יום שבת, 9 בינואר 2021

כתם שחור על גב ברבור / אברהם לינהרט


עודד הוא איש שב"כ אשר ימי הזוהר שלו בארגון נותרו מאחור. הוא נשוי לרונית אשת החינוך ולשניים שני ילדים: אסף בן העשרה ואיילת בשנות העשרים לחייה אשר מתגוררת עם קובי, בן זוגה ב-6 שנים האחרונות.

לאחר סיום יום לימודים אסף מגיע לביתו מאוד נסער וטען בפני הוריו שהם הסתירו ממנו אמת מחרידה. מסתבר שבמהלך הרצאה שהייתה לו בבית הספר, הוצג ספר שבו הואשמה סבתא רבתא של עודד, יוליה לייזר, בשיתוף פעולה עם הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה. לפי הספר, בשל פעולותיה אלפי יהודים מצאו את מותם. עודד הגיב בתדהמה לדברים האיומים שאסף סיפר על הנכתב בספר. הוא טען בכל תוקף כי מדובר בטענות שקריות וכי ההפך הוא הנכון. יוליה לייזר עזרה לאלפי יהודים, הבריחה אותם ומנעה את מותם.

עודד ניסה להבין מי עומד מאחורי הכפשת ההיסטוריה המשפחתית שלו. הוא מחליט לטוס למקום הולדתה של יוליה לייזר על מנת להשיג הוכחות לכך כי הנכתב בספר הוא שקרי. עודד לוקח עמו לטיסה את בתו, איילת, שנמצאת במצב רוח קודר אחרי שבן זוגה, קובי, חזר בתשובה ונפרד ממנה בשל כך.

ככל שעודד להוט יותר לחקור לעומק את המקור שממנו מגיעות ההכפשות על יוליה לייזר, כך הוא מקבל יותר ויותר איומים ומתרחשים סביבו אירועים הזויים, מפחידים ומטרידים שמטרתם היחידה היא לגרום לו להפסיק ולחקור את העבר.

בזמן שעודד שקוע כל כולו בחקר האמת, בתו איילת מקבלת החלטות הרות גורל ועוברת שינוי משמעותי, שינוי שלמעשה כל תושבי המדינה חווים אותו בהדרגתיות, אם ירצו וגם אם לא. כמו כן, גם שאר המשפחה חווים טלטלה אשר משנה את חייהם לעד.

אז מי עומד מאחורי הכפשת שמה של יוליה לייזר? מה המטרה העומדת מאחורי זה? ואיך תסתיים חקירתו של עודד? את כל התשובות לשאלות תמצאו ברומן המתח הנהדר: "כתם שחור על גב ברבור"!

איזה ספר מטלטל! כשקראתי את התקציר על גב הספר לא תיארתי לעצמי את הכיוון שאליו תפנה העלילה. הספר בהחלט הצליח להפתיע אותי. הוא כתוב היטב, ועלילתו מרתקת, מטרידה, מצמררת וגורמת לחשוב על השתלשלות האירועים גם לאחר סיום הקריאה.

לאחר שסיימתי לקרוא את הספר, גלשתי באתרי החדשות ונתקלתי בידיעה לפיה סגן שרת התחבורה הוא בעד "קווי ההפרדה" בתחבורה הציבורית, משמע, הנשים יוכלו לשבת בחלק האחורי של האוטובוס בלבד. קראתי את הידיעה והצטמררתי. איך זה קשור לספר אתם שואלים? תקראו את הספר ותגלו.

367 עמודים
עריכה וסיוע: אמנון ז'קונט ושרון קלימי מישיקר
אוריון הוצאת ספרים
שנת הוצאה: 2020

                                                               

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...