יום ראשון, 10 בינואר 2021

 עולם הפוך / אליהו מנחימוב אגייב

הסיפורים הדפוקים של המאה ה-21

בספר הביכורים שלו, מביא הכותב סיפורים קצרים ובהם מגוון רחב של סיטואציות מהחיים. חלק מהסיפורים לקוחים מחייו של הכותב, חלק מחייהם של מכריו, ואחרים הינם סיפורים דמיוניים.
בסיומו של כל סיפור קצר, הכותב מציג את נקודת מבטו שהיא למעשה נקודת מבט של האדם מן השורה, על אותן בעיות המתוארות בכל סיפור וסיפור ועל האופן שבו ניתן להגיע לפתרונן. לא מדובר כאן בתרופת קסם מידית, אלא בתהליך שאם אנו כחברה ניקח בו חלק, נוכל להפוך את העולם למקום שהרבה יותר נעים לחיות בו.
בסיומה של נקודת המבט על הסיפור, ישנו ציטוט המותאם לסיטואציה בסיפור, של אישיים שונים בהיסטוריה, מפורסמים או מקורות מידע שונים.

הנושאים המוצגים בספר הינם רבים וממגוון תחומים, כמו: נושא ההפלה כפי שמתייחסים אליו במדינות מסוימות בארה"ב לעומת ההתייחסות אליו בישראל. בחלקים מארה"ב, אישה הנכנסת להריון כתוצאה מאונס, לא מורשית לעבור הפלה. בישראל המצב הוא שונה לגמרי ואף קטינות אשר נכנסות להריון לא רצוי יכולות לעבור הפלה בלי לשתף את הוריהן בכך.

נושא נוסף הוא החוק בארה"ב שלפיו מותרת נשיאת נשק ברישיון, חוק שהוא מן הסתם שנוי במחלוקת היות ומצד אחד מדובר בהגנה עצמית, אבל מצד שני אנו שומעים על הרבה מקרים של אירועי ירי עם עשרות הרוגים ומאות פצועים.

הכותב גם מדבר על כוחה הרב של המילה, ואיך שאופן כתיבת או אמירת הדברים וצורת ההתבטאות משפיעה על התוצאה ויכולה לחרוץ דינים.

ישנה גם ביקורת על הדרך שבה פועלת הממשלה בעת משבר הקורונה. הפגיעה בעצמאים, האנשים שמוצאים את עצמם חסרי כל ובלי תמיכה שאותה משלמי המיסים כחוק היו מצפים לקבל. המצב המתואר בספר עדיין נמצא בשיאו במציאותנו העגומה ונראה כי הינו רחוק מסיום.

ביקורת נוספת היא על הטיפול הלקוי בעושקי הקשישים וחסרי הישע. על כל חברה עושקת שנתפסת, קמות עוד עשרות חברות אשר ממשיכות להוליך שולל בהבטחות שווא וגזילת כספם של הציבור החלש שלא יודע ולא מצליח להתמודד עם אותם נוכלים חסרי מצפון.

הכותב גם מקדיש פרק על הנושא החשוב של תרומת איברים והחתימה על כרטיס אדי. הוא מביא סיפור מעניין מאוד על אדם עשיר מברזיל אשר העלה תמונה ברשתות החברתיות ובה הוא ניצב בסמוך לבור שבו לטענתו הוא מתכוון לקבור את המכונית היוקרתית שלו על מנת שזו תשמש אותו לאחר מותו בעולם הבא. הפוסטים בתגובה לתמונה היו רבים ומלאי זעם, אנשים חשבו כי האיש יצא מדעתו. אבל אז הוא הגיב והסביר את עצמו בטענה כי האנשים זעמו על קבירת רכבו מתחת לאדמה בעוד שבכל יום מתים אלפים הממתינים לתרומת איברים, מאחר ויש רבים אחרים אשר בוחרים לקחת את האיברים שלהם עימם לקבר, כמו שהוא כביכול תיכנן לקחת את הרכב עימו לקבר.

הספר כתוב בצורה מעניינת וקולחת. בתחילת הספר במבוא, הכותב ציין כי הבעיות בעולם הן כה רבות שגם אם נקבץ את כל הספרים בעולם יחד לא נצליח לשטוח את כולן. אבל בספר תמצאו את חלקן ותקראו על איך ניתן להפוך את החיים להוגנים ופשוטים יותר.

135 עמודים
עריכה: גילי תל אורן
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2020
                                          

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תכלת שחורה

תכלת שחורה / נטלי בירקן תכירו את שירה. היא עברה טלטלה בחייה כשבעלה האהוב, ארז נפצע אנושות במהלך שירותו במילואים והפך לסיעודי. הוא אינו מתקשר...