יום ראשון, 7 בינואר 2024

שמש מרה

שמש מרה / ליליה חסין 


עלילת הספר מתחילה בשנת 1959 בצפון אלג'יריה ומספרת את סיפורם של נאג'ה וסעיד אשר מתגוררים עם שלוש בנותיהם הקטנות בכפר קטן. סעיד קיבל הצעת עבודה במפעל בצרפת והוא מחליט לעזוב זמנית את משפחתו לצורכי פרנסה. כעבור 5 שנים, סעיד מביא אליו לפריז את נאג'ה ואת שלוש הבנות. המשפחה הותירה את שורשיה מאחור, נפרדה לשלום מההרים והאויר הצח והתחילה בדרכם החדשה בפריז בתקווה לעתיד טוב יותר. 

אבל המקום החדש לא הפך את חייהם לטובים יותר. הם התגוררו בשכונה עניה של מהגרים כמותם והתמודדו מול קשיי התאקלמות ופערים תרבותיים גדולים. כשנאג'ה מגלה שהיא בהריון, סעיד מחליט למסור את הילד לאחיו ולאשתו הצרפתייה שלא הצליחו להביא ילדים. הוא קיבל את ההחלטה הזו בשל הקשיים הכלכליים שהמשפחה חווה. בלידה נאג'ה יולדת תאומים לא זהים. את הילד הבריא יותר היא מוסרת לגיסתה ואת החלש יותר משאירה אצלה. 

כך גדלים התאומים אמיר ודניאל כבני דודים, כשאת הסוד יודעים רק מעטים אשר שומרים אותו לעצמם. השנים חולפות, ילדות המשפחה גדלות ונקרעות בין מנהגים ומסורת לבין המציאות והשאיפות האישיות. המשפחה מנסה להתאקלם בחייה החדשים. היא מוצאת שפה משותפת עם השכנים שאף הם מהגרים והם יוצרים מן קהילה בינם לבין עצמם. הפער בין הזרים הבאים מבחוץ לבין תושבי צרפת מורגש בכל שלב ושלב בחייהן של כל אותן משפחות אשר חלמו על עתיד טוב יותר ונתקלו בלא מעט מהמורות ובטלטלות בדרכם. 

את כל אשר יחוו על אדמת צרפת תוכלו לקרוא בספר הנוגע ללב "שמש מרה". שמו של הספר מצליח לקלוע בדיוק רב לתוכנו של הספר. הוא ממחיש את הניגודיות הקיימת בין השאיפה לבין הקיים בפועל. כך, השמש שמצופה ממנה שתהיה מאירה הייתה דווקא מרה עבור אותם מהגרים אשר לקחו עימם את כל רכושם עלי אדמות ואת כל הזיכרונות וקיוו להתחיל לצבור זיכרונות חדשים ויפים בביתם החדש. זהו סיפור נוגע על חלומות ותקוות מול מציאות ואכזבות. הכתיבה בספר מצומצמת ועם זאת עוצמתית ומהדהדת. פיתולי החיים של הדמויות עצובים וכואבים ומדברים על הגירה, גזענות, קשיים כלכליים, פערים תרבותיים וקשיי הסתגלות. 

דמותה של נאג'ה הייתה נוגעת ללב במיוחד וכך גם דמותה של אב, גיסתה הצרפתייה אשר דמותה נחשפה במלואה אט-אט וגילתה אמיתות כואבות. אהבתי את החברות שנוצרה בין נאג'ה הכבויה והאצורה לבין אב הליברלית והתוססת אשר למרות השוני העצום בין השתיים, הן מבחינה מנטלית והן מבחינה חיצונית, מצאו שפה משותפת ואף חשפו לעיתים את ליבן האחת בפני השנייה. אם אתם אוהבים ספרות יפה עם כתיבה עמוקה המספקת הצצה חטופה לחייה של משפחת מהגרים, הספר הזה יצליח לרתק אתכם. מומלץ בחום! 

208 עמודים
תרגם מצרפתית: שי סנדיק
הוצאת אריה ניר ומודן
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...