יום שבת, 9 בינואר 2021

בית התה על פס המוות \ דניאל אדלסון


עלילת הספר מבוססת על סיפור אמיתי. מדובר ברומן בדיוני שנכתב בהשראת אסון סופת השלגים ברכס האנאפורנה שהתרחש בשנת 2014 ובה מצאו את מותם 43 מטיילים, מתוכם ארבעה ישראלים.

את הספר המטלטל הזה קראתי ברצף ובלי הפסקות. נסחפתי בעלילה שלוקחת את הקורא אל עבר מסע ברכס הרים מושלגים עם נופים עוצרי נשימה, תרתי משמע. מסע שחלק מהמטיילים לא ידעו כי יהיה מסעם האחרון.

עלילת הספר נפתחת בדמותו של אבישי הצועד בקושי עצום בשלג הכבד וסוחב אחריו גופה. אבישי צועד בשארית כוחותיו ובכל צעד הוא מאבד את תקוותו ואף חושב על מותו, איך תיראה ההלוויה וההספדים של קרוביו. בכוחותיו האחרונים הוא ממשיך לצעוד, עד שלבסוף קורה הנס וכוחות החילוץ מאתרים אותו.

ואז העלילה עוברת לסצינת בית החולים שבה בחדרים שכנים מאושפזים הניצולים של סופת השלג הקשה. אבישי היה אחד מהם. בחדר שכן אושפזה בחורה בשם יעל. יעל היא עיתונאית במקצועה שהקדישה את כל זמנה ומרצה לעבודתה, ויצאה למסע בשביל להתנתק משגרת חייה.
בחדרים האחרים אושפזו מיכה, צעיר ממוצא רוסי שתחילה לא ידע מה עלה בגורלה של ארוסתו ואז התבשר על מותה, וסתיו, בחור צעיר שלא ידע מה קרה עם בת זוגו.

יניב הוא צעיר שהצטרף למסע עם בחורה בשם אליה, הנווטת הדתיה הראשונה בצה"ל. יניב רצה מאליה יותר מסתם ידידות, אך היא דחתה אותו וזה הביא את יניב להחלטה שלא להצטרף לחבורת הישראלים לטיפוס, מה שבדיעבד הציל את חייו.

יניב היה נחוש לגלות מה בדיוק קרה לכל חברי קבוצת הישראלים. הוא ביקר את כל הישראלים שחייהם ניצלו ושמע מהם את העדויות הקשות.
וכך, סיפור מסעם של חבורת הצעירים הישראלים נפרש על הדפים, וחשף את כל אשר עברו.

העלילה נעה בין הניצולים הישראלים בחדרי בית החולים ומסעם של חבורת הישראלים בימים שלפני כן. מסע שהתחיל עם הרבה שמחה וציפיות, התפעלות מנופים עוצרי נשימה ורגעי גיבוש, עצירות למנוחה בבתי תה עם מרפסותיהם בעלות הנוף המרהיב, ובהמשך הסופה הבלתי צפויה שהתארכה מן המצופה, הפכה את הכל למראה לבן קלסטרופובי וגרמה לתוצאות הקשות.

כשהתחלתי לקרוא את הספר היה לי קצת קשה לעקוב אחרי כל השמות של הדמויות בעלילה. הן היו רבות והוזכרו בערבוביה שהצליחה לבלבל אותי. אבל לאט לאט, בעזרת דמותה של יעל אשר סיפרה את נקודת מבטה על ההתרחשויות, הדמויות וסיפורן האישי הוצגו והתמונה הפכה לבהירה יותר, בניגוד גמור למזג האויר במסע שרק הלך והתקדר.

ככל שהתקדמתי בעלילה, כך הייתי יותר במתח לגלות איך יתפתחו האירועים ומה יקרה בהמשך לכל אחת ואחת מהדמויות.

הדמויות בעלילה נאלצו להתמודד עם מצבים קיצוניים ובלתי אפשריים, וזה גם הביא אותם לקבל החלטות קשות מאוד, החלטות הרות גורל שתוצאותיהן ילוו אותם לכל החיים.

העלילה שמרה על עניין ומתח לכל אורכה, הכתיבה הייתה טובה, קולחת וזורמת, וכאמור סיימתי את הספר לאחר שקראתי אותו ברצף.

זהו ספר הביכורים של עיתונאי "ידיעות האחרונות", דניאל אדלסון, אשר יממה לאחר האירוע הטראגי בנפאל, נשלח לסקר את האירועים עבור מקום עבודתו ועל ידי כך נחשף לעדויות ולסיפורים של האסון שהתרחש.

215 עמודים
הוצאת ידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2020

                                                                  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...