יום ראשון, 10 בינואר 2021

 אין יציאה / חניה פרץ


העלילה מספרת את סיפורה של גאיה, תלמידת תיכון בת 17 הסובלת מגיל צעיר מחרדות והתמכרות לכדורים כגון ואליום.
אביה נרצח בפיגוע בעת שעבד כנהג אוטובוס ואמה נישאה בשנית. הקשר של גאיה ואביה היה מאוד קרוב ולכן, מותו שבר אותה והיא לא הצליחה להתאושש מהטרגדיה. עם אמה היא כמעט ולא הייתה בקשר, מה שהוביל אותה לנהל בכוחות עצמה את חייה ולמעשה לצאת למסע הישרדותי. היא מצאה עבודה במועדון חשפנות ושם פגשה בצעירה בשם עדן. השתיים הפכו לחברות טובות ואיה עברה להתגורר בדירה בשכירות של עדן.

למרות אורח החיים שניהלו, לשתי הצעירות עדיין היו חלומות כמו לכל צעירה בגילן. גאיה מאוד אהבה לצפות בדרמות קוריאניות, מי שמכיר את הז'אנר הזה יודע כי מדובר בסדרות עם תוכן המשקף תמימות יחסית, וזאת בניגוד גמור לאורח החיים של גאיה. היא חסכה כסף שישמש אותה עבור טיסה לקוריאה. היא תכננה לטוס כשקוריאה הצפונית וקוריאה הדרומית יתאחדו. תוכנית שאכן משקפת חלום, כזה שקשה להגשים, לפחות בעתיד הקרוב.

גאיה נוסעת מירושלים שבה היא מתגוררת, עד תל אביב, היכן שנמצא המועדון שבו היא עובדת. היא מרוויחה את כספה בדרך היחידה שהיא מכירה, ובשביל להצליח לשרוד את חייה הקשים, היא ממשיכה לצרוך כמות גדולה של כדורים. התקפי החרדה הולכים ומתרבים וההתמכרות לכדורים רק מחריפה ומעמידה את גאיה בפני מסלול תלול ומסוכן במיוחד.

הספר כתוב היטב וקראתי אותו בעניין רב. קחו בחשבון שיש בספר מעט תיאורים מיניים מאוד בוטים שנועדו להמחיש את אורח החיים של הדמות המרכזית בספר. הוא מתאר מציאות קשה ועגומה שאליה נקלעים צעירים וצעירות שמוצאים את עצמם במסע הישרדותי עגום, הם מחפשים גלגל הצלה מידי ומשם הדרך להתמכרויות מסוכנות לכדורים היא מהירה.

נוצר מצב שבו אדם הסובל מחרדות מנסה להשקיט את פחדיו באמצעות כדורי הרגעה, אבל אז הוא מתמכר אליהם עד שמגיע השלב שבו הכדורים מאבדים מהאפקטיביות שלהם. החרדות גוברות ואותו אדם חושב שעל ידי הגדלת המינון המצב ישתפר, אבל בפועל הכל רק מתדרדר... החרדות מתרבות והרי שמינון יתר מביא את המכור לסכנת חיים. זהו מעגל שקשה מאוד לצאת ממנו, בטח שלא בכוחות עצמך.

שורה תחתונה: סיפור סוחף ועצוב על צעירה הנמצאת בעל כורחה בעולם אפל בשל קשיים כלכליים, ובנוסף היא מתמודדת עם התמכרות לכדורים שנועדו להשקיט את נפשה, אך בפועל יצרו תוצאה לגמרי הפוכה.

182 עמודים
עריכה: מושיק חסון
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2020
                                             

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תכלת שחורה

תכלת שחורה / נטלי בירקן תכירו את שירה. היא עברה טלטלה בחייה כשבעלה האהוב, ארז נפצע אנושות במהלך שירותו במילואים והפך לסיעודי. הוא אינו מתקשר...