יום שבת, 9 בינואר 2021

פה אהבו / ענת קפלן


העלילה מספרת את סיפורם של מיכל ויואל. השניים הכירו בעת שלמדו בבית הספר, מיכל הייתה חברתה הטובה של נגה, אחותו הקטנה של יואל. כשיואל הבחין במיכל לראשונה, הוא לא הצליח להוריד ממנה את עיניו והמשיכה ביניהם הייתה הדדית. זאת הייתה אהבת נעורים מתוקה ועוצמתית. השניים בילו יחדיו בכל רגע פנוי ורקמו תוכניות לעתיד. אבל אז, אירוע מטלטל ומכאיב גרם למיכל לעזוב את ביתה ואת השכונה שבה התגוררה בלי לומר מילה לאיש ואף אחד לא ידע מדוע עזבה ולאן.

העלילה לוקחת אותנו עשורים קדימה ומתארת בפנינו את ההווה של מיכל ושל יואל. כל אחד מהם המשיך בחייו בדרכו שלו וכפי יכולתו. למרות כל השנים שחלפו, הם לא שכחו זה את זו ואת הרגעים הקסומים שחוו אשר נחקקו בליבם לעד.

אט אט אנו נחשפים לכל מה שעבר על מיכל מאז עזבה את ביתה בלי להביט לאחור. העיר ירושלים שאליה הגיעה מהמרכז ובה שוטטה ללא קורת גג, כל הסכנות שארבו לה ומגוון האנשים שפגשה בדרכה והפכו לחלק חשוב ומהותי בחייה. אנשים אותם לעולם לא תשכח אשר עיצבו את דמותה. הדרך הפתלתלה שמיכל עברה הפכה אותה למי שהיא בהווה. ולמרות השנים הרבות שחלפו, המטען הרגשי והנפשי שסחבה עמה לאורך כל הדרך ממשיך להכביד על נפשה המיוסרת.

לאחר היעלמותה של מיכל, יואל היה כשבר כלי. הוא לא הבין מדוע מיכל עזבה וכעס. כעס עליה, על עצמו ועל כל העולם. יואל ניסה להמשיך בחייו. הוא ניסה להביט קדימה ולתת הזדמנות לפרק חדש עם מערכת יחסים חדשה, אך, למרות כל השנים שחלפו הוא מעולם לא שכח את מיכל ועובדה מהותית זו השפיעה על כל דרך שבה בחר לצעוד, והוא והסובבים אותו סבלו רבות בשל כך.

שנים רבות חלפו מאז שמיכל נעלמה, אבל אז במקום הכי לא צפוי יואל משוכנע כי הבחין בה. הוא מנסה לאתרה אך ללא הצלחה. האם הכמיהה והגעגוע מתעתעים בו או אולי זו אכן הייתה מיכל שלו?
מה גרם למיכל לעזוב את ביתה בלי להביט לאחור? האם מיכל ויואל ישובו להיפגש?
את כל התשובות תוכלו למצוא ברומן העוצמתי והמטלטל: "פה אהבו"!

הספר כתוב היטב, העלילה מצוינת, מאוד קולחת, סוחפת, מטלטלת, חושפנית, מרגשת ועמוקה, ומגוללת סיפור מאוד מורכב ושובר לב על מציאות חיים קשה ואפלה, על עולם פשע ועוני, זנות ותלות וחלום ישן שבו גיבורת הספר נאחזת כמו היה חבל ההצלה של חייה. ואולי כך באמת היה? ובתוך כל האפילה הזו לצד דמויות שליליות ואכזריות, ישנן גם דמויות משנות גורל המכניסות מעט אור סביב כל החושך ומדגישות את הנקודות החיוביות הקיימות באדם.

החיבור שלי לעלילה לא היה מידי. בעמודים הראשונים תוארה סצנה של אלימות מינית בוטה וקצת קשה לעיכול. אבל אני מאוד שמחה שהחלטתי להמשיך ולקרוא כי לאחר מכן היה לי קשה להניח את הספר מהיד. סיפורה של מיכל וכל מה שעבר עליה מאז שעזבה את ביתה ועד להווה היו מרתקים בעיני ותוארו בצורה נפלאה. ממש יכולתי לראות את כל ההתרחשויות מול עיני. הוקסמתי מדמותה ומאוד רציתי לדעת מה יקרה לה בהמשך. כל אחת מהדמויות שבהן פגשה בדרכה היו מרתקות והוסיפו רבות לעלילה.

העלילה כתובה בגוף שלישי, מחולקת לפרקים ומסודרת על פי שמות הדמויות המרכזיות בסיפור עליהן מסופר כל אחת בתורה על פי התקדמות הסיפור. העלילה תוארה בצורה מאוד אמינה והייתה מהודקת וכאמור, מרתקת לכל אורכה.

שורה תחתונה: סיפור סוחף ומכמיר לב על אהבת נעורים שנקטעה, ועל כל אשר עברו הנער והנערה במרוצת השנים בחייהם בנפרד. דרכיהם נפרדו אך את אשר חוו יחדיו חקקו בליבם לעד.

288 עמודים
עריכה: רעות יששכר
הוצאת ספרי ניב
שנת הוצאה: 2020

                                                        

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...