יום שבת, 9 בינואר 2021

בסוף מעגל / זהבה צויקל


זהו ספר המכיל 13 סיפורים אשר תוכנם מדבר על מגוון רחב של נושאים כגון: אהבה, שנאה ומה שביניהן, קנאה, התנהגות לא בריאה והשלכותיה, שיימינג בתיכון, דימוי הגוף, הזיקה לארץ ישראל, אהבה ששורדת את מבחן הזמן, דתיים, חילונים ומרחק נגיעה ועוד...

הסיפורים קריאים וזורמים, ומאפשרים להעביר את הזמן בנעימים. חלקם דיברו אלי יותר וחלקם פחות, מה שכן, הפריע לי אי שימת לב לפרטים הקטנים בשני סיפורים...

בסיפור בשם "טינה – נקמה קטנה" סופר על נערה ממוצא רוסי שהייתה מאוד חכמה ובקיאותה בתחום המחשבים הרקיעה שחקים. בתיכון היא עברה שיימינג ברשתות החברתיות כגון פייסבוק ואינסטגרם על ידי בנות שנחשבו ל"מקובלות" בכתה. מה שהפריע לי הוא שכעבור שנים, כשטינה התגוררה ועבדה בחו"ל, הספיקה לסיים צבא ולמצוא מקום עבודה, נכתב כי היא שמרה על קשר עם בחור מהתיכון, ומלבד שיחות טלפון הם גם התכתבו, ועוד צוין "בתקופה ההיא עוד כתבו מכתבים ולא רק מסרונים!". השאלה שלי היא באיזו תקופה מדובר? הרי כבר כשהייתה בתיכון, היה פייסבוק ואינסטגרם, אז כעבור שנים עוד נהגו לכתוב מכתבים זה לזה?

בסיפור בשם "ברנדין" המספר על משפחה מאיי יוון, הנוף הציורי, התרבות היוונית ויופייה של הגיבורה ברנדין תוארו היטב. אך השושלת המשפחתית נותרה בעיני בלתי פתירה. בתחילת הסיפור סופר על בכורם של משפחת פפאס שמת בטביעה. הכתוב הצליח לבלבל אותי ולא היה לי ברור אם המנוח הוא אחיה של ברנדין או אחיה של אמה של ברנדין, נאדיה, כלומר דודה של ברנדין. ואז הבנתי כי מדובר בדודה היות והוא הוזכר כשתוארה חתונת אמה, נאדיה, וסופר כי אחרי החתונה הוריה של נאדיה שבו לביתם עם דמעות של שמחה ועצב, הן על מות בנם והן על חתונת בתם (נאדיה). אבל אז בהמשך הסיפור בעקבות התרחשות מסויימת בעלילה נכתב באופן ברור כי מדובר באחיה של ברנדין. אז מי היה תומס המנוח, האח או הדוד? לא ברור.

בין הסיפורים שיותר אהבתי היה "זיכרון רוסי - עיני רנטגן" שסיפר על סרגיי, בן למשפחה מכובדת ברוסיה, הוא היה ילד מחונן וככל שהתבגר כך שב והוכיח את כישוריו הרבים. הסיפור המחיש את אהבתו הרבה של סרגיי לאמו, אותה הוא כיבד יותר מכל ומילותיה עיצבו את המשך חייו. הסיפור תיאר את התפנית המפתיעה שחלה בחייו בעקבות סוד שנחשף, ואת כוחה של תחושת הזיקה שהכתיבה את חייו של סרגיי מחדש.

עוד סיפור מעניין בשם "גשר על פני מים סוערים" סיפר על אחות יהודייה בחדר המיון שבחן יונס שלא ויתרה על הצלתו של ילד ערבי בעוד שיתר הסובבים אותה כבר איבדו תקווה בנוגע אליו. את המעשה של אותה אחות, הילד שחייו ניצלו לא ישכח לעולם וכמו שאומרים, כל הטוב שאדם עושה יחזור אליו.

בסוף מעגל הוא ספרה ה- 13 של זהבה צויקל, שהינו הראשון שנכתב בפרוזה.
זהבה היא משוררת, קריינית, מנחת טקסים, קצינה לשעבר ואחות מוסמכת. בין הספרים שכתבה נמצאים ספרי ברכות מחורזים שנמכרו בהצלחה רבה, ספרי ילדים המחנכים לאהבת הזולת ולשמירה על החיים בכל צעד ושעל, קובץ שירי אהבה בשם "רגעי קסם" וספר לשמירה על אורח חיים בריא , מחורז ומשעשע.
את "בסוף המעגל" מגישה זהבה כשי לבוגרים ולצעירים ברוחם, למען יפיחו הסיפורים תקווה בחייהם ויעלו חיוך בלחייהם. ובעיקר, בכדי שישאפו מניחוח הסיפורים ויתענגו על קסמם.

283 עמודים
עריכה: מושיק חסון
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2020

                                                         

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...