יום ראשון, 10 בינואר 2021

 לרדת מהשביל / צח אורי


העלילה נפתחת בהווה שבו גבר בשם דורון מתעורר לאחר שאיבד את הכרתו. הוא נמצא במדבר, פצוע בראשו, חבוש בצווארו, לא מצליח לזוז ממקומו וחש צמא רב. הוא לא זוכר מה הוא עושה במדבר ומה קרה לו.

ואז העלילה חוזרת שנים אחורה לשנות ה-70, היכן שהכל התחיל. הסיפור מתפתח בהתאם להתקדמות בשנים עד ששוב שב להווה כשהפעם כל התשובות מקבלות מענה.

דורון גר בקיבוץ עם הוריו ואחיותיו הגדולות. כשלקיבוץ מגיעה משפחה עם ילד בגילו בשם גיא, דורון וגיא מתחברים מיד והופכים להיות החברים הכי טובים. הם מבלים את מרבית זמנם יחדיו, ומתנהגים כאחים לכל דבר והם לחלוטין בלתי ניתנים להפרדה.

העלילה לוקחת אותנו בזמן אל עבר נקודות מרכזיות בחייהם של השניים. תחילה, חייהם בקיבוץ בתור ילדים, מעשי הקונדס שלהם ואהבתם לטבע. בהמשך החוויות בצבא של כל אחד מהם בהתאם למסלול שאליו שובץ. לאחר מכן, הנשים בחייהם, המגורים החדשים והדרך המקצועית שבה בחרו.
העלילה ממחישה את הקשר החזק והמיוחד שנרקם ביניהם מילדות לאורך השנים. קשר שנראה כי לא ניתן לפרום אותו. החלטותיהם בחיים ייצרו מצב שבו הם יאלצו לבחון עד כמה באמת הקשר ביניהם אינו ניתן להפרדה. התשובה לכך נמצאת בידיים שלהם בלבד.

מדובר בספר קצר וקולע. לקח לי קצת זמן להתחבר לעלילת הספר, אולי בשל כל תיאורי הטבע, תיאורי המראות, והירידה לפרטי פרטים, בעיקר בפרק הראשון. אין ספק כי הכתיבה המחישה את האהבה לארץ, למדבר ולמקומות הקסומים הנסתרים בין נופי המדבר.
אך, לאחר סיום קריאת הפרק הראשון, הקריאה זרמה לי הרבה יותר ומצאתי את עצמי קוראת בעניין רב את הסיפור ומצפה להיחשף לבאות בכדי להבין מה הוביל להימצאותו של דורון לבדו במדבר ובמצב קשה.

נהניתי לקרוא על מעשי הקונדס של הדמויות המרכזיות בימי ילדותם. גם אהבתי לקרוא על הטיולים המשותפים שאליהם יצאו דורון ואביו כשדורון היה צעיר. הטיולים הללו יצרו קשר מיוחד בין האב ובנו. אביו גם הצליח להשריש בו את אהבתו הרבה לטבע, ולקח אותו במסלולים שאפילו מטיילים לא בקיאים בהם. כמו כן, היה מאוד מרגש ההתפתחויות בחיי הדמויות בשירותם הצבאי, במיוחד הסיפור של דורון ופעולותיו למען הנצחת מפקדו.
כאמור, מלבד הפרק הראשון שהיה מרובה בפרטים, כל שאר הספר נקרא בעניין רב והכתיבה הייתה טובה וקולחת.

שורה תחתונה: סיפור הגדוש באהבה לטבע ולנוף המדברי, ובמרכזו, שני חברים טובים שהינם בלתי נפרדים, אך אירוע אחד ויחיד מעמיד את חברותם בפני מבחן.

135 עמודים
עריכה: זוהר גולדפרב
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2020
                                           

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תכלת שחורה

תכלת שחורה / נטלי בירקן תכירו את שירה. היא עברה טלטלה בחייה כשבעלה האהוב, ארז נפצע אנושות במהלך שירותו במילואים והפך לסיעודי. הוא אינו מתקשר...