודי של מלחמת העולם השנייה


יום השואה בפתח וראיתי לנכון לקרוא דווקא בימים אלה את הספר החשוב הזה אשר בו הסופרת ערכה מחקר מקיף ומעשיר אודות "יחידה x", יחידת קומנדו סודית אשר חבריה מנו 87 איש. חברי אותה היחידה היו פליטים יהודים שהגיעו לאנגליה ממדינות כמו גרמניה, אוסטריה והונגריה. בתור פליטים ממדינות אויב, חלקם תחילה נאסרו והוחזקו בתנאים מחפירים. אבל אז הוחלט להשתמש דווקא באותם פליטים יהודיים אשר רגשות הנקם שלהם היו חזקים ועוצמתיים. הם הגיעו לאנגליה אחרי שנעקרו מחייהם, איבדו את כל יקיריהם, את ביתם ואת כל רכושם עלי אדמות. לכן, אין זה מפתיע כי הם היו מוכנים לעשות הכול על מנת לנקום בנאצים. 

את כל זאת ידעו היטב בשרשרת הפיקוד הבריטי אשר לקחו בחשבון את זעמם של הפליטים על הנאצים. כך נרקמה התוכנית על ידי צ'רצ'יל וראש מטה ההגנה הבריטי. חברי היחידה הסודית אשר יש מי שכינו אותה "יחידת התאבדות" התנדבו ליחידה או גויסו אליה. הם קיבלו שם בריטי בדוי ואומנו לשם תפקידם המכריע במלחמה. היותם דוברי השפה הגרמנית היה גורם בעל ערך רב עבור אנגליה מאחר ומיד עם נפילתם בשבי של חיילי האויב, חברי יחידת x יכלו לחקור אותם ולדובב אותם בשפתם שלהם. כלי רב עוצמה בעולם הריגול ובימי מלחמה סוערים. 

מבין 87 מחברי היחידה, כמחצית לא שרדו את המלחמה. מבין אלו שכן הצליחו לשרוד את התופת ולצאת בחיים מהמשימות רבות החשיבות שבהן לקחו חלק, רבים בחרו להמשיך בחייהם תחת זהותם הבדויה שניתנה להם. הם העדיפו להותיר מאחור את היותם פליטים אשר נרדפו בשל יהדותם. עם סיום המלחמה, היו ביניהם מי שפעלו ללכידת פושעי מלחמה נאצים ברחבי אירופה.

הסופרת שיתפה כי נכון לשנת 2021, ישנם עדיין תיקי צבא ומודיעין בריטיים אשר נותרו מסווגים ובהם מידע נוסף אודות יחידת X. בספרה, היא הצליחה להביא אל הקוראים את כל המידע הזמין עד כה. היא ערכה ראיונות עם משפחותיהם של אנשי הקומנדו היהודיים ואף ראיינה את הבודדים שנותרו בחיים. בכדי להציג את סיפורם מעורר ההשראה של אחת היחידות הסודיות החשובות ביותר בתקופת מלחמת העולם השנייה, הסופרת מיקדה את ספרה בשלושה מחברי הקומנדו. 

אחד מהשלושה היה מנפרד גנץ ששמו הבדוי היה פרד גריי. הוא נחת בנורמנדי עם יחידת הקומנדו של חיל הנחתים המלכותי ומילא תפקיד חשוב על אדמת צרפת ובכיבוש ולכדן שבהולנד. פועלו שם זיכה אותו בקידום בדרגה. גנץ היה מבין הלוחמים שבחרו לשוב לשמם המקורי. עם סיום המלחמה הוא חצה גבולות והגיע למחנה הריכוז טרזיינשטט, שם התאחד עם הוריו ואחיו. בהמשך משפחתו עלתה ארצה. בתחילת הספר תוכלו למצוא בהקדמה המיועדת לקוראים בישראל, את דבריו של ד"ר גיורא קדר, אחיינו של מנפרד גנץ.

מדובר בספר מרתק, מקיף, מעמיק, כתוב היטב ובעל חשיבות רבה. הספר מביא לתודעה את סיפורה של יחידת הקומנדו היהודית אשר פעלה באומץ לב, באופן מעורר השתאות ובדרכים שונות ומגוונות בעלות חשיבות מכרעת. מן הראוי כי קוראים רבים ככל האפשר יכירו את סיפורם של אותם לוחמים יהודיים אשר נותר שנים רבות מדי עלום. 

389 עמודים
מאנגלית: דנה אלעזר-הלוי 
עורכת התרגום: רינה גרינולד
הוצאת מטר
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה שראיתי מהמרפסת

מה שראיתי מהמרפסת / אפרת קנובל תכירו את נעמה. היא הייתה נשואה לעמירם, אמא לשני ילדים בוגרים וסבתא לנכדים. למה "הייתה" אתם שואלים? ...