יום ראשון, 10 בינואר 2021

שקרים הכרחיים / דיאן צ'מברליין


מכירים את ההרגשה שאתם מתחילים לקרוא ספר והעלילה כל כך מרתקת ועוצמתית שפשוט קשה לכם להתנתק ממנה? אז זה מה שקרה לי עם הספר הזה.


העלילה נפתחת בשנת 2011. אישה בשם ברנה מגיעה לבית זר לאחר שתיאמה עם המשפחה המתגוררת בבית את הגעתה, בכדי לראות ארון בגדים שנשאר בבית במשך שנים רבות. בעלת הבית בזמנו ביקשה מהדיירים שלא לזרוק את הארון וגם לא לצבוע אותו. והבקשה הזו עברה לכל דייר שעבר לבית במשך השנים. ברנה פותחת את הארון ומוצאת בדפנה הפנימית שלו חריטה עמוקה שבה חרטו את המילים "אייבי ומרי היו פה".

השנה היא 1960 וג'יין בת ה-22 היא נשואה טרייה. בעלה, רופא במקצועו, העדיף שג'יין לא תצא לעבוד ורצה שתהיה עקרת בית כמו יתר הנשים של חבריו מהסביבה החברתית שלו. אבל ג'יין מתעקשת לצאת ולעבוד גם אם היא לא זקוקה לכך בשל צורך כספי. היא התקבלה לעבודה כעובדת סוציאלית והחלה לעבור חפיפה בשטח לצדה של שרלוט, עובדת סוציאלית ותיקה.

האזור שבו ג'יין מתבקשת לעבוד הוא אזור שבו היא חוותה אירוע טראגי. אבל זה לא עוצר בעדה והיא לא חוזרת בה מהרצון לעבוד ולתרום לחברה. להפך, היא נחושה להוכיח את עצמה ומקדישה את כל כולה לעבודה. מי שכלל לא מרוצה מהעניין הוא בעלה הטרי שקיווה לעצב את רעייתו בהתאם לשאיפותיו, אבל לג'יין יש אופי וכאמור, עקשנות רבה.

ג'יין נחשפת למציאות חיים קשה שלא תיארה לעצמה שיכולה להתקיים. בין המשפחות נתמכות הרווחה היא פוגשת במשפחת ג'ורדן, משפחה של כהי עור המורכבת מאם וחמשת ילדיה. ומשפחת הארט המונה 4 נפשות. אייבי בת ה-15, מרי אלה בת 17, ויליאם בן השנתיים שהוא בנה של מרי אלה וסובל מבעיות התפתחותיות, ווינונה, סבתם של שתי האחיות. אביהם של אייבי ומרי אלה מת בתאונה ואימם אושפזה לפני שנים בבית חולים פסיכיאטרי. וינונה, הסבתא של אייבי ומרי אלה היא המבוגרת האחראית בבית, היא אולי מבוגרת אבל לא ממש אחראית, ובנוסף, היא סובלת מבעיות בריאות שונות המקשות עליה לעזור לבנות בניהול הבית ובהשגחה על ויליאם הקטן.

משפחת ג'ורדן ומשפחת הארט מתגוררות בצריפים רעועים ובתנאים מחפירים. הצריפים שייכים לבעלי החווה, משפחת גרדינר, אשר מאפשרת לשתי המשפחות הנזקקות להתגורר בצריפים בתמורה לעבודתם בחוות הטבק בבעלות המשפחה.

מרי אלה בת ה-17 סובלת מפיגור שכלי והיא כמעט ולא מדברת. היא נכנסה להריון בגיל 14 ואף אחד לא יודע ממי. לאור מצבה העגום והפריצות שבה היא חיה, שרלוט העובדת הסוציאלית הגישה המלצה לועדת האאוגניקה לבצע במרי אלה עיקור על מנת שלא תיכנס להריון בשנית.

האואגניקה מתייחסת למצב שבו גברים ונשים עוברים ניתוח סירוס או עיקור. הניתוח היה אמור להתבצע באנשים הסובלים מפיגור שכלי, מחלת האפילפסיה או מחלת נפש, אך, לעיתים העובדים הסוציאליים השתמשו בכוח הרב הניתן להם בכדי להמליץ לבצע את הניתוח במקרים אחרים שבעקיפין יגרמו להפחתת כספי הרווחה. כמו כן, גם כהי עור רבים עברו את הניתוח, ולאו דווקא אנשים הסובלים מההפרעות שהיו בקריטריונים המתאימים.

ג'יין מוצאת את עצמה מאוד מעורבת בכל הנעשה בבית משפחת הארט. המשפחה קשת היום נכנסה לה ללב, והיא מצאה את עצמה נקרעת בין מה שהלב אומר לה לעשות לבין מה שאומר השכל הישר. מצב זה סיכן את תפקודה כעובדת סוציאלית ושיקול דעתה המקצועי.

האם ג'יין תפעל עם הלב או תגיע למסקנות המתבקשות בתור עובדת סוציאלית? תקראו את הספר ותגלו.

איזה ספר מעולה! הוא כתוב היטב, מרתק ומשובח והעלילה ממגנטת ותפסה אותי כבר בתחילתה וממש לא רציתי להפסיק לקרוא. הדמויות כל כך מרגשות ומקסימות והייתי מרותקת לעלילה בכדי לגלות מה יעלה בגורלן.

על נושא האאוגניקה שמעתי רק בהקשר של הנאצים ותורת הגזע במלחמת העולם השנייה. הופתעתי מאוד לגלות שבצפון קרוליינה הסמיכו עובדים סוציאליים על מנת שאלה יפעילו את שיקול דעתם בנוגע למי שצריך לדעתם לעבור את ניתוח העיקור/סירוס.

ממליצה מאוד לקרוא את הספר ולהיחשף לעלילה מרתקת וסוחפת עם דמויות נפלאות ושובות לב.

שורה תחתונה: סיפורן של משפחות קשות יום המתקיימות מכספי הרווחה ועובדת סוציאלית צעירה ומיוחדת במינה אשר להם היא מקדישה את כל זמנה.


415 עמודים
מאנגלית: שירי שפירא
הוצאת עם עובד
שנת הוצאה: 2020



                                                       

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...