יום ראשון, 10 בינואר 2021

 אדמה חרוכה / עמי גבעתי


בראש רומן המתח המשובח הזה ניצבת דמותו של דוד גלבוע, קצין לוחם, הלום קרב, מי שראה את חייליו מתבוססים בדמם, ונשאר בחיים ללא פגיעה פיזית, אך עם נפש פגועה עד מאוד. התמונות הקשות מאותו אירוע שבו חיילים מתו סביבו, הותירו אותו עם סיוטים בלילות וחוסר שקט תמידי.

דוד המשיך בחייו וחי עם הכאב הצורב את נפשו. הוא נישא והפך לאב לילדים. הוא עבד כשכיר בחברה גם אם כלל לא אהב את עבודתו היות והמצב הכלכלי לא הותיר לו הרבה ברירות. יש לו משכנתא לשלם והוצאות משפחתיות.

במסגרת עבודתו הוא נחשף למסמכים שחשפו בפניו כי מקום מגוריו של דודו פנחס, בן המשפחה היחיד שנותר לו מלבד אשתו וילדיו, נמצא ברשימות הנכסים השייכים לחברה שבה הוא עובד. אחרי שיחה עם פנחס הוא מגלה כי עבריין בעל ממון רב העובד בראש חברת נדל"ן, מנסה לרכוש את ביתו של פנחס ואת כל השטחים שמסביב. ומי שמסרב למכור, נאלץ להתמודד עם איומים מרתיעים.

דוד מבין שהוא ככל הנראה עלה פה על משהו שיוביל אותו לשים את ידיו על הון עצום. בזמן שהוא רוקם תוכניות אשר מטרתן הן הבטחת עתידו הכלכלי, הוא מגלה שדודו פנחס נהרג בתאונת דרכים עם אשתו. דוד הוא היורש היחיד מאחר ולפנחס לא היו ילדים. הוא חושד כי מותו של פנחס לא הייתה תאונה אלא רצח על מנת להשיג את אדמותיו של הקשיש.

דוד לא סולח לרוצחי דודו ומתכוון להיאבק בעבריין בעל ההשפעה אשר בכדי להמשיך ולהתעשר, לא בוחל באמצעים שהוא נוקט ופוגע בחפים מפשע. אבל המאבק של דוד רחוק מלהיות רק בשל כאבו על דודו. מה שמניע את דוד הוא רצונו להפוך לאדם עשיר, בעל ממון ומעמד רם. השאפתנות שלו לא יודעת גבולות ובמרדף שלו אחרי הכסף והתהילה הוא לעיתים שוכח את הדברים החשובים באמת בחיים.

העלילה היא משובחת ומרתקת, כתובה היטב ומאוד נהניתי מהקריאה. הפרקים קצרים זורמים וקולחים ולא הייתי מנחשת שמדובר בספר ביכורים מאחר והכתיבה היא מצויינת. הפרקים הראשונים היו די מאתגרים ולקח לי קצת זמן להישאב לעלילה, אך, ברגע שהבנתי את קו העלילה של הדמויות הפועלות הייתי מרותקת לסיפור.

הספר מציג עלילה סוחפת שמתארת את עולם הנדל"ן בקווים כלליים בלי להיכנס יותר מידי לפרטים, המאבקים מאחורי הקלעים, השחיתויות, עולם הפשע האכזר והשפעתו הנרחבת, השפעת אירוע טראומטי מהעבר על העתיד, והשאפתנות חסרת הגבולות של אדם, כזו שגורמת לו להיות עיוור לכל הטוב שמסביבו, עיוור גם לסכנה, עיוור למה שבאמת מניע את החיים וגורם לאושר, וחוסר מודעות אשר עלול להוביל את האדם לנקודת האל חזור בחייו.

מלבד הדמות המרכזית של דוד, ישנן גם דמויות משנה אשר מוסיפות רבות לסיפור על מנת שאופן ההתרחשויות בו יועבר כהלכה ובצורה אמינה. הדמויות גם מציגות עוד נקודת מבט על המתרחש בעלילה שהינה טובה ומהודקת.
מלבד העניין הרב שמצאתי בעלילה לכל אורכה, גם הסוף הצליח להפתיע בהתפתחות שכלל לא הייתה צפויה בעיני. והרי זה מה שהופך ספר למוצלח ומשובח - עלילה ששומרת על עניין לכל אורכה וגם טומנת בחובה התפתחויות בלתי צפויות.

שורה תחתונה: זהו סיפור על אדם מאוד שאפתן שחלם להתעשר ולהפוך למישהו בעל שם ומעמד. אבל שאפתנותו מעמידה אותו ואת יקיריו בסכנה ממשית, והוא נאלץ לקבל החלטות קשות.

433 עמודים
עריכה לשונית: טלי גלברט
סטימצקי הוצאה לאור
שנת הוצאה: 2020
                                            

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תכלת שחורה

תכלת שחורה / נטלי בירקן תכירו את שירה. היא עברה טלטלה בחייה כשבעלה האהוב, ארז נפצע אנושות במהלך שירותו במילואים והפך לסיעודי. הוא אינו מתקשר...