יום שבת, 9 בינואר 2021

ג'ימי והבבונים 1987 / אמיר סרסון


                                                                                 
העלילה מספרת את סיפורו של איתן, חייל בצנחנים אשר לאחר שחזר מחופשת מחלה למחלקתו, הוא מצא את עצמו במצב לא פשוט שבו כל חבריו למחלקה, האנשים שאיתם הוא נמצא 24 שעות ביממה, מסתכלים עליו בכעס ובמבטי תיעוב.

על מנת שנוכל להבין איך איתן הגיע למצב הזה, העלילה חוזרת מעט אחורה בזמן לימים שבהם איתן ומחלקתו מתאמנים בחולות הנגב. איתן הוא לא חייל מורעל, אך גם לא שבוז. הוא נמצא במקום טוב באמצע במחלקתו. מסתדר עם כולם ומבצע את המצופה ממנו ממפקדיו על הצד הטוב ביותר. הוא יודע שהוא יכול לסמוך על חבריו למחלקה והם יודעים כי ניתן לסמוך עליו וכי ברגע האמת הוא יעמוד לצדם ולהפך.

אבל הכל משתנה עם תחילתה של האינתיפאדה הראשונה, המהומות בעזה פורצות והמחלקה מוקפצת למחנה הפליטים חן יונס. תפקידם של איתן ויתר החיילים הופך להיות מאוד שונה באופיו מהאופן שבו הודרכו לפעול עד כה. אם בלבנון היה על החיילים להתמודד מול חיילים, כעת, החיילים הצעירים ניצבים מול המון זועם של אזרחים, ותגובתם של החיילים למהומות שכוללות הצתות צמיגים, זריקת אבנים והשלכת בקבוקי תבארה, הינה שונה ממה שתודרכו עד כה.

הצבתו של איתן בחן יונס גורמת לו לסערת רגשות עצומה, היות והוא נתקל במצב חדש ובלתי מוכר והתפקיד שמצופה ממנו שונה מאוד מכל מה שלמד עד כה. המצב החדש מתנגש בערכים שלו ובחינוך מהבית, מה שמביא את איתן לקשיים פיזיים ונפשיים ולטלטלה בחייו.

איתן יוצא לחופשת מחלה שבמהלכה הוא מחליט לבקר חבר טוב שלו המתגורר בקיבוץ בצפון. הנסיעה לשם מפגישה אותו עם אדם קצת תימהוני בשם אורי, סתת במקצועו, המציע לאיתן להצטרף אליו לטיול בצפון. הוא סבור כי איתן הינו בור ועם הארץ ולוקח על עצמו את המשימה להעשיר אותו בידע בעל ערך. במסע אליו איתן ואורי יוצאים, הם פוגשים בדרך במגוון רחב של אנשים, ביניהם: שתי תיירות לונדוניות המחפשות טרמפ, וסתת ערבי בעל משפחה מיוחדת במינה.

איתן לומד לא מעט במהלך המסע הלא מתוכנן לצפון, בעיקר על עצמו, וזאת בזכות האנשים אשר פגש בדרכו. אך, חופשתו מגיעה לסיומה, ועל איתן להגיע להחלטה לגבי המשך דרכו.

העלילה תפגיש אתכם עם איתן וחברי מחלקתו, עם האפסנאי עם הקראוון הכי מפואר בצבא, עם טבח צרפתי מטורלל, עם סתת שאוהב לדבר בלי הפסקה, עם משפחה ערבית מיוחדת במינה, עם תיירות לונדוניות שהסתגלו במהירות לתרבות במזרח התיכון, ועם עוד שלל של דמויות שיוצרות את העלילה הנהדרת.

על כל חוויותיו, פחדיו, מחשבותיו, לבטיו והחלטותיו של איתן תוכלו לקרוא בספר המרתק "ג'ימי והבבונים 1987"!

בטח שאלתם את עצמכם מדוע הספר נקרא בשם שכזה כי זאת הייתה השאלה הראשונה שחשבתי עליה כשראיתי את הכריכה לראשונה...את התשובה לכך תגלו במהלך הקריאה וכל ספקותיכם יבואו על פתרונם.

מהרגע שהתחלתי לקרוא את הספר רותקתי אליו והייתי מאוד סקרנית לגלות איך העלילה תתפתח. הכתיבה היא מאוד טובה והעלילה קולחת וזורמת, ומביאה אלינו תמונה מאוד מעניינת של ההווי במחלקה צנחנים, שגרת האימונים שלהם, הגיבוש בין כל חברי המחלקה, התורנויות, השמירות, זמני השינה הקצרים, הרגעים שבהם מתאפשר להם להשתטות וגם להתגעגע לבית. ואז, אנו מקבלים תמונה שמציגה את השיבוץ החדש של היחידה בחן יונס, המראות, הריחות, הצפיפות וכל מה שעיניהם מצליחות לקלוט לראשונה. החיילים מתמודדים עם חוקים חדשים, חוקים מאוד שונים מכל מה שחוו קודם לכן כמחלקה בלבנון וכל אחד מגיב באופן שונה לחוויות שחווה שם.

שורה תחתונה: סיפור מרתק על חייל המוצב בחן יונס, יוצא לחופשת מחלה ובמהלכה הוא יוצא למסע המפגיש אותו עם שלל דמויות מרתקות ובסופו של המסע יהיה עליו לקבל החלטה על המשך דרכו. מומלץ!

473 עמודים
עריכה: גיל בן משה
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2020

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...