יום ראשון, 10 בינואר 2021

זוהר צפוני / עוז גוטרמן

סיפורה של זריחה


כשראיתי את שם הספר "זוהר צפוני", ישר חשבתי על לפלנד ועל תופעת הטבע הייחודית שחלק מהמטיילים זוכים לראות שם. אז לא, העלילה של הספר הזה לא לוקחת אותנו ללפלנד. למעשה, היא מתרחשת ממש כאן על אדמת ישראל בתקופה עתידית בדיונית.

באותו עתיד, החיים על אדמת ישראל השתנו ללא היכר. הכל הוחרב וצורת חיים שונה וחדשה לגמרי מתקיימת על האדמה שפעם היתה ארץ ישראל. אחרי המבול, התושבים שנותרו בחיים סיגלו להם דרך חיים חדשה והשתמשו בכל מה שהצליחו להציל מהחיים שלפני המבול. התושבים מחולקים לצפוניים, דרומיים ומזרחיים והם דוברים עברית, ערבית ואנגלית ואין דת יותר לאף אחת מהמחנות.

על ההר הצפוני הוקמו מחסות כשכל מחסה מנוהל על ידי אישה. אותה אישה היא האמא של כל מי שנמצא במחסה שלה משמע, כולם הופכים לאחים ואחיות. הנשים מביאות ילדים בגיל צעיר בלי לדעת מי האב כי זה כלל לא משנה מבחינתם. אין אמצעי מניעה ולכן, ההתרבות רבה. על ההר הנשים מרגישות חופשיות להתהלך בלי בגדים, עירום זה לא דבר שמודאגים לגביו או מתביישים בו. התושבים התקיימו מחקלאות, הקימו ערוגות ובהן גידלו צמחים ודאגו לאוכל עבור כולם. בגיל צעיר, הבנות עוברות הכשרה בכדי להגן על המחסות והבנים עוזבים את המחסות, נפרדים מהאמא של המחסה ומכל האחים ונכנסים לתכנית אימונים קשה ומפרכת על מנת שיהפכו ללוחמים זהרונים אשר יגנו על ההר.

העלילה מסופרת משתי נקודות מבט. נקודת המבט הראשונה המועברת בגוף ראשון היא של אור, זהרון אשר נמצא בקבוצת זהרונים שיצאו למבצע נגד המזרחיים על מנת להשיג את תכולת מחסניהם.

נקודת המבט השנייה בעלילה היא של צעירה בשם רחלי. סיפורה מועבר בגוף שלישי ובו מתואר אורח החיים הייחודי שלה. רחלי עזבה את הבית והחליטה להתבודד ביער. היא גששית ברמת גבוהה ביותר, היא יודעת לקרוא ולזהות טביעות רגליים של חיות ביער, מזהה סכנה הרבה לפני שהיא מגיעה, מבדילה בין ציוצי הציפורים ויודעת את משמעותם, יודעת להסוות את עצמה בכל מקום ביער. בקיצור, אם היא הייתה נרשמת לעונה החדשה של "הישרדות", שרשרת החסינות הייתה נמצאת בקביעות על צווארה. רק שבשביל רחלי ההימצאות ביער היא אינה הישרדות היות והיא מרגישה ביער הכי בבית שיש.
בעוד שרחלי עוקבת אחר טביעות רגליים של חיה גדולה ולא מוכרת, היא מגלה טביעות נוספות שעוקבות אחריה שהן לדעתה של גשש כמוה. היא מחליטה להמשיך במשחק המעקב והקורא צועד איתה ומגלה את כל אשר מצפה לה בדרכה.

סיפורם של אור ורחלי הם שני סיפורים נפרדים, לכאורה. אך, עם התקדמות העלילה, הקורא מגלה את החוט המקשר ביניהם.

אז מהו אותו חוט מקשר אתם שואלים? תקראו את הספר ותגלו!

אז אני אתחיל דווקא עם מה שפחות מצא חן בעיני... ההתחלה הייתה לי קצת מסורבלת כי לא הבנתי מי הם אותם זהרונים ונגד מול מי הם נלחמים ולמה. למעשה, ההסבר שאותו כתבתי בתחילת הסקירה, מופיע בספר רק בסביבות עמוד 40.כלומר, רק אז התחלתי להבין את התמונה. כמו כן, היו מספר עמודים שבהם תוארה אלימות קשה לעיכול, אך, זה הופיע בצורה נקודתית בלבד.

מעבר לזה, מאוד נהניתי לקרוא את הספר! אין פה עלילה שגרתית, יש לא מעט תיאורים והסברים ועל כן צריך קצת סבלנות, אבל גם אם אתם לא קוראים בדרך כלל ספרים מעולם הפנטזיה, כמוני, שווה בהחלט לתת צ'אנס לספר הזה. הוא כתוב היטב. מאוד מסקרן, שומר על עניין לכל אורכו, שונה מכל מה שקראתי ומביא אותך לחשוב על הצפוי לנו בעתיד.

היה קטע שבו תוארו מקרים אפשריים שיכולים להביא לכאוס בעולם ועלה הנושא של מגיפה עולמית. קשה שלא לחשוב על הקורונה ועל כך כי טרם הומצא חיסון ומספר הקורבנות רק ממשיך לעלות.
ובחזרה לספר, מה שעוד טוב בו הוא שלא ניתן לדעת לאן העלילה תיקח אותך, היא מאוד לא צפויה ועל כן, מרתקת.

שורה תחתונה: אם יש בכם סקרנות להיחשף לסיפור בדיוני ובו תמונת מצב של העתיד לבוא, הספר הזה הוא בדיוק בשבילכם.

224 עמודים

עריכה: אסף שור

הוצאת ספרי ניב

שנת הוצאה: 2020

                                                            
                                           


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תכלת שחורה

תכלת שחורה / נטלי בירקן תכירו את שירה. היא עברה טלטלה בחייה כשבעלה האהוב, ארז נפצע אנושות במהלך שירותו במילואים והפך לסיעודי. הוא אינו מתקשר...