יום שבת, 9 בינואר 2021

נשכחים / שרה פינבורו


העלילה מתארת עולם בדיוני עם מציאות מטרידה ומפחידה שבה מחלה חשוכה מתגלה בילדים באמצעות בדיקת דם שנלקחה מהם. הילדים אשר בדמם אותר הגן הפגום נחשבים לפגומים. אותם ילדים נלקחים מביתם, מופרדים ממשפחותיהם, ומועברים לאי בודד שבו נמצא בית ישן, גדול ורעוע, שהפך לבית החדש של כל הילדים הפגומים. הילדים נאלצים להתרגל לשגרתם החדשה. הם לומדים עם מורים שהובאו לאי במיוחד, הם מקבלים שלוש ארוחות ביום, ועל מנת לשמור על שקט ושלווה בלילות, ניתנים להם "ויטמינים" לפני השינה. המקום מנוהל על ידי האחות הראשית וקבוצת אחיות נוספות שגם הן לנות באותו הבית.

טובי בן ה-16 הוא אחד מהילדים האלה שמכנים אותם "הפגומים". הוא היה ילד רגיל לגמרי וחי חיים רגילים כמו כל ילד בגילו, עד אותו היום שבו הוא נלקח מביתו מאחר שבבדיקת הדם שביצע התגלה הגן הפגום. טובי נאלץ להתמודד עם המציאות החדשה של חייו. הוא הוצב בחדר מספר 4 עם עוד ילדים, חלקם צעירים ממנו וחלקם יותר גדולים.

טובי החליט שלא לבלוע את הכדורים שניתנו לכולם לפני השינה, וכך, העביר את לילותיו בשיטוט בבית המאיים, הוא הכיר כל פינה בו ולעיתים פשוט ישב ובהה בשמיים ובכוכבים המנצנצים, מדמיין מציאות אחרת ורחוקה שנות אור מהמציאות האכזרית שבה הוא חי.

טובי ידע שהמוות עורב לו ולכל שאר הילדים ממש מעבר לפינה. ברגע שילד מראה את סימני המחלה, חלה התדרדרות במצבו והוא נלקח לקומה העליונה ל"סנטוריום" ומשם הוא כבר לא יחזור. מאחר והוא ער בלילות, לעיתים טובי שומע את המעלית הישנה רועדת ואת המיטה שבה מועברים החולים לקומה האחרונה אל עבר הלא נודע. יש רק שמועות בנוגע למה שעובר על הילדים בשעות האחרונות לחייהם, אך, אף אחד לא יודע בדיוק מה באמת מתרחש בסנטוריום וכולם גם מעדיפים שלא לגלות.

לבית הגיעו ילדים חדשים, ביניהם הייתה צעירה בשם קלרה. הגעתה של קלרה לבית שינתה את שגרתו המשמימה של טובי בתקופה האחרונה. בזכות קלרה, התקווה החלה לחלחל לתודעתו ומזה זמן רב, המחשבות שאפפו אותו הפכו מאפלות ושליליות לחיוביות ומרוממות רוח. בזכות חיוכה המאיר, ועיניה מלאות השמחה, טובי מתחיל להרגיש מאושר מזה זמן רב.

איזה ספר מטלטל! מדובר בסיפור לא פשוט בכלל, אבל הוא כבש כבר בתחילתו ושומר על עניין רב עד סופו. הספר כתוב היטב, העלילה מרתקת, מטלטלת ומטרידה, במיוחד בימים אלה כשהעולם כולו חווה את מגפת הקורונה וישנה אי ודאות רבה סביב הנושא.

העלילה מסופרת בגוף ראשון מפיו של טובי בן ה-16 ומאפשרת לקורא לגלות את נקודת מבטו הצעירה של טובי על כל האירועים המטלטלים שהתרחשו בחייו ועל כל מה שמתרחש מסביבו.

שורה תחתונה: סיפור מרגש ומכמיר לב על ילדים שגורלם העצוב כבר נגזר, אך משאלתם לתקווה, אושר ואהבה עוד נותר. 

263 עמודים
מאנגלית: אורטל אריכה
הוצאת דני ספרים
שנת הוצאה: 2020

                                                   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...