יום שבת, 3 בפברואר 2024

המילון של המילים האבודות

המילון של המילים האבודות / פיפ ויליאמס


תכירו את אסמה. היא יתומה מאם וגדלה עם אביה אשר עבד בצוות המילונאים אשר עסקו במלאכת מציאת כל המילים אשר ירכיבו את המילון האנגלי של אוקספורד. כבר כילדה קטנה, אסמה בילתה שעות רבות במקום עבודתו של האב. היה לה תחביב אסור שבו נהגה להגניב לכיסיה מילים אשר הוחלט שלא להכניסם למילון בשל סיבות שונות. אסמה החליטה לשמור את אותן מילים אשר היוו עבורה אוצר יקר ערך. היא הטמינה את הפתקיות עם המילים במזוודה של ליזי, עובדת בבית משפחתו של העורך האחראי של המילון. 

ליזי תמיד הייתה שם בשביל אסמה ודאגה לכל צרכיה. אסמה תמיד פנתה אליה כשנזקקה לעזרה וכך ליזי הפכה לאשת סודה, גם בנוגע למילים ששמרה במזוודה. השנים חלפו ואהבתה של אסמה למילים רק הלכה וגדלה. אסמה הבחינה כי במילון הרשמי מתייחסים בעיקר למילים אשר משמעותן או ציטוטיהן נכתבו בידי גברים, בעוד שנקודת המבט של הנשים אודות המילים לא נלקחה בחשבון והיחס אל הנשים הוצג בהתאם במילון. על כן, אסמה החליטה ליצור מילון של כל המילים האבודות על מנת שאלו לא ישכחו. היא צברה מילים חדשות מפיהן של נשים פשוטות אותן פגשה בדוכני השוק. היא לקחה לה למטרה לתעד את מילותיהן על מנת שישארו חקוקות לנצח ולא יעלמו יחד עם הנשים במותן.

זהו סיפור מקסים ונוגע ללב על צעירה מעוררת השראה אשר נקטה יוזמה והחליטה להנציח מילים, של נשים בעיקר, שנתפסו כחסרות חשיבות. צעד נועז ביותר במיוחד כשמדובר בתקופה שבה העולם נוהל בידי גברים. אסמה הייתה מאוד אמיצה וחדורת מטרה ברצונה לתעד מילים נשכחות וכאלה שלא נראו בזמנו כראויות בכדי להיכנס למילון האנגלי של אוקספורד. אהבתי את האופן שבו היא בדקה את משמעויות המילים ואת המשמעויות החדשות שגילתה בכוחות עצמה. לצד הסיפור של אסמה והמילים, יש בעלילה גם סיפור על אהבה, חברות, אובדן והחלטות גורליות. לא תיארתי לעצמי שיהיה לי כל כך מעניין לקרוא על המילון של אוקספורד אבל הספר הוכיח לי אחרת. גם נהניתי וגם החכמתי בנוגע לתהליך כתיבת כרכי המילון. 

בהתאם לזמן התרחשות העלילה, הסופרת שילבה בסיפור גם את מאבקן של הנשים למען זכויות האישה. אסמה אמנם לא לקחה חלק במאבק באמצעות הפגנות ושלל פעולות, אבל היא כן מצאה את הדרך שבה תוכל לתרום אף היא למען קול נשי. גם מלחמת העולם הראשונה נכנסה לתמונה וטלטלה את חייהן של הדמויות. היו בספר מספר תיאורים קשים שהיה בלתי אפשרי שלא לחשוב על מה שקרה בארץ ב-7 באוקטובר. אין ספק שהמלחמה שאנו חווים גם משפיעה על האופן שבו אנו תופסים קווים מסוימים בעלילות הספרים.  
הספר הוא אמנם סיפור דמיוני, אבל הוא מבוסס על אירועים אמיתיים וחלק מהדמויות המוזכרות בו הן של אנשים אמיתיים. 

אני מאוד נהניתי מסיפורה המקסים של אסמה אשר לקחה מילה והפיחה בה חיים, גילתה בה זווית ראייה שונה ובכך חשפה כי מילה אחת יכולה להכיל מספר משמעויות והמשמעות תלויה במי שמבטא אותן ובאיזה הקשר. אהבתי את הקשר המקסים של אסמה וליזי ואת היחסים הנהדרים שלה עם אביה שהצטייר כאדם צנוע שגידל אותה בכוחות עצמו וניסה לעשות זאת הכי טוב שהוא רק יכול. זהו רומן היסטורי נפלא שבו הסופרת לקחה פיסת היסטוריה לא נודעת והעלתה אותה מהאוב בכישרון רב.

שורה תחתונה: למילים יש כוח והכוח היה בידיים הנאמנות של אסמה!

430 עמודים
מאנגלית: נעה בן פורת
הוצאת אריה ניר ומודן 
שנת הוצאה: 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...