יום ראשון, 10 בינואר 2021

 בנות הלילך / מרתה הול קלי


עלילת הספר חובקת עולם, מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה ובשנים שאחריה ומביאה את סיפורן של שלוש נשים.

קרוליין פרידיי, רווקה בסוף שנות ה-30 לחייה. היא שחקנית תיאטרון לשעבר אשר מתגוררת בניו יורק ועובדת בשגרירות הצרפתית. היא מקדישה את כל זמנה לאיסוף תרומות עבור ילדים ונזקקים צרפתיים. היא פוגשת בשחקן יפה תואר בשם פול והשניים חושבים על עתיד משותף, אך פלישתו של היטלר לפולין משנה את כל התוכניות שלהם וטורפת את הקלפים.

קאשה קוזמריק היא נערה פולנייה המתגוררת בלובלין עם הוריה ואחותה הגדולה, סוזנה. אביה עובד במשרד הדואר ואמה שהינה ממוצא גרמני היא אחות במקצועה וגם מציירת בכישרון רב להנאתה. קאשה מאוהבת בסתר בחברה הטוב, פייטריק המשתייך לקבוצת המחתרת הפולנית. קאשה מחליטה גם היא להצטרף למחתרת, אך, היא לא מתארת לעצמה למה ההחלטה הזו תוביל.

הרטה אוברהויזר היא רופאה גרמנייה צעירה הנחושה להתקדם ולהרוויח כסף בכדי לעזור לאמה. היא מאוד שאפתנית וחדורת מטרה. על כן, כשמפנים אותה לעבוד במחנה נשים לחינוך מחדש בראוונסבריק, היא אמנם מהססת תחילה, אך מחליטה להישאר במחנה ולהיות הרופאה היחידה בו. די מהר היא מגלה את סוג העבודה אותו היא נדרשת לבצע, אך, מאחר והחליטה להישאר, אין כבר דרך עבורה לחזור בה מהחלטתה.

שלוש הנשים הללו הן ממדינות המרוחקות זו מזו אלפי קילומטרים, הן בעלות רקע שונה לחלוטין, אך שלושת הסיפורים שלהן נשזרים זה בזה וחושפים עלילה סוחפת, מרגשת ומרתקת המספרת על מעשיי גבורה, אומץ, הישרדות, חוזק ותושייה.

איך התקדמות פלישת הנאצים באירופה השפיעה על קרוליין ומערכת היחסים הטריים שלה עם פול? מה קרה לקאשה ומשפחתה בעקבות הצטרפותה למחתרת? ואיך השתלבה הרטה בתפקידה החדש כרופאה במחנה הנשים היחיד בגרמניה?

את כל התשובות לשאלות תגלו בספר המרתק: "בנות הלילך"!

מאוד אהבתי את הספר הזה המספק חוויית קריאה מרתקת ועשירה. כמו שכתוב על הכריכה וגם בדברי המחברת, הספר מבוסס על סיפור אמיתי והוא מביא לתודעת הקוראים את סיפורן של הנשים הפולניות שהועברו למחנה החינוך מחדש בראוונסבריק וחלקם כונו "הארנבות" משום שבוצעו בהן ניסויי מעבדה אשר במקרה "הטוב" הוביל אותן לצלוע ולקפץ כמו ארנבת. חלקן עברו עיקור וחלקן עברו ניתוח ברגליהן הבריאות בכדי לדמות מצב של חייל גרמני שנפצע בשדה קרב. הבנות נכנסו לחדר הניתוח עם שתי רגליים בריאות ויצאו ממנו נכות ובמצבים שונים וקשים עד מאוד. יש בנות שנכנסו לחדר הניתוח ולא שרדו את הניסוי האכזרי שבוצע בהן.
זאת הפעם הראשונה ששמעתי על "הארנבות" הפולניות, ותחקירה המעמיק של הסופרת בנושא הזה הורגש ובא לידי ביטוי בקו העלילה.

כמו כן, הסופרת מציגה בספרה את סיפורה הראוי להערכה של קרוליין פרידיי אשר דמותה ומעשייה הרבים למען הזולת אכן התרחשו במציאות.
גם רופאה גרמנייה בשם הרטה אכן הייתה קיימת. בדברי המחברת בסוף הספר, הסופרת מספקת מידע על תהליך כתיבת הספר ועל הדמויות האמיתיות והדמיוניות שבו.

הספר כתוב היטב. העלילה עוצמתית, סוחפת, מטלטלת ומרגשת. היא מועברת בשלושה קולות מפיהן של קרוליין, קאשה והרטה.
יש כמעט 500 עמודים, אבל לפני ששמתי לב כבר סיימתי לקרוא כמחצית ממנו, והמחצית השנייה עברה לי לא פחות מהר. אני מאוד אוהבת לקרוא עלילות המתרחשות בתקופת מלחמת העולם השנייה, ולמרות שקראתי לא מעט ספרים על התקופה הזו, הספר לימד אותי פרק חשוב נוסף שלא ידעתי על קיומו.

אהבתי גם את משמעות שמו של הספר. פרחי הלילך הנם פרחים אשר נמצאים בשיא פריחתם דווקא לאחר סערה. הן מתמודדות עם הסערה ומראות את יופיין הרב ועוצמתן עם סיומה. ולכן, אין שם ראוי יותר מ"בנות הלילך".

שורה תחתונה: רומן היסטורי מרתק המבוסס על סיפור אמיתי ומספר על גבורת נשים בימים קשים של מלחמה וייאוש.

485 עמודים
מאנגלית: שאול לוין
הוצאת כנרת זמורה
שנת הוצאה: 2020
                                        

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תכלת שחורה

תכלת שחורה / נטלי בירקן תכירו את שירה. היא עברה טלטלה בחייה כשבעלה האהוב, ארז נפצע אנושות במהלך שירותו במילואים והפך לסיעודי. הוא אינו מתקשר...