יום שבת, 9 בינואר 2021

המאסטר הגדול / ברק מסיקה


נעה, צעירה בשנות ה-20 לחייה, סיימה את לימודיה ולאחר חודשים ספורים מצאה משרה חלקית באתר חדשות נידח. מגיל צעיר היא רצתה להפוך לכתבת, וכעת, כשהתקבלה לעבודתה הראשונה בתחום היא שאפה לסקר נושא גדול ובלתי שגרתי .

כשהיא שומעת במהלך ארוחה משפחתית שיחה בין דודים רחוקים על אדם מסתורי המכונה "מאסטר" המתגורר בצפון אשר מגיעים להתייעץ עמו אנשים רבים, החוש העיתונאי שלה נכנס לפעולה והיא נחושה לגלות מי הוא אותו מאסטר שהפך לאדם מוכר ונערץ בקרב תושבי הצפון. נעה תוהה האם מדובר באיזו כת סודית או אולי באדם תימהוני המהתל בסובבים אותו. מה שבטוח מבחינתה הוא שהיא נוסעת לצפון ותשוב לביתה רק אחרי שתקבל תשובה ברורה לתעלומת המאסטר הגדול מהצפון.

נעה לא מבזבזת זמן, היא משכימה קום ונוסעת עם הרכב שלה במשך כמעט 3 שעות, עד שהיא מגיעה לצפון לאזור שהנופים בו כה שונים מהמראות שבמקום מגוריה במרכז הארץ. הירוק מסביב, המרחבים והעצים גורמים לה להרגיש בחו"ל. אבל היא מתעשתת מהר כי היא לא באה לנפוש אלא למצוא חומר לכתבה שתהפוך אותה לעיתונאית מוערכת.

נעה נכנסת לבית הקפה שלידו חנתה את רכבה, וכשהיא שואלת את המלצר על ה"מאסטר" הוא מיד מבהיר כי הוא יודע במי מדובר. נעה מבינה די מהר שבצפון שמו של המאסטר הולך לפניו, והסקרנות שלה לגביו רק הולכת וגדלה. היא מגלה היכן הוא מתגורר ומחליטה לנסוע לביתו מיד.

אז מי הוא אותו מאסטר מסתורי, מה נעה תגלה על המאסטר ומשפחתו, ואיך תגיב לגילויים? את התשובות תמצאו בספר: "המאסטר הגדול"!

מדובר בספר קצר יחסית של כאמור 200 עמודים, הפרקים בו קצרים, הכתיבה קולחת והייתה יכולה להיות גם מאוד זורמת אילולא טעויות הגהה שקצת קטעו את הרצף בקריאה שברובה כן הייתה מאוד זורמת.

הספר מלא בתובנות ואהבתי את האזהרה שהכותב בחר לכתוב בפתיחת הספר:
"אזהרה! קריאת הספר עלולה לגרום לכם לחשוב".

אחרי אזהרה שכזו התחלתי את הקריאה בספר עם חיוך ואכן, הספר העלה מגוון רחב של נושאים שמספקים לקורא נקודות רבות למחשבה. נושאים כמו אפליה, פוליטיקלי קורקט, נורמות בחברה, סדר חשיבות בחיים ועוד.

באחד מהפרקים שדובר בו בהרחבה על טבע האדם, תואר בעלילה הניסוי שנקרא "כלא סטנפורד", שבו לקחו סטודנטים שעברו מבחנים פסיכולוגיים ובדקו שאין להם עבר פלילי. בשלב הבא דימו חיים בכלא וחילקו את הסטודנטים לסוהרים ואסירים. בסופו של דבר גילו כי הסוהרים התעללו באסירים והשתמשו בסמכות שניתנה להם לרעה. לקרוא על הניסוי הזה היווה עבורי צירוף מקרים היות והניסוי "כלא סטנפורד" הוזכר גם בספר "ג'ימי והבבונים" שאותו קראתי לפני מספר שבועות. גם אז סופר על הניסוי בספר בכדי להדגים ולהוכיח את טבעו של האדם.

הספר מעלה שאלות נוקבות בנוגע לאופן החשיבתי של האדם, סדר העדיפויות שלו, נורמות חברתיות והרצון ללכת תמיד עם הזרם מחשש שאם ינהג אחרת יקבל תגובות שליליות ויחס מנוכר.

שורה תחתונה: מעשה באדם מסתורי ולו קהל אוהדים שאת דבריו לשמוע כמהים. ועיתונאית צעירה וסקרנית מאוד שאת המאסטר משתוקקת להכיר ולראות. הספר גדוש בתובנות רבות אשר מתנגשות בכל המוסכמות.

200 עמודים
עריכה: יאיר בן-חור
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2020

                                                              

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...