יום ראשון, 10 בינואר 2021

 ממזרת / מיכל פנקל


נעמי נמצאת בשלב משמח ומלא ציפיות בחייה. היא עומדת להינשא לבחיר ליבה, יואב. השניים מגיעים לרבנות בכדי לרשום את נישואיהם, אך, למרבה התדהמה הרב מודיע לנעמי כי לא ניתן לבצע זאת. כשהיא שואלת מהי הסיבה לכך, הרב שולח אותה לברר את העניין עם אמה.

נעמי ההמומה פונה להוריה והם מספרים לה כי למעשה אין הם נשואים היות ואמה רשומה כנשואה לגבר אחר. נעמי לא הספיקה להתאושש מסטירת הלחי שספגה ברבנות והנה מגיעה עוד סטירה מצלצלת שמטלטלת את עולמה. מתברר לה כי מבחינת ההלכה היא נחשבת לממזרה, מה שאומר שאין היא יכולה להתחתן כדת משה וישראל.

כך הסיפור מתחיל ובהמשכו העלילה מסופרת בשני צירי זמן, האחד של נעמי אשר מתארת את סיפור האהבה של עם יואב, איך הכירו, ואז היא חוזרת לזמן הווה ולהתמודדות של השניים עם הגילוי הבלתי צפוי.

ציר הזמן השני לוקח אותנו שנים אחורה, לשנות ה-70, ומספר את סיפורה של רות אשר עלתה לארץ בגפה מהונגריה, שם היא הספיקה לחוות הרבה כאב וסבל. אך, העלייה לארץ ישראל לא הביאה לה ימים טובים יותר והיא מצאה את עצמה בודדה ועם טרגדיה אישית נוספת. למזלה, בשכונה שבה התגוררה היא פגשה באנשים טובים כמו אדון אברום, אלמן ואב לשלושה בנים שקיבל את רות בביתו בזרועות פתוחות. הוא היחיד מכל השכונה שהחזיק טלפון בביתו שהיה באותה התקופה מכשיר נדיר, ועל כן, שכנים רבים נהגו לפקוד את ביתו בכדי לקבל שיחות חשובות.
רות נעזרה באברום ובנו הצעיר כשהתקשתה בשל מחסום השפה ופרוצדורות נוספות, והיא מצידה שמחה לבשל עבורם, לפנקם בעוגות הנהדרות שידעה להכין, ולמעשה, אברום ומשפחתו היו בשבילה כמשפחה.

בועז, שכנו של אברום, נהג גם הוא להצטרף לארוחות הבוקר שנערכו בביתו של אברום ועם נוכחותה של רות, וגם הוא עזר לרות בכל מה שהייתה זקוקה. הוא הוקסם מרות וגם היא לא נשארה אדישה אליו, אך, טרגדיות העבר היווה מחסום עיקש לרגשותיהם האחד כלפי השני.
רות, אשר לא היה לה השכלה ומקצוע ורק ידעה לרקום ולתפור, עבדה כתופרת יחד עם אישה ממוצא תימני בשם קדיה אשר הייתה עבורה לאוזן קשבת, וייעצה לה עצות במגוון רחב של נושאים.

סיפורה של רות וזה של נעמי נשזרים זה בזה וחושפים סיפור חיים אישי, מרגש ונוגע ללב.

אז איך קרה שנעמי היא בעצם ממזרת? איך הגילוי ישפיע על חייה? את התשובות תמצאו ברומן הנפלא: "ממזרת"!

זהו ספר הביכורים של מיכל פנקל, דבר שכלל לא הורגש בעת הקריאה היות והספר כתוב היטב. העלילה מאוד מעניינת ומרתקת והדמויות מרגשות ונוגעות ללב. יש בספר אותנטיות רבה ונוסטלגיה לימים של פעם, תקופה שבה השכנים היו יותר מסבירי פנים, מתעניינים ועוזרים אחד לשני.

הספר גם מספק הצצה מעוררת תיאבון למטבח ההונגרי, התבשילים, המרקים והקינוחים המפתים כגון עוגות הקרמשניט והדובוש שתוך כדי קריאה ממש עושה חשק לטעום מהן. גם המטבח התימני עורר את התיאבון עם המלוואח, רסק העגבניות והסחוג הירוק (אני דווקא אוהבת סחוג אדום), הלחוח, והיה משעשע לקרוא על החילבה ותופעות הלוואי שלו.

הספר מדבר על נושא רב חשיבות אשר מביא לתודעה את המושג ממזר/ה. כל מי שנולד לאישה נשואה מגבר אחר, על פי ההלכה הוא בעצם נחשב לממזר ועל כן, הוא וילדיו וילדי ילדיו לא יוכלו להתחתן ברבנות. זוהי סיטואציה שהנקלעים אליה מתקשים למצוא פתרון לדבר היות וברוב המקרים פשוט אין פתרון. אם כי, בארץ לא ממהרים לבצע בדיקת אבהות, דווקא בכדי למנוע את היווצרות התיוג "ממזר". כמו כן, ישנם מקרים שבהם בודקים את האפשרות של ביטול נישואין אשר ביטולם יביא לביטול ה"גזירה" של הממזר/ה.

שורה תחתונה: רומן אותנטי, רגיש ומרתק שבמרכזו צעירה מגלה שאין היא יכולה להתחתן ברבנות בשל היותה ממזרה.

214 עמודים
עריכה: יותם שווימר
הוצאת סביונים
שנת הוצאה: 2020
                                         

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תכלת שחורה

תכלת שחורה / נטלי בירקן תכירו את שירה. היא עברה טלטלה בחייה כשבעלה האהוב, ארז נפצע אנושות במהלך שירותו במילואים והפך לסיעודי. הוא אינו מתקשר...