יום שבת, 9 בינואר 2021

שחר עולה בהרי אורל / עדי מילשטיין


העלילה לוקחת אותנו לפולין, לעיירה יהודית בשם רקוב שבה נפגשו והתאהבו מוסיה ואברהם.
מוסיה השתייכה למשפחה יהודית ליברלית. היא הייתה בחורה פקחית, דעתנית, הצטיינה בלימודיה והוריה צפו לה עתיד מרהיב. אברהם השתייך למשפחה דתית אורתודוקסית. הוא היה הבן הבכור ואמו קיוותה לשדכו עם בת של רב. אך, אברהם לא היה מוכן לוותר על אהובתו והוא התעקש על כך שמוסיה היא היחידה שלה הוא מתכוון להינשא.

וכך, השניים נישאים ומתכננים תכניות לעתידם המשותף. בתם הבכורה נולדה והאושר שרר בביתם. אבל אז, פרוץ מלחמת העולם השנייה מטלטל את חייהם ואת חיי משפחתם המורחבת. אברהם מגויס לצבא וכך גם אחיה של מוסיה. בזמן שהגברים נמצאים בבסיסים מרוחקים, אי ודאות מרחפת מעל ראשיהם של מוסיה, הוריה, הורי בעליה ואחיו.

הנאצים ממשיכים לכבוש שטחים מפולין ולהתקרב יותר ויותר לרקוב, ביתם. מוסיה מבינה כי אם היא רוצה להינצל ולהגן על בתה הקטנה עליה לעזוב את פולין. ההחלטה לא הייתה קלה עבורה כי היא לא רצתה לעזוב בלי אברהם, אך היא הבינה שלא עומדות בפניה הרבה ברירות. היא יוצאת יחד עם הוריה ובתה הקטנה למסע שלא חף מסכנות, ובמהלכו היא תצטרך להתמודד עם מגוון של מצבים סבוכים. מטרתה העיקרית היא להגיע לאזור מוגן מהנאצים ובכך להציל את חייה, חיי הוריה והכי חשוב, את חיי בתה. תקוותה ושאיפתה הן לשרוד את התופת ולהתפלל שגם כל יקיריה ובראשם אברהם ישרדו אף הם ואז היא ובעלה ישובו להתאחד ויחזרו זה לזרועות זו.

בזמן שמוסיה מוצאת מחסה בהרי אורל ומתחילה לעבוד בבית חולים צבאי, אברהם מצטרף לפרטיזנים המסתתרים ביערות בלארוס ופועלים בגבורה כנגד פעולות ההתקדמות של הנאצים אל עבר אדמת רוסיה שבגבול עם פולין.

אברהם לא יודע מה עלה בגורלן של אשתו ובתו ומוסיה לא יודעת אם בעלה שרד את התופת.

מה יעלה בגורלם? האם השניים ישובו להיפגש?

את כל התשובות תוכלו למצוא ברומן ההיסטורי המקסים: "שחר עולה בהרי אורל"!

איזה ספר נהדר! עלילתו סוחפת ומרתקת לכל אורכה, ממש עד לעמוד האחרון. הדמויות נפלאות ומרגשות, הכתיבה היא טובה מאוד והעלילה מאוד זורמת וקולחת. אני מאוד אוהבת ספרים שעלילתם מתרחשת בימי מלחמת העולם השנייה, וגם הפעם העלילה הצליחה לרתק אותי והדמויות נכנסו לליבי.

דמותה של מוסיה הייתה מקסימה בעיני. המלחמה גרמה לה לחשב מסלול מחדש ולמרות כל אשר חוותה היא לא איבדה את רוחה ואת אומץ ליבה, היא נאבקה בכדי להעניק לבתה את החיים הכי סבירים שיכלה בימי המלחמה המאוד לא פשוטים. היא טיפלה במסירות בחיילים הפצועים ובעיקר רוממה את רוחם בזכות כישרון הנגינה בפסנתר שניחנה בו.

אברהם אף הוא הוכיח אומץ לב, נחישות ומסירות רבה לפעולותיו כחלק מקבוצת הפרטיזנים ביערות, כשהוא היהודי היחיד ביניהם, עובדה שלא הקלה על חייו, אך יחד עם זאת הוא הוכיח את כישוריו והצליח בתפקידו, והוא לא שכח לרגע את אשתו ובתו והתפלל שעודן בחיים.

הסיפור ממחיש את הסבל הנורא של היהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה, הרדיפות, ההוצאות להורג רק בשל היותם יהודים, יחסם האטום של הפולנים בנוגע לאסונם של שכניהם היהודים, הניצולים שרצו לחזור לביתם ומצאו חורבות ומראות קשים, ותעצומות הנפש שהביאו את היהודים הניצולים להמשיך ולשרוד את התופת ולהצליח לבנות את עצמם מחדש.

זהו ספרה השני של עדי מילשטיין שאת הבסיס לסיפורה שמעה מפי חמותה, מוסיה. ולאחר מחקר מעמיק על התקופה ובזכות דמיונה, רקמה את העלילה המרגשת הזו המספרת על חיי היהודים בפולין לפני פרוץ המלחמה ועל קורותיהם במהלכה ועם סיומה.

שורה תחתונה: סיפור מרגש על אהבה גדולה, ועל פרוץ מלחמת העולם השנייה שטרפה את כל הקלפים והותירה לבבות שבורים ומדממים אשר שנים אחרי שואפים להתאחות ולהתאחד.

289 עמודים
עריכה: הלנה מגר-טלמור
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2020

                                                                                

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...