יום ראשון, 10 בינואר 2021

 מתנת כוכבים / ג'וג'ו מויס


העלילה מספרת את סיפורה של אליס רייט, צעירה אנגלייה שמאסה בחיים המשמימים בבית הוריה הנוקשים, ועל כן, כשהיא פוגשת בגבר אמריקאי נאה ומרשים המחזר אחריה, היא נשבית בקסמו ומסכימה להינשא לו ולעבור עימו לארה"ב. אליס בטוחה שכעת חייה יעברו מהפך נהדר, הלוא ארה"ב היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

כגודל הציפיה כך גודל האכזבה, ועד מהרה היא מגלה שביתה החדש ממוקם בקנטקי בעיירה קטנה, שקטה ורדומה, ולמעשה ביתו של בעלה הוא לא פחות משמים וחשוך מבית הוריה משם כל כך רצתה לברוח. למרבה אכזבתה, חייה כאישה נשואה התבררו כמאוד שונים מציפיותיה מכל בחינה אפשרית.

אבל אז היא פוגשת במרג'רי אוהייר, אישה עצמאית ונועזת, שמסרבת לפעול בדרך שמצפים ממנה. מרג'רי מנהלת ספרייה ניידת שהינה יוזמה של אשת הנשיא רוזוולט. באמצעות רכיבה על סוסים, היא והספרניות הבודדות הנוספות שלקחו חלק בפרויקט, מגיעות אל אזורים נידחים ברחבי ההרים ומספקות ספרים להחלפה עבור כל אותן משפחות עניות המתגוררות באזורים שכוחי אל. ספרים אלו נועדו בכדי להעביר ידע ולעזור בשיפור חייהם של אותן משפחות מיעוטי יכולת, שבשל מצבם הכלכלי לא יכולות אפילו לחלום על לימודים בבית ספר, והספרים המושאלים הם הדרך היחידה לרכישת השכלה.

אליס מצטרפת לקבוצת הספרניות, למורת רוחם של בעלה וחמה השתלטן. היא נחשפת לדרך חיים מאוד שונה מהחיים שהיו לה באנגליה. היא מתחברת לשאר הספרניות ולמדה כמה דברים על חברות אמת, צדק, אומץ לב, נחישות ואהבה.

העלילה היא אמנם דמיונית אך מבוססת על אירועים אמיתיים שהתרחשו בארה"ב. תוכנית הספרניות הרכובות של מנהל עבודות הקדמה אכן פעלה בין השנים 1935 - 1943.

הספר כתוב היטב, הוא מאוד מעניין ומדבר על מגוון רחב של נושאים כמו מעמד האישה בחברה, היחס לתושבים כהי העור או כפי שכונו בספר, צבעוניים. העלילה בתחילת הספר הייתה בעיני קצת איטית ולדעתי רק במחצית השנייה, העלילה השתפרה בצורה משמעותית. הדמויות בספר מקסימות וכל דמות כובשת בדרכה שלה. אהבתי את מרג'רי שהייתה אישה מאוד אמיצה ונועזת, יצאה נגד המוסכמות, ידעה לעמוד על שלה והאמינה בדרכה. כמו כן, אהבתי את השינוי המשמעותי שחל בחייה של אליס ועל ההשפעה של חברותיה החדשות על חייה.

שורה תחתונה: ג'וג'ו מויס רוקמת עלילה מרתקת ובמרכזה אומץ ליבן של נשים אשר למרות כל ההתנגדויות והלחשושים, התאגדו ופתחו ספרייה ניידת, וכשהן רכובות על סוסים הגיעו ליעדים באזורים רחוקים ונידחים.

417 עמודים
מאנגלית: דנה טל
הוצאת ידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2020
                                         

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הלחישות

הלחישות / אשלי אודריין בשכונת מגורים אמידה ובדר"כ שקטה מתרחש אירוע מטלטל כשזייבייר בן ה-10 נופל מחלון חדרו בשעת לילה מאוחרת. ויטני, אמו...